-3-
a. bij verhuizing van de brandweerman in zijn woonplaats kan deze de ont
vanger zonder meer meenemen naar zijn nieuwe adres- er zijn geen kosten
verbonden aan het verplaatsen van de alarmontvanger
b. bij wijziging in het brandweerpersoneel kan de alarmontvanger eveneens
worden verwisseld, zonder dat hieraan kosten zijn verbonden;
c. wanneer, na een proefperiode de brandweerlieden zijn ingespeeld op het
nieuwe systeem van draadloze alarmering, kan de alemering door middel
van de sirenes vervallen. Hiermede vervallen dan tevens de bijdragen aan
de P.T.T. voor deze sirenes ad 1030,per jaar;
d. bij alarmering zonder sirenes is het grote publiek onwetend van de brand,
waardoor geen volksoploop bij de brandweergarages ontstaat en bij het
uitrukken naar de brand en bij de blussingswerkzaamheden geen hinder wordt
ondervonden van het publiek;
e. de brandweerman is niet gebonden aan de directe omgeving van zijn woning.
Dit spreekt vooral [s avonds en in het weekend en bovendien gedurende de
weekends, dat bij geconsigneerd is in het kader van de weekendregeling,
zoals deze bestaat met de gemeente Rauwerderhera en Utingeradeel;
f. dé alarmontvangers, die verreweg het grootste kostenaanaeel van het
draadloze systeem uitmaken, kunnen in de toekomst bij een meer regionale
alarmering (bv. centraal brandalarmnuromer bij de brandweerkazerne van
Leeuwarden) zonder meer gebruikt worden
-ij achten zowel de jaarlijkse last, voortvloeiende uit toepassing van
systeem A ad 9152,45, die bovendien slechts gedeeltelijk tot stille alar
mering zal leiden, als de jaarlijkse last, voortvloeiende uit toepassing van
systeem B ad 20350,- die op een algehele stille alarmering is gericht, te
hoog en niet in verhouding staand tot de belangen, die daarmede worden gediend.
Tot nog toe geschiedde de alarmering, zoals bekend, door middel van
sirenes. Deze wijze van alarmering heeft inderdaad het bezwaar van toeloop
van het publiek, maar ait bezwaar is nimmer van dien aard geweest, dat de
brandweer niet vlot kon uitrukken en haar taak verrichten. In elk geval achten
wij gedeeltelijke of gehele^effing van dit bezwaar onverantwoord, wanneer
daarvoor jaarlijks een bedrag van meer dan 9000,- c.q. meer dan 20000,-
zou moeten worden uitgetrokken.
In het verleden is het bij een bepaalde weersgesteldheid een enkele
maal voorgekomen, dac sommige brandweerlieden de sirene niet hadden gehoord.
Teneinde dit euvel te verhelpen en de paraatheid van de brandweer
te verhogen, zijn wij van mening, dat het gewenst is, dat te Grouw, naast de
sirenes op de loods van de N.V. Lalbertsma en op de Mavoschool, een derde
sirene wordt aangebracht.
Voor Warga is een dergelijke voorziening niet nodig, omdat het hoor-
bereik van de sirene oplet gebouw van de Frico ter plaatse voor de brandweer
lieden aldaar voldoende is.
aal de derde sirene te Grouw voldoende effect sorteren, dan dient
deze geplaatst te worden op een hoogte van ongeveer 10 meter, zodat het geluid
zich over de omringende bebouwing heen kan verspreiden. De bij de gemeente in
eigenoom zijnde gebouwen, die voor plaatsing van een sirene in aanmerking
komen, zijn aanmerkelijk lager dan 10 meter. Om de sirene op de gewenste
hoogte te kunnen aanbrengen, zou op deze gebouwen een staalconstructie moeten
worden gemonteerd. De constructie van de gebouwen is echter zodanig, dat zulks
onder meer met het oog op de windbelasting, onverantwoord is.
bit betekent, dat de sirene zal moeten worden geplaatst op een vrij
staande mast.
Gelet op de plaatsingsmogelijkheden van een zodanige mast, de plaats
van de beide bestaande sirenes en de verdeling van drie sirenes over de
huidige bebouwing van Grouw, achten wij de meest aangewezen plaats voor de
derde sirene het terreintje aan de Tsjotter, bestemd voor de bouw van auto
boxen, zoals dat nader is aangegeven op de voor u ter inzage liggende
situatietekening
-4-