- 13 - Indien ook van de gebruikers het volgens de limietbepalingen berekende maximum aan belasting wordt geheven, wordt bovengenoemd bedrag verhoogd met circa 208.500,- (n.l. 443.607,- min 235.000,-). De hierboven genoemde compensatie voor het vervallen van de zakelijke belastingen op de cultuurgronden, ontvangt de gemeente van het rijk, volgens een fornrulie waarin zowel de oppervlakte land als de dichtheid van de bevol king per km^ (landelijk 380) een rol speelt. Deze formule luidt: aantal ha land x 3,65 x (380 - aantal inwoners per km) x uitkerings- 380 percentage, of in cijfers: 6246 x 3,65 x 0,65 x 4,04 f 59.867,-. Het is duidelijk, dat doordat het uitkeringspercentage van de algemene uitkering voortdurend stijgt, ook de limieten hoger zullen worden. Daartegen over staat, dat bij het wegvallen van de aanvullende uitkering uit het ge meentefonds (thans in de berekening van de algemene uitkering opgenomen tot een bedrag van 370.500,-), het bedrag van de limieten lager zal worden. Tenslotte merken wij nog op, dat belastingaanslagen beneden 10,- vol gens de voorschriften niet zullen worden opgelegd, zulks met het oog op de kosten van invordering en heffing. Het Besluit gemeentelijke onroerend-goed-belastingen schrijft voor ydat de heffing van de gebruikersbelasting niet plaats vindt terzake van een on roerend goed, dat als woning en als zodanig de belastingplichtige als hoofd verblijf dient, indien de heffingsgrondslag minder beloopt dan 3000,- of bij de belastingverordening te bepalen veelvoud van dit bedrag. Het komt ons voor, dat dit bedrag gevoegelijk kan worden verhoogd tot 9.C00,-. Hierdoor zullen de gebruikers van zeer goedkope woningen deze belasting niet behoeven te betalen. Wij merken op, dat indien zij tevöps eigenaar zijn, zij wel de belasting voor de zakelijkgerechtigden moeten betalen. Het is, zolang de schattingen niet hebben plaatsgevonden, niet te zeggen hoeveel gebruikers langs deze weg van de betaling van de belasting zijn vrij gesteld. V7ij merken hierbij op, dat de bewoners van zeer goedkope woningen ook thans vein de betaling van de personele belasting zijn vrijgesteld. Geldigheids- Omdat het begrip "waarde in het economisch verkeer" geen stabiel gegeven duur heffings-is, en periodieke herziening derhalve noodzakelijk is, is in de verordening grondslag bepaald, dat de grondslag voor 5 jaar geldig is (behoudens verbouw, afbraak e.d.). Daarna zal opnieuw taxatie moeten plaatsvinden. Een situatie zoals thans bestaat bij de heffing van de grondbelasting (voor woninoen geldt de gemiddelde huurwaarde in de jaren 1892 - 1896!)wordt daarmede voorkomen. De afdelingen van de raad hebben hun visie op deze materie gegeven in bij- gaande rapporten Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor: a. te besluiten tot het heffen van onroerend-goedbelastingen ingaande 1 januari 1977 door vaststelling van bijgevoegde concept-verordening; b. een krediet van 105.000,- beschikbaar te stellen voor het opmaken van het bestand van de belastingobjecten en het verrichten van taxaties en dit bedrag af te schrijven in 5 jaren, aanvangende in het eerste heffingsjaar Wij merken hierbij nog op, dat mocht in de loop van 1976 blijken, dat het totaal der economische verkoopwaarden aanzienlijk afwijkt van het bedrag, waarmede bij de berekening van het tarief rekening is gehouden, zonodig nadere voorstellen met betrekking tot het tarief zullen worden ingediend. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel K.J. Vrijling, burgemeester D. Smits, sekretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1975 | | pagina 49