Toen het gesprek met het Cimka, het ondernemersverbond Grouw enhet Kon.Verbond
van ondernemers plaats vond, was die vuistregel al bekend. Ook deze gesprekspart
ners waren van mening, dat het onderzoek tot Grouw kon worden beperkt. Het college
heeft nu gekozen voor het meest indringende onderzoek c, juist in verband met het
in voorbereiding zijnde komplan, maar ook met het oog op de distributie,
de bevoorrading en de spreiding van koopkracht over Grouw en daarbuiten. De
vraag is daarbij ook opgeworpen, wat voor bestemming aan de oude dorpskom moet
worden gegeven. Het ondernemersverbonc1 Grouw wil graag een dergelijk onderzoek om zo
mogelijk voor de eigen sector een bepaald vestigingsbeleid, in samenwerking met de
gemeente, te kunnen voeren. Uit het rapport kan het bedrijfsleven dan zelf ook
constateren hoe de kansen voor de bedrijven liggen. Ook de gemeente krijgt een
rapport waarmee b en w ten aanzien van het beleid bij bestemmingsplannen iets kun
nen doen. Het gaat hier om een vrij gericht, gespecialiseerd, ondérzoek. Spreker
zegt de indruk te hebben, dat alle belanghebbenden hieraan zullen meedoen.
De heer van Essen krijgt de indruk dat de ondernemingsvereniging alleen maar
zichzelf wil beschermen en daardoor via regelingen in een bestemmingsplan een vrij
ondernemersschap wil beletten. Spreker noemt dit een aantasting van het vrije
ondernemersschap en vindt dit een nadeel van het onderzoek. En dan kost het ook nog
f 10.000,—
De voorzitter meent, dat wanneer dit de consequentie voor de gemeente zou zijn
geweest, zij zeker niet met dit voorstel zou zijn gekomen. Het vestigingsbeleid
blijft een taak van het gemeentebestuur en deze heeft op dit punt in de laatste
jaren zijn beleid wel zodanig gevoerd, dat de prikkel van de concurrentie wel is
gebleven
De heer van Essen merkt op, dat wanneer men in komplete straten de vestiging
van winkels gaat verbieden, men de protectie wel. in de hand werkt.
De voorzitter is het hiermee niet eens. Verbod van vestiging in bepaalde stra
ten wil niet zeggen, dat er in andere straten geen winkels mogen kanen.
De heer Vledder merkt op, dat de voorzitter gezegd heeft, dat de extra f 1000,
niet behoeft te wordei|e^itgegevenomdat dit bedrag alleen maar bestemd zou zijn
voor het schrijven van briefje, waarin staat, dat één winkel in een dorp met minder
dan 3000 inwoners Voldoende is. Spreker zegt altijd te hebben gedacht dat Grouw,
wat het winkelen betreft, geen achterland had. Maar het blijkt nu dat er uit andere
dorpen hier wel mensen komen winkelen. Spreker denkt in dit verband aan Warga, waar
de winkelstand groter is dan één. In het verleden zijn hier wat betreft de sluiting
van zaken ook wel eens problemen geweest. Nu men voor Warga ook wel eens denkt aan
het opzetten van een kommenplandan is hot wel belangrijk dat men uit de andere
dorpen enkele gegevens bij de voorbereiding hiervan kan meekrijgen. Spreker wil
niet direct zeggen:"Smyt dy tüzen goune dor mar tejin oan"maar wil liever aan
b ertw de vrijheid geven om dit te doen en deze materie nog eens ophieuw te bezien.
Wanneer men hieruit een aanwijzing zou krijgen hoe de zaak ligt, met name voor
Wargazou spreker het wel op prijs stellen indien de andere, dorpen wel bij het voor
stel zouden worden ingeschakeld. f'
De voorzitter zegt, dat, indien de raad hiermee akkoord zou kunnen gaan en de
resultaten zouden naar het oordeel van de Cimka positief zijn, het kollege hiermee
gaarne akkoord gaat.
De heer Terpstra kan hiermee wel akkoord gaan, maar zou aan het Cimka de vraag
willen stellen of het bedrijfsleven in de andere dorpen zelf hiervoor interesse
heeft.
De voorzitter zegt dat voor de andere dorpen dezelfde condities gelden als
voor Grouw. Zegt het Cimka dat dit onderzoek voldoende interessant is, dan hebben
b en w de vrijheid daartoe te besluiten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
9.Voorstel tot wijziging van de Algemene Politieverordening.
De heer de Boer zegt wel met het voorstel mee te kunnen gaan, maar vraagt zich
af, of de gemeente zich zelf niet aan dit euvel schuldig maakt.