De bedoeling is toch, dat gestreefd wordt naar een permanent gebouw voor de
definitieve huisvesting.
De voorzitter zegt, dat de gestelde huurprijs van f. 4-500,een
reeele huurprijs is, die gerust voor 5 jaar kan blijven gelden. Bij de be
rekening van deze huursom is er rekening mee gehouden, dat de directiekeet
ook voor 5 jaar zal worden verhuurd. Spreker gelooft dan ook niet, dat
tussentijds aan deze huursom moet worden getornd. De te betrekken ruimte is
alleszins aanvaardbaar te noemen. Toch moet, zoals de heer Schermer ook al
heeft gezegd, deze voorziening als een tijdelijke oplossing worden gezien.
Gezien de inrichting van deze keet, vraagt spreker zich af of straks wel
zo veel behoefte bestaat aan een andere huisvesting. Deze mogelijkheid blijft
desalniettemin open, aldus spreker. Zowel voor het onderwijsbegeleidings
centrum als voor de gemeente is dit een alleszins aanvaardbare oplossing,
omdat de keet ook bewust geplaatst is op het industrieterrein, op een stuk
gemeentegrond. Mocht het centrum er al onverhoopt uittrekken, dan is de
mogelijkheid aanwezig de keet te verhuren dan wel dit onderkomen te demon
teren. Het risico voor de gemeente blijft daarom betrekkelijk gering.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
Voorstel tot verstrekking van een extra leermiddelen-krediet ten behoeve
van de Master Wielsmaskoalle te Grouw.
De heer Schermer vraagt zich af, of op dit soort uitgaven dermate be
zuinigd moet worden, terwijl voor andere doeleinden vaak vrij gemakkelijk hogere
bedragen worden uitgegeven. Bovendien betreft het hier het basisonderwijs.
Spreker heeft in dit verband contact gezocht met het persneel van deze school.
Dit wordt dan het enige vak ten aanzien waarvan men de kinderen dwingt te-
samen uit één boekje te lezen. Verder vindt spreker het niet juist, om het
personeel te dwingen het materiaal los aan te kopen, te meer daar het slechts
om een verschil van f. 1.000,-- gaat. Spreker stelt voor, de school het ge
vraagde materiaal te verstrekken.
De heer de Boer zegt, dat het college en ook de raad zich meestal schaart
achter het advies van de inspecteur van het onderwijs. Spreker vindt het ook
bezwaarlijk, dat twee kinderen gebruik moeten maken van één boek. Dit doet
schade aan het geven van goed onderwijsSpreker stelt voor, om over het
bedragje, dat dit verschil oplevert, heen te stappen. Gezien ook het grotere
verschil in prijs, wil spreker, voor wat het materiaal betreft, zich achter
het advies van de inspecteur stellen. Spreker zou graag zien, dat alle be
nodigde boeken worden aangeschaft.
De heer Terpstra voelt er ook voor dat alle boekjes worden aangeschaft,
omdat het tegelijk lezen door twee kinderen uit één' boek hem niet gewenst
voorkomt. Wat het materiaal betreft wil spreker niet twijfelen aan het in
zicht van de inspecteur. Vaak is bet. zo, dat de kosten voor het bij-materi
aal de pan uitrijzen. In veel gevallen wordt het bij-materiaal te duur be
taald. Spreker staat geheel achter het voorstel van de heer de Boer.
De heer Vledder zegt te staan tussen het voorstel van de heer de Boer
en de heer Schermer. Wat de boeken betreft is hij het wel met de voorgaande
sprekers eens. Met hetgeen de heer Terpstra heeft gezegd over het bij-materi
aal kan spreker het ook voxledig eens zijn. Van een deel van de bijbehorende
sets kan vaak niet genoeg gebruik worden gemaakt. Aangezien over deze zaak
verschil van inzicht bestaat, stelt spreker voor akkoord te gaan met het door
de inspecteur genoemde bedrag, met dien verstande, dat hieraan een zekere
marge wordt verbonden.Spreker zou graag zien, dat lonmateriaal wordt aan
geschaft, waarmee het personeel akkoord kan gaan.
De voorzitter stelt voorop, dat het een goed gebruik is, dit soort aan
vragen voor te leggen aan de inspecteur. Tevens is het een goed gebruik het
advies- van de inspecteur als een tamelijk bindend advies te zien. Op grond
daarvan hebben wij ook het advies van de inspecteur beoordeelt en overgenomen
3.n ons voorstel. Wie kan beter als de inspecteur de onderwijskundige zaken
beoordelen, vraagt spreker zich af.