GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 269
Voorstel tot het verlenen van een bijdrage
a fonds perdu ten behoeve van een distri
butie-planologisch onderzoek ten aanzien van
het winkelapparaat van Grouw.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 30 januari 1976.
In verband met het uitbrengen van een nota over het komplan van Grouw heeft
het Koninklijk Verbond van Ondernemers indertijd overleg gepleegd met het
bestuur van de Ondernemersvereniging Grouw. Op verzoek van dit bestuur heeft
het verbond een offerte gevraagd aan het Centraal Instituut Midden- en Klein
bedrijf te Amsterdam (Cimka) voor het instellen van een distributie-planologisch
onderzoek. Hierbij zat de gedachte voor, dat een goed functionerend detail
handelsapparaat van groot belang is voor de leefbaarheid van Grouw en haar om
geving en dat bij de uitwerking van het komplan bedoeld onderzoek niet mocht
ontbreken.
Blijkens de inmiddels van het Cimka ontvangen aanbieding staan voor de
analyse van de huidige situatie, waarop eventuele toekomstige mogelijkheden en
wenselijkheden rond het winkelgebeuren gebaseerd moeten worden, enkele alterna
tieve benaderingswijzen open:
A. Het eerste alternatief kan gekwalificeerd worden als een analogiestudie.Met
behulp van de gegevens van een door het Cimka uit te voeren winkelinventari
satie naar verkoopvloeroppervlak, branchesamenstelling enz. kan aan de hand
van een vergelijking tussen de in Grouw aanwezige winkdvoorzieningen en die,
welke voorkomen in plaatsen van qua grootte vergelijkbare: omvang, een beeld
worden gegeven van de huidige situatie. Met behulp van de resultaten van een
te houden toeristen-enquête, waaruit zal blijken, welke omvang de bestedingen
van dagrecreanten en verblijfsrecreanten kunnen aannemen, zal het beeld van de
de huidige situatie worden gecompleteerd.
Op grond van de te verwachten bevolkingsontwikkeling in Grouw en de regio, de
te verwachten inkomensgroei en gemiddelde bestedingen bij de detailhandel
door de inwoners van Grouw en de dag-,en verblijfsrecreanten, alsmede op
grond van de te verwachten ontwikkelingen in de detailhandel,kan voor de
toekomst een advies worden uitgebracht omtrent de wenselijke omvang, branche-
ring en situering van de winkelvoorzieningen te Grouw.
B. De onder A bedoelde benadering kan aanmerkelijk worden verfijnd door het
houden van een consumenten-enquête. Wil men een goed inzicht krijgen in de
functie, die Grouw op winkelgebied vervult, dan zal het koopgedrag van de in
het verzorgingsgebied wonende consumenten bij het onderzoek betrokken dienen
te worden.
Met behulp van voornoemde enquête kunnen de koopkrachtstromen van en naar
Grouw worden getraceerd en kan inzicht worden verkregen over de in Grouw tot
besteding komende koopkracht. Tevens komen andere aspecten van het koopge
drag van de consumenten aan de orde, zoals o.a. bezoekfrequentie en parkeer-
behoefte, alsmede bij de consument levende wensen ten aanzien van de lokale
winkelsituatie
Naast de onderA genoemde gegevens wordt via de oonsumenten-enquête waarde
volle informatie verkregen omtrent de te verwachten toekomstige bestedingen
bij het winkelapparaat van Grouw, zodat ook voor de toekomst een beter gefun
deerde uitspraak mogelijk is.
-2-