-16- jaren kan duren voor de omgeving van het bejaardenhuis zal zijn volgebouwd. Samen zullen we voor dit gebouw een plaats moeten zoeken. Ik hoop meneer de voorzitter, dat de P.v.d.A. niet opnieuw een te grote waarde gaat hechten aan een gehouden enquête en handtekeningen-aktiedie toch wel een onjuist beeld geven van de werkelijke situatie en de problematiek waar net 014 yiuy. Andere voorbeelden van inspraak vinden we in de plannen voor het .komende jaar. Aan de hand van een sportnota zullen we in de tweede afdeling doelstel lingen voor een sportbeleid formuleren. Er is een werkbespreking over bestemmings plannen gepland. Ook komt er een hearing, waarin dan misschien ook de mogelijk heid van en de keuze tussen een zwembad of een sporthal aan de orde komen. Via de rubriek mededelingen krijgen we iets te zien uit de keuken van b en w. B en w houden direct en intensief kontakt met diverse besturen, plaatselijk be lang etcBij het benoemingsbeleid van b en w worden o.a. betrokken de ouder commissies en het personeel van de betreffende school. Voor sommigen is dit misschien genoeg, voor mij niet. Inspraak houdt voor mij in: elke vorm van kom- munikatie tussen bestuurders en bestuurden die gericht is op beïnvloeding van het beleid. Het meedenken en meepraten blijft een eis van demokratie, en is een fase in een demokratiserings-procesDaarom blijf ik, om een voorbeeld te noemen, vasthouden aan openbare afdelings- en werkvergaderingen. De "deskundigheid van de direct - betrokkenen, de mensen die de zaak direkt aangaat, moeten we zwaar laten wegen naast de inbreng van deskundigen. Dit loopt niet gelijk met de gedachte die men hier soms tegenkomt, dat degene die het grootste belang ergens bij heeft zijn zin maar moet krijgen. Het raadslid be slist, maar maakt ook een keuze tussen verschillende, vaak tegenstrijdige be langen. Voor mij zijn in principe alle belangen gelijkwaardig. Ik vind, dat we vaak te eenzijdig ekonomische belangen de doorslag laten geven, ten koste van bijv. milieu of het sociale aspekt. Daarom heb ik, na een rommelige, maar vrij gedegen inspraak-procedure bij de kwestie "de Bird" gekozen voor het sociale aspekt boven het ekonomische. Liever een derde pontwachter, dan aardgas. Dit keuze-probleem dat zich steeds voordoet, bijv. het dilemma dat kiezen vóór werkgelegenheid soms een keuze is tégen het milieu, hoort bij de taak van de vertegenwoordiger, het raadslid. Ik geloof dat het niet juist is om moeilijke beslissingen te verschuiven naar bijv. kommissies, die een aantal belangen ver tegenwoordigen Inspraak houdt in, dat je de burgers serieus neemt en goed voorlicht. Een goed voorbeeld is de nota over de Bird, die glashelder is en goed duidelijk maakt waar de mogelijkheden en onmogelijkheden liggen. Een slechter voorbeeld vind ik onze begroting en vooral de beschrijvingsbrief en folder. Dat is toch zon ónaoorzichtig stukï! Kunnen we daar niets aan doen? Kunnen hierin inkomsten en uitgaven die bijelkaar horen, niet duidelijker gekoppeld worden? Kan tenminste de beschrijvingsbrief niet verdeeld worden in doelsektoren als bijv. openbare orde, onderwijs, sociale zorg, cultuur enz. op een manier, dat er een duidelij ker beeld van het gemeentelijk beleid ontstaat. Hoe kan een inwoner van onze gemeente nu uit de verstrekte informatie aflezen wat onze gemeente aan b.v. onderwijs uitgeeft in zelfbestuur, dus in rijksuitkeringen, en wat we aan het onderwijs uitgeven uit de algemene middelen. Misschien kan dit volgend jaar wat duidelijker gepresenteerd worden. Een ander belangrijk punt is de voortschrijdende regio-vorming. Volgend jaar zal duidelijk worden welke inbreng we werkelijk in de regio Leeuwarden kunnen hebben. Hoe kiezen we onze vertegenwoordigers, welke mandaten krijgen zij, wat blijft er over van de direkte demokratie, welke invloed heeft de burger van Idaarderadeel op de regioraad. We moeten mogelijkheden zoeken de bevolking di- rekter te laten kiezen, wie van de raadsleden,die zij kiezen de gemeente gaat vertegenwoordigen in de regioraad. Hoeveel positiefs men ook van de, door velen noodzakelijk geachte, gemeenschappelijke regelingen, kan noemen het blijft een uitholling van onze plaatselijke demokratie en autonomie, die ik kritisch volg. Ook hebben we het vorig jaar besloten de onroerend goed belasting in te voeren. Hiermee komt er een systeem wat een redelijk gemeentelijk belasting gebied waarborgt. De gemeente krijgt wat meer greep op z'n inkomsten. Het nieuwe

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1975 | | pagina 21