-3-
Gelet op het aanvankelijk standpunt van het Adviesorgaan voor bad- en
zweminrichtingen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten blijft het een
open vraag, of het orgaan bereid zal zijn, zijn definitieve goedkeuring aan
het plan voor een overdekt bad te hechten, een goedkeuring, die vereist is,
om voor rijkssubsidie in aanmerking te komen.
Mocht de goedkeuring achterwege blijven, dan zou dat betekenen, dat de
gemeente het bad zonder subsidie zou moeten realiseren, waarmede, zoals gezegd
een jaarlijks exploitatietekort van f. 338.400,is gemoeid (inclusief de
bijdrage van C.R.M.).
Het zal u duidelijk zijn, dat wij een dergelijke jaarlijks terugkerende
uitgave in het totale voorzieningenpakket van de gemeente onverantwoord achten.
Wij zijn met het oog hierop tot de conclusie gekomen, dat het aanbeveling ver
dient, van de bouw van een overdekt bad af te zien.
Ten aanzien van het alternatief - een verwarmd openluchtbad - mogen wij
opmerken, dat wij ons vooral naar aanleiding van de visie van de V.N.G. hebben
bezonnen op de haalbaarheid van een dergelijk plan.
Uit het terzake ingestelde onderzoek blijkt, dat voor een verwarmd open
luchtbad moet worden gerekend op de volgende tekorten;
a. uitvoering met 75% A.C.W.-subsidie: f. 132.500,—
b. uitvoering zonder A.C.W.-subsidie: f. 283.000,
Verder merken wij nog op, dat een A.C.W.-subsidie op korte termijn niet mag
worden verwacht. In dit kader wijzen wij u nogmaals op de uitspraak van de
minister van sociale zaken, dat elke Fries zo langzamerhand zijn eigen zwembad
heeft.
Realisering zonder subsidie betekent, zoals vermeld, een jaarlijks tekort
van rond f. 283.000,
Bovendien zal een open bad slechts enkele maanden per jaar in bedrijf zijn,
zodat de bevolking er - anders dan bij een overdekt bad- geen optimaal gebruik
van kan maken.
Het fourneren van de hiervoor bedoelde bedragen voor een dergelijke inrichting
met beperktere mogelijkheden achten wij thans niet haalbaar, zodat het aanbe
veling verdient, ook van dit alternatief af te zien.
Wel zijn wij ons bewust, dat vooral in Grouw de behoefte aan een dergelijke
voorziening aanwezig blijft. Daarom willen wij tracht«n op korte termijn een
voorziening ta realiseren welke vooral geschikt zal zijn voor de jeugd.
Onze gedachten gaan uit naar een stoei- en speelweide, waarop aangebracht,
naast de nodige algemene voorzieningen, zoals beplanting, bestrating, banken
s en dergelijke, een aantal speel- en klimwerktuigen, plus een eenvoudig peuter
en kinderbassin, al of niet gecombineerd.
Wij hebben inmiddels aan de dienst van gemeentewerken opgedragen, een
aantal mogelijkheden te onderzoeken en hopen hierop terug te komen bij de begrotings
behandeling (beschrijvingsbrief) van 1977.
Sporthal
In de begrotingsvergaüering van december 1975 hebben wij u toegezegd, naast
de cijfers van een open- en overdekte zweminrichting tevens aan u voor te leggen
de exploitatie- en investeringscijfers van een sporthal, om zo mogelijk tot een
open keuze te komen tussen een zwembad of een sporthal. Alvorens hierop in te
gaan, hebben wij de behoefte tot het maken van een aantal algemene opmerkingen ten
aanzien van overdekte sportakkommodaties.
1Wat wordt verstaan onder overdekte accommodaties?
De subsidieregeling van C.R.M. verstaat hieronder:
a. een sporthal; b. een sportzaal; c. een overdekt zwembad;
Een sporthal is een hal met een obstakelvrij speeloppervlak van minimaal
22 x 42 m 92.4 vr?met boven die gehele oppervlakte een obstakel vrije hoogte
van tenminste 7 meter.