3E3E
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
10. Voorstel inzake de ontsluiting van het gebied van
da Bird.
Aan de gemeenteraad.
No. 2797.
Grouw, 5 september 1975.
Zoals u bekend zal zijn, is de situatie in het gebied van de Bird
onder Grouw verre van ideaal.
De verbinding mot de vaste wal wordt onderhouden door een pont in
het Prinsen Hargr.ietkanaaldie per weex 76*2 uren in bedrijf is. De be
diening geschiedt door twoa pontwachters en een huippontwachter
Door uw besluit van 19 augustus j.l. zal de bediening binnenkort
kunnen geschieden door drie pentvachters en zal het aantal bedieningsuren
tot 96 per week kunnen worden uitgebreid.
Aangezien de pont slechts een draagvermogen hooft van 7 ton,worden
de veehouderijbedrijven in het gebied, financieel gezien, niet onaanzien
lijk benadeeld. Dit moge blijken uit hot voor u ter inzage liggende rapport
van een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de Eend van Coöpe
ratieve Zuivelfabrieken in Friesland, de C.A.F. te Leeuwarden en het Con
sulentschap voer de Rundveehouderij en Akkerbouw in N.K.Friesland te
Leeuwarden, waarin het volgende wordt geconstateerd;
a. Door de geïsoleerde ligging van da veehouderijbedrijven in de Bird is
alle transport vin da huidige pont belangrijk duurder dan bij vervoer
over de weg mogelijk zou zijn.
b. Bij melkvervosr in bussen zijn de extra kosten in 1974 reeds 0,68 cent
per kilogram. Overgang op tankmelken is uitgesloten onder de huidige
omstandigheden. Dit houdt,nav.i". andere bezwaren, derving in van een
eventuele tankmelktoeslagOp termijn gezien, betekent het een ernstige
bedreiging voor het voortbestaan ven de melkveehouderij in het gebied.
c. Vervoer van krachtvoer te bulk is in hot geheel niet mogelijk. De ma
ximale korting zou voor ge-zakte produkten bij meer dan 7 ton 80 cent
per ICO k:jkunnen zijn, c or LuJ.kprodu.ktun bij moer dun 8 ton 2,30
per 100 kg.
e. Voor een bedrijf van 50 koeien werd berekend, dat het directe financi
ële nadeel thans reran ru-ua f 4000,— per jaar bedraagt.
f. Ter verlaging var. de h..ervoor g.-.roemde kosten en ter vergroting van de
toekomstige bestaanszeke:: ne.Ld var. da rundveehouderijbedrijven zou op
korte termijn het inleggen van oen zwaardere pont (pijn. 25 ton) ver
betering kunnen brenger;
Wij zijn van mening, dat da vub f gedans suggestie in de praktijk
niet uitvoerbaar is. Hst manoeuvreren met een pont van 25 ton in het
Prinses Margrietkanaallat ter plaatse slechts een breedte heeft van 47
meter, achten wij uit scheepvaartkundige overwegingen onaanvaardbaar.
Een pent van deze zwaarte (afmetingen: lengte 22 a 23 meter en
breedte 5h meter) heeft, e warns al buiten de ponthavens, in het kanaal slechts
een vaarweg beschikbaar van circa 25 meter lengte om te manoeuvreren. Een
zo minimale vaarweg maakt een grote pont - in tegenstelling met de huidige
van 7 ton - veel kwetsbaarder voor de invloeden van stroom en dwarswind
(de vaarweg ligt dwars op de overheersende zuidwestelijke windrichtingen
moeilijker manoeuvreerbaar bij drukke scheepvaart, ijsgang, sneeuw, mist en
andere vermen van slecht zicht.
d Voor kunstmest geldt hetzelfde. Do maximale korting zou bij 8 ton L.6Q.
per 100 kg. zijn.