-16-
jaren kan duren voor de omgeving van het bejaardenhuis zal zijn volgebouwd.
Samen zullen we voor dit gebouw een plaats moeten zoeken. Ik hoop meneer de
voorzitter, dat de P.v.d.A. niet opnieuw een te grote waarde gaat hechten aan
een gehouden enquête en handtekeningen-aktiedie toch wel een onjuist beeld
geven van de werkelijke situatie en de problematiek waar net 014 yiuy.
Andere voorbeelden van inspraak vinden we in de plannen voor het .komende
jaar. Aan de hand van een sportnota zullen we in de tweede afdeling doelstel
lingen voor een sportbeleid formuleren. Er is een werkbespreking over bestemmings
plannen gepland. Ook komt er een hearing, waarin dan misschien ook de mogelijk
heid van en de keuze tussen een zwembad of een sporthal aan de orde komen. Via
de rubriek mededelingen krijgen we iets te zien uit de keuken van b en w.
B en w houden direct en intensief kontakt met diverse besturen, plaatselijk be
lang etcBij het benoemingsbeleid van b en w worden o.a. betrokken de ouder
commissies en het personeel van de betreffende school. Voor sommigen is dit
misschien genoeg, voor mij niet. Inspraak houdt voor mij in: elke vorm van kom-
munikatie tussen bestuurders en bestuurden die gericht is op beïnvloeding van
het beleid. Het meedenken en meepraten blijft een eis van demokratie, en is een
fase in een demokratiserings-procesDaarom blijf ik, om een voorbeeld te noemen,
vasthouden aan openbare afdelings- en werkvergaderingen.
De "deskundigheid van de direct - betrokkenen, de mensen die de zaak direkt
aangaat, moeten we zwaar laten wegen naast de inbreng van deskundigen. Dit loopt
niet gelijk met de gedachte die men hier soms tegenkomt, dat degene die het
grootste belang ergens bij heeft zijn zin maar moet krijgen. Het raadslid be
slist, maar maakt ook een keuze tussen verschillende, vaak tegenstrijdige be
langen. Voor mij zijn in principe alle belangen gelijkwaardig. Ik vind, dat we
vaak te eenzijdig ekonomische belangen de doorslag laten geven, ten koste van
bijv. milieu of het sociale aspekt. Daarom heb ik, na een rommelige, maar vrij
gedegen inspraak-procedure bij de kwestie "de Bird" gekozen voor het sociale
aspekt boven het ekonomische. Liever een derde pontwachter, dan aardgas.
Dit keuze-probleem dat zich steeds voordoet, bijv. het dilemma dat kiezen vóór
werkgelegenheid soms een keuze is tégen het milieu, hoort bij de taak van de
vertegenwoordiger, het raadslid. Ik geloof dat het niet juist is om moeilijke
beslissingen te verschuiven naar bijv. kommissies, die een aantal belangen ver
tegenwoordigen
Inspraak houdt in, dat je de burgers serieus neemt en goed voorlicht. Een
goed voorbeeld is de nota over de Bird, die glashelder is en goed duidelijk
maakt waar de mogelijkheden en onmogelijkheden liggen. Een slechter voorbeeld
vind ik onze begroting en vooral de beschrijvingsbrief en folder. Dat is toch
zon ónaoorzichtig stukï! Kunnen we daar niets aan doen? Kunnen hierin inkomsten
en uitgaven die bijelkaar horen, niet duidelijker gekoppeld worden? Kan tenminste
de beschrijvingsbrief niet verdeeld worden in doelsektoren als bijv. openbare
orde, onderwijs, sociale zorg, cultuur enz. op een manier, dat er een duidelij
ker beeld van het gemeentelijk beleid ontstaat. Hoe kan een inwoner van onze
gemeente nu uit de verstrekte informatie aflezen wat onze gemeente aan b.v.
onderwijs uitgeeft in zelfbestuur, dus in rijksuitkeringen, en wat we aan het
onderwijs uitgeven uit de algemene middelen. Misschien kan dit volgend jaar wat
duidelijker gepresenteerd worden.
Een ander belangrijk punt is de voortschrijdende regio-vorming. Volgend jaar
zal duidelijk worden welke inbreng we werkelijk in de regio Leeuwarden kunnen
hebben. Hoe kiezen we onze vertegenwoordigers, welke mandaten krijgen zij, wat
blijft er over van de direkte demokratie, welke invloed heeft de burger van
Idaarderadeel op de regioraad. We moeten mogelijkheden zoeken de bevolking di-
rekter te laten kiezen, wie van de raadsleden,die zij kiezen de gemeente gaat
vertegenwoordigen in de regioraad. Hoeveel positiefs men ook van de, door velen
noodzakelijk geachte, gemeenschappelijke regelingen, kan noemen het blijft een
uitholling van onze plaatselijke demokratie en autonomie, die ik kritisch volg.
Ook hebben we het vorig jaar besloten de onroerend goed belasting in te
voeren. Hiermee komt er een systeem wat een redelijk gemeentelijk belasting
gebied waarborgt. De gemeente krijgt wat meer greep op z'n inkomsten. Het nieuwe