150 ton is waarschijnlijk echter:."aan de krappe kant. Vandaar, dat hij van
rond 200 ton per jaar is uitgegaan. De verdeling zal ongeveer als volgt zijn:
Wartena en Roordahuizum elk 25 ton; in Warga circa 50 ton en in Grouw 100
ton. Wanneer de gemeente dit oud papier zelf moet afvoeren,is hiervoor een
stortingsrecht van f 40,por ton verschuldigd. Lou dit oud papier derhalve
niet worden opgehaald, dan betekent dit, dat de gemeente aan Leeuwarden
f 8000,per jaar meer zal moeten betalen (200 ton ad f 40,Over het
arbeidsloon, dat daarenboven moet worden betaald, kan men van mening ver
schillen. In de begroting wordt aangegeven, dat wordt gerekend op circa
2500 ton huisvuil en bedrijfsafval. Voor deze 2500 ton worden 6500 uren
gerekend, hetgeen per ton neerkomt op 2,6 uur. Spreker is er in zijn opzet
van uit gegaan, dat elke ton een uur extra kost. Dit zou betekenen 200 ton
a 1 uur ad f 20,f 4000, Wanneer het oud papier wordt opgehaald,
levert dit voor de gemeente dus een financieel voordeel op van f 8000,
f 4000,f 12000,per jaar.
Spreker stelt voor de betreffende organisatie f 20,per ton te ver
strekken, zolang de prijs voor oud papier beneden de prijs van f 0,08 per kg.
ligt of daaraan gelijk ligt. Verder stelt spreker twee maximale grenzen voor
wat het subsidie betreft, te weten:
a. geen subsidie, wanneer de prijs meer dan f 0,08 per kg. wordt. In dat geval
wordt het voor de organisatie ook weer aantrekkelijk het oud papier op te
halen.
b. een maximaal subsidie van f 750,per vereniging, om daarmee te voor
komen, dat een vereniging meer dan f 750,per jaar zou toucheren.
Het zou alsdan wenselijker zijn het bedrag over meerdere verenigingen in een
dorp te verdelen. Wanneer van het vorenstaande wordt uitgegaan; zou dit
voor de gemeente een maximaal subsidie van 200 ton ad f 20,is f 4000,
betekenen.
In Tietjerksteradeel kent men reeds een dergelijke regeling. In die
gemeénte wordt ook uitgegaan van f 20,per ton, ongeacht de prijs. Hier
dus geen maximum bedrag. Spreker stelt voor om de organisaties in onze ge
meente, die zich belasten met het ophalen van oud papier, voor zolang de prijs
f 0,08 per kg. of lager is, f 20,per ton subsidie te verlenen, met deze
restrictie, dat per organisatie per jaar maximaal f 750,subsidie wordt
verstrekt.
De voorzitter wil naar aanleiding van het betoog van de heer van Essen
enkele correcties maken.Met het uitgangspunt, dat per jaar circa 200 ton oud
papier wordt opgehaald, kan spreker zich wel verenigen. Men kan echter niet
stellen, dat door de lagere prijs, 200 ton oud papier beschikbaar komt. Er
wordt nog steeds intensief oud papier opaehaald. Het becijferde voordeel van
200 ton ad f 40,f 8000,gaat dan ook niet op. Dat papier verdwijnt,
dat gaat naar de papiergrossier toe.
Verder merkt spreker op, dat de post arbeidsloon kan worden geschrapt.
Dedoelde 200 ton op een totaliteit van 2500 ton maakt in feite niets uit.
Wanneer het zo zou zijn, dat die 2500 ton speciaal opgehaald zou moeten wor
den, dan was het anders. Het is in werkelijkheid echter zo, dat bedoelde
200 ton papier wordt verdeeld over 52 weken per jaar en 2500 adressen.
Hierdoor ontstaat een zodanige spreiding, dat hier geen extra tijd. aan
gespendeerd behoeft te worden. Wat wel waar is, aldus spreker, is dat door de
gemeente voor elke ton, die wordt afgevoerd, f 40,stortrecht in Leeuwarden
moet worden betaald. In verband met het vorenstaande kan derhalve bedoelde
200 ton en genoemdef 8000,gevoeglijk tot nul worden verlaagd, terwijl
het arbeidsloon van 200 ton ad f 20,dus geschrapt kan worden, gezien de
grote spreiding van het papier, dat door de reiniging wordt meegenomen.
Verder vestigt spreker er de aandacht op, dat de prijs van f 0,12 per kg.
extreem hoog kan worden genoemd. De prijzen voor oud papier wisselen vaak
sterk. Wanneer de prijs laag is, slaan de grossiers enorme hoeveelheden op,
om naderhand, wanneer de prijzen weer stijgen, het papier af te zetten.
Kortom de prijzen fluctueren zeer sterk en erg snel.