-18-
20. Beroepschrift van 3os Gascentrale B.V. te Grouw tegen een aanschrijving van
burgemeester en wethouders tot verwijdering van een directiekeet en nissen-
hu t»-
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform net voor
stel besloten.
21Voorstel tot verkoop van een woning te Grouw.
De heer Meester wil zich niet in cijfers begeven of f. 145.000,veel
geld is. In sprekers ogen wel. Anderen vinden zo'n bedrag misschien "büsjild"
aldus spreker. Spreker wijst erop, dat we straks voor het feit komen te staan,
dat wanneer een nieuwe burgemeester wordt benoemd, de gemeente boven het
onderhavige bedrag nog eens f. 300.000,moet uittrekken voor een nieuwe
ambtswoning. Tijdens de behandeling van de begroting heeft hij hier reeds
eerder op gewezen. Spreker acht het wenselijk dat de raad vooraf een be
sluit neemt, dat de nieuwe burgemeester straks zelf voor een woning moet
zorgen. Anders is spreker tegen dit voorstel, hetgeen hem zou spijten voor
de huidige burgemeester.
De heer Vledder wil niet zover gaan als de heer Meester. Spreker merkt
op, dat bij verkoop van de woning de gemeente f. 145.000,in kas krijgt.
Dit bedrag wil spreker dan in een fonds storten Wanneer dit geld voor 4
s_- a 5 jaar wordt gereserveerd, en op rente gezet, zou de gemeente op het mo
ment dat aan de aankoop van een nieuwe ambtswoning moet worden gedacht, zeker
de beschikking hebben over f. 200.000, Overigens is het ook zeer wel mo-
gelijk, dat de nieuwe burgemeester zelf een woning wil laten bouwen. Maar
het is toch ook heel goed mogelijk, dat dit niet het geval is. Misschien
kunnen wij tijdens de inspraakprocedure de commissaris der Koningin hier
attent op maken. In elk geval zou hiermee worden bereikt, dat een basis
bedrag voor handen is. De resterende f. 200.000,kan dan via de te be
talen huur worden opgebracht. Spreker zou graag zien, dat deze mogelijkheid
door burgemeester en wethouders eens wordt onderzocht.
De heer de Boer noemt de getaxeerde som een redelijk bedrag. Spreker
vestigt er de aandacht op, dat dc raad zich duidelijk heeft uitgesproken de
ambtswoningen te v*illen af stoten. De suggestie van de heer kledder gaat
er van uit, dat de gemeente desondanks straks mogelijkerwijs weer ambts
woningen gaat bouwen. Spreker begrijpt dit niet en noemt dit inconseguent.
De heer de Wolf vraagt of de gemeente verplicht kan worden voor een
ambtswoning voor de burgemeester zorg te dragen, indien hij zelf niet voor
woonruimte zorgt.
De voorzitter zegt, dat het onderhavige voorstel in feite een uitvloei-
sel is van een unanieme suggestie van de tweede afdeling van de raad op dit
stuk van zaken, alsmede van de begrotingsvergadering.
De heer Meester is het hiermee, niet eens. Spreker wijst er op, dat hij
er indertijd in de afdeling duidelijk op heeft gewezen, dat de gemeente dan
niet moet zorgdragen voor nieuwe woningen.
De voorzitter leest,naar aanleiding van deze interruptie de tekst van
het afdelingsverslag, luidende als volgt, voor: "De afdeling is unaniem van
oordeel, dat het gewenst is, dat de personeels- en ambtswoningen binnen een
termijn van 5 jaar worden afgestoten en dat geen nieuwe personeels-of ambts
woningen meer worden gebouwd". Spreker toont hiermee feitelijk aan, dat deze
raad afstand wil doen van de ambtswoningen, inclusief de ambtswoning van de
burgemeester. Spreker herinnert er aan, dat reeds eerder de woningen van de
heren van der Vlugt en van der Meer zijn verkocht. Het is uiteraard niet te
voorspellen welk standpunt öc- raad over 2 a 3 jaren zal innemen met betrekking
tot de ambtswoningen. Wellicht hebben dan andere inwoners zitting in de raad,
die een ander standpunt huldigen. Het is belangrijk, dat dit standpunt dui
delijk uit de verf komt, zulks met het oog op het solliciteren naar de be
trekking van burgemeester dezer gemeente.
Verder wijst spreker er op, dat de opbrengst uit de verkoop van de ambts
woningen automatisch toevloeit aan het eigen kapitaal van de gemeente, waar
over de gemeente zelf niet kan beschikken. Over bedoelde opbrengst kan alleen