Spreker zegt, dat in de loop der jaren veel is veranderd. Vele doelstellingen van het schap zijn door de provincie overgenomen. Daarom acht sprèker het nu niet meer verantwoord gemeentelijke bevoegdheden uit handen te geven. Hij zegt, dat voorzitter ieder jaar op de hoge kosten van de waterrecreatie in deze ge meente heeft gewezen. Dit schap zal ook veel geld kosten waarop de gemeente weinig invloed kan uitoefenen. Voor de inwoners van Idaardefadeel zullen de lasten per hoofd het zwaarst wegen. Men zou hier dan wel eens spijt van kunnen krijgen, hetgeen spreker overigens niet hoopt. Ook spreker is verwonderd dat het centrum van het schap in Drachten komt. Hij zegt benieuwd te zijn welke argumenten de voorzitter in de vergadering van het schap hiertegen heeft ge bruikt. De centrumzetel betekent tevens een stukje werkgelegenheid. Spreker zegt, dat de eerste taak van het schap zal zijn de opstelling van een basis- recreatieplan, Dit zal wel in samenwerking met CRM gaan. Spreker is bang dat men hierdoor een kant wordt uitgestuurd, die de gemeente niet past. De voorzitter antwoordt, dat het hier om een watersportgebied in 3 gemeen ten gaat, waarvan het belangrijkste kenmerk is, dat het één en ondeelbaar is. De heer Knossen heeft al op tegenstellingen aan weerszijden van de gemeentegrenzen gewezen. In een ondeelbaar gebied kan en mag men geen tegengesteld beleid voeren. Dit gebied heeft hier zijn eigen problemen, die men met elkaar moet oplossen. Men is genoodzaakt om de tafel te gaan zitten om een gecoördineerd beleid te ontwerpen voor 3 gemeenten, die gelijke belangen hebben in dit gebied. Misschien hier en daar wat genuanceerd, maar gelijk gericht voor een gebied, waar op de kaart wel grenzen zijn aangegeven, maar waarmee je geen kant uit kunt wat het beheer aangaat. Door de algemene ontwikkeling zijn de 3 gemeenten nu in een situatie terechtgekomen, waarin de noodzaak tot het voeren van een gemeenschap pelijk beleid dringender is dan weinige jaren geleden. Spreker geeft als voor beeld de reorganisatie van het binnenlands bestuur, waarbij de gemeenten uit drukkelijk worden bedreigd met overheveling van taken naar de provincie, omdat de regering van mening isdat tal van gemeenten voor bepaalde önderdelen van bovengemeentelijk belang te kort schieten. En één methode om zich daartegen te wapenen is voor bepaalde taken, die gelijk gericht zijn,'een gècoördineerd be leid te voeren en de .krachten te bundelen, Spreker zegt, dat het: volkomen on juist is te stellen, dat het takenpakket van het recreatieschap "De Lege Midden" praktisch gelijk is aan dat van de Marrekrite. Laatstgenoemcfe heeft geheel andere taken, die het schap niet gaat overnemen. Ook de vergelijking met de taken van de provincie is een misvatting. De provincie kan geen caravan-terreinen aanleg gen en ligplaatsen van woonschepen creëren zonder medewerking van de gemeente. En dat is nu het terrein waarop de gemeenten met een gecoördineerd beleid kunnen optreden. De provincie kan bepaalde dingen verbieden wanneer gemeenten verzuimen deze te regelen. Maar het schap blijft in zijn eigen autonoom gebied de zaken regelen en zijn beleid voerert. Spreker zegt, dat de opmerking van de heer de Wolf, alsof dit schap maar buiten de raden om zaken kan regelen, hem tegen staat. De heer de Wolf heeft wat denigrerend gesproken over de raden, die slechts advies mogen geven, die slechts opmerkingen over de begrotingen mogen maken, in de trant van: "minder kan het al niet". Spreker meent, dat de raden in dat geval geen knip voor de neus waard zouden zijn wanneer ze vertegenwoordi gers in het bestuur zouden benoemen en daarmee de ervaring zouden opdoen dat zij zich niet zouden houden aan het gevoel van de raden. Men moet er van uitgaan, dat het bestuur van het schap uit mensen bestaat, die de belangen van het water sportgebied voor de gemeenten zo goed mogelijk behartigen en dit waar trachten te maken in een gecoördineerd beleid. Spreker acht het bijzonder belangrijk, dat de grote gemeenten geen moment geaarzeld hebben deze gemeente gelijk stemrecht te geven. Men kan terecht kri tiek hebben op de gelijke verdeling van de financiën. Omslaan naar inwonertal en oppervlakte van het gebied is echter niet mogelijk. Men moet deze bijdrage omslaan naar de economische en recreatieve belangen, die de gemeente heeft in het betrokken gebied. Uit deze gezichtshoek bekeken zijn de belangen van Idaar- deradeel zeker niet minder dan in de andere gemeenten. Daarom is dé verhouding van 1:1:1, wat het stemrecht betreft, gekozen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1976 | | pagina 11