Grouw heeft meer binding met het watersportgebied dan de andere plaatsen en een
buitenstaander zal moeilijk kunnen begrijpen, dat de zetel in Drachten is ge
vestigd, -V.
Spreker merkt op, dat gezegd is, dat de bezwaren niet zo groot zijn, om dit
voorstel te laten springen. Spreker ziet dit zelf ook niet. Hij kan dan ook met
dit schap akkoord gaan, onder voorwaarde, dat de raad de begrotingen en begro
tingswijzigingen goedkeurt en de verordeningen vaststelt en voorts Grouw als
centrale plaats wordt aangewezen In deze geest dient het voorstel te worden ge
amendeerd. Spreker maakt hier een voorstel van, dat echter niet voldoende wordt
ondersteund en zodoende geen deel van de beraadslagingen kan uitmaken.
Spreker meent, dat de ontwikkeling, die er momenteel gaande is, er toe
leidt, dat de beoefening van de waterrecreatie voor de inwoners duurder wordt,
doordat ze naar jachthavens worden verwezen.
De heer Knossen wil graag onderstrepen, en daarbij is hij het met de heer
Vledder eens, dat wanneer het schap er niet komt het beleid in de gemeenten te
vrijblijvend is. Er zitten nadelen aan vast, maar die wegen niet op tegen de
voordelen. Het mag niet meer zo zijn, dat er in een ondeelbaar gebied een ver
schillend beleid wordt gevoerd. Spreker zegt voorts dat de keuze van de ves
tigingsplaats voor hem geen halszaak is.
De heer Schermer meent, dat de heer de Wolf de minderheidspositie van de
gemeente in het schap per definitie te zwart ziet. Spreker dacht, dat 9 mensen
van doel waren gezamenlijk dit watersportgebied zo goed mogelijk te beheren. Het
gaat spreker dan ook te ver nu al te zeggen, dat de gemeente in het schap tegen
over twee grote gemeenten staat. Sommige bezwaren, die hier aangevoerd worden
spreken hem ook wel aan, maar er zullen toch wel enkele jaren voorbij moeten
zijn om hierover een definitief oordeel te vellen. Spreker meent, dat men nu
niet beginnen moet een eisenpakket op tafel te leggen waaraan toch geen gestal
te kan worden gegeven, maar dit via het bestuur, dat hiervoor verantwoordelijk
is, via de gemeentelijke vertegenwoordigers, te laten spelen.
De voorzitter is het er mee eensdat er bezwaren aan de regeling kunnen
kleven. In de loop der jaren zal dit wel blijken. De verwachting is wel dat na 2
a 3 jaar ondervinding wel bijstelling op sommige punten zal plaats hebben, wil
het schap zijn goede werkbare vorm krijgen. Spreker is er helemaal niet bang
voor dat er verzoeken zullen komen om de raden meer bevoegdheden te geven. Hij
dacht, dat de vertegenwoordigers de door de raden uitgestippelde beleidslijn
zullen volgen. Het is de bedoeling dit beleid een tweede dimensie te geven. Na
tuurlijk zal een gemeente een stukje autonomie gaan inleveren, maar dat doen de
beide andere gemeenten ook. Daardoor houdt de zaak zich in evenwicht. Spreker
zegt, dat wanneer de raad vanavond zou besluiten niet in het schap mee te doen,
de gemeente over 5 jaar op haar blote knieën naar Drachten zal kruipen met het
verzoek alstublieft alsnog in het schap deel te nemen. Dat zou ook betekenen,
dat bepaalde vormen van beleid, waarop de gemeente geen enkele invloed heeft
kunnen uitoefenen, zonder meer zou moeten aanvaarden.
De bezwaren die tegen de vestiging van het centrum in Drachten zijn gemaakt
kan spreker niet delen. Voor de werkzaamheden, die voor het schap moeten worden
uitgevoerd, kan in een kleine gemeente moeilijk tijd worden vrijgemaakt. Grote
gemeenten hebben binnen hun eigen bestuurlijk en ambtelijk apparaat voor de uit
werking en voorbereiding nu eenmaal meer ruimte dan een kleine gemeente. Daarom
betreuren b en w het geenszins, dat Drachten als centrale plaats is aangewezen.
Met de heer Vledder betreurt spreker het dat deze samenwerking niet eerder is
gekomen. Bepaalde zaken zouden dan anders gelopen zijn. De tyrade die spreker
tegen de 16 gemeenschappelijke regelingen zou hebben gehouden, betreft niet de
regelingen zelf, maar het feit, dat ze niet in één groep zijn ondergebracht.
Men heeft er nu geen kijk meer op.
Spreker gaat hierna uitvoerig in op de bevoegdheden van de Marrekrite,
waaruit blijkt, dat de taken hiervan aanmerkelijk verschillen van die van het
schap. Tenslotte wordt het voorstel van b en w in stemming gebracht eh met
9-3 stemmen (die van de heren de Boer, Terpstra en de Wolf tegen) aangenomen.
-10-