A -
Na heropening van de vergadering merkt de heer Vledder op, dat hij blij is met
dit voorstel. Het spijt spreker alleen dat deze hele procedure zo lang heeft
geduurd en hi] hoopt dan ook, dat dit voorstel vlot zal worden aangenomen.
Spreker zegt een vraag te willen stellen aan twee leden van de le afdeling, die
gezegd hebben dat uitbesteding van de werkzaamheden voor dé gemeente financieel
aantrekkelijker zou zijn. Spreker zegt dit niet te begrijpen want uit de over
gelegde cijfers blijkt, dat dit niets uitmaakt, waarbij nog komt, dat bij
uitbesteding van het werk in de personeelssector ook nog bepaalde kosten zullen
ontstaan. Daarom zou spreker graag weten of beide leden nog op dit standpunt
staan en hoe ze daar bij komen.
De heer Terpstra zegt zich over het rapport van de le afdeling te hebben
verwonderd. Spreker blijft er bij.dat het particulier initiatief bepaald niet
duurder is dan de werkzaamheden in eigen beheer. Daarom wil spreker over deze
gang van zaken enkele vragen stellen.
In de eerste plaats de conclusie op blz. 2, waar b en w en 2 leden van
de afdeling stellen dat eigen beheer duurder is; 2e alinea: het voordeel om zelf
over de installatie te beschikken ontgaat spreker; 3e alinea: zijn andere in
schrijvingen dan niet reëel; 4e alina: kan de vrachtauto wel voldoende vrij
gemaakt worden voor het eigenlijke doel bij toeneming van de werkzaamheden; de
volgende vraag is of de grootte van de aan té schaffen kolkenzuiger efficiënt
genoegiskan de eigen dienst altijd direct klaar staan; de moeilijkheden omtrent
de niet te omschrijven hoeveelheid slib ontgaat spreker; over de jarenlange
ervaring tilt spreker niet zo zwaar; waarom, kunnen directe controlewerkzaamheden
niet door een bedrijf worden uitgevoerd; zijn de werkzaamheden gelijk aan het
geen nu wordt uitgevoerd; er zijn nu ook beschadigingen, hoe hoog liggen deze.
Spreker zegt verder bezwaar te naken tegen de kosten van controle. Dit bezwaar
zou hij tevens maken wanneer het éigen personeel gecontroleerd zou worden.
Voorts vraagt spreker, of er alle informatie voor een goede aanbesteding is
gegeven het verschil tussen "zakputten en doorstroomprofielputten"
Wethouder Draisma wil graag een interruptie plaatsen en meent, dat dit een
voorbeeld is van hoe een fractie niet mag of moet werken. Dit punt is al lang
aan de orde en twee maal in dele afdeling behandeld. Spreker meent, dat wan-
rieër in déze vergadering nog zoveel vragen naar voren komen, dit een toppunt
is van slecht functioneren. /-- wat betreft
De heer de Boer, inhakende op de vraag van de heer Vledder, zégt op
het standpunt te blijven staan, dat een particulier bedrijf deze werkzaamheden
goedkoper kan verrichten dan de gemeente. Spreker zegt, dat in de eerste
afdelingsvergaderingen de berekeningen van b en w zijn weerlegd. Daaruit is
wel naar voren gekomen, dat het bestek niet conform de inschrijvingen was. In
de 2e afdelingsvergadering zijn deze cijfers door de dienst van gemeentewerken
recht gezet, maar hierop hebben de inschrijvers niet kunnen reageren.
De heer Vledder interrumpeert, dat het uiteindelijk om een verschil van
f 2000,- (f 40.000,f 38.000,--) gaat.
De heer de Boer antwoord^ dat het bedrag van f 38:000,is gebaseerd op
het eerste bestek, dat uitging van 3200 m3 slib. Naderhand bleek, dat de hoe
veelheid slib slechts 600 m3 was. Hadden de inschrijvers dit geweten, dan waren
er andere cijfers uit de bus gekomen. Verder is aangenomen, dat er 7000 putten
moesten worden geïnspecteerd. Het. blijkt nu dat in de praktijk deze putten
lang niet allemaal behoeven te worden gezogen. Spreker zegt er verder niet op
te willen ingaan en acht het, aangezien de gemeente verantwoordelijk is voor
het gehele rioleringsstelsel, een voordeel, dat de gemeente deze werk
zaamheden in eigen beheer heeft. Ook het buizenstelsel vraagt zijn onderhoud
en dat moet toch in eigen beheer worden uitgevoerd. Desondanks blijft spreker
het een dure aanschaffing en exploitatie vinden. Daarom heeft spreker er ook
voor gepleit, te trachten met andere gemeenten samen te werken. Spreker zegt
zijn steun aan het voorstel te blijven geven.
- 5 -