Voorstel tot vaststelling van een verordening inzake de behandeling van
bezwaarschriften ingevolge de Pet administratieve rechtspraak overheids
beschikkingen (Pet AP.03)
De heer Schermer vraagt wat het verschil in uitvoering is tussen de
commissie voor administratief beroep en de thans voorgestelde commissie
voor de bezwaarschriften. Eerstgenoemde commissie kennen we al een aantal
jaren.
De voorzitter antwoordt, dat het moeilijk is dit verschil in enkele
woorden aan te geven. De huidige commissie, de commissie voor admini
stratief beroep blijft bestaan. Die commissie treedt op in gevallen,
waarin de raad het laatste' woord heeft, behoudens indien beroep, op de
Kroon open staat. Er zijn echter veel gevallen, waarin de raad niet het
laatste woord heeft, maar wwa©Mj burgemeester en wethouders beslissen.
Te denken valt hierbij aan beslissingen op het terrein van de sociale
uitkeringen en dergelijke. Sr zijn ook gevallen, waarbij de burgemeester
als bestuursorgaan beslist, beslissingen bijvoorbeeld, die op het terrein
van de openbare orde liggen. Wanneer betrokkene een afwijzende beslissing
krijgt, kan hij een bezwaarschrift indienen bij het orgaan, dat de be
slissing heeft genomen. In dat geval wordt de commissie voor de bezwaar
schriften ingeschakeld. Deze commissie bereidt de beslissing voor en
brengt, evenals de commissie voor administratief beroep, rapport uit.
Dat kan dus zijn aan de raad, aan burgemeester en wethoudersof aan de
burgemeester. Daarnaast bestaat nog de mogelijkheid beroep in te stellen
bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State, die binnen enkele
maanden zal beslissen. Op die manier kan iemand vrij snel uitsluitsel
krijgen, indien hij meent in zijn belangen te zijn getroffen.
De heer de Wolf zegt, dat het dus zo is, dat wanneer er normaal
beroep bij de raad wordt ingesteld, ten aanzien van die beslissing nog
weer beroep kan worden ingesteld bij de afdeling rechtspraak van de
Raad van State. Als voorbeeld noemt hij de weigering van een bouwver
gunning.
De heer Schermer stelt met het oog op de mogelijk te vervrachten
werkzaamheden van de commissie voor de bezwaarschriften,voor, in deze
commissie drie nieuwe leden te benoemen en de leden van de commissie
voor administratief beroep als plaatsvervangende leden voor de nieuwe
commissie te laten fungeren. Allicht kan op die manier wat meer
spreiding in het werk worden bevorderd. Overigens valt op dit moment
moeilijk te voorspellen, hoeveel werk de taak van de nieuwe commissie
met zich mee zal brengen. Toch is het zo, dat de commissie voor admini
stratief beroep nogal eens vergadert. Sou de nieuwe commissie veel
werk opgedragen krijgen, dan worden bedoelde mensen nog zwaarder be
last; brengt het niet zoveel werk met zich mee, dan is dit ook niet erg.
De voorzitter antwoordt, dat het college deze zaak praktisch
heeft benaderd en heeft gesteld, dat de ?auidige commissie voor admini
stratief beroep steeds goed heeft gewerkt. Ook burgemeester en wethouders
kunnen op dit moment niet bezien hoeveel arbeid de nieuwe commissie
straks krijgt te verwerken en of de commissie voor administratief be
roep derhalve zal worden overbelast. Spreker licht toe, dat dit geen
principieel punt is. Met de suggestie van de heer Schermer kan het
college van burgemeester en wethouders eventueel akkoord gaan.
De heer de Boer doet de suggestie, deze aangelegenheid eerst eens
een jaar aan te zien. Spreker ziet deze materie meer als een puur
administratief formele zaak. Volgens hem ligt het voor de hand, dat zo
veel mogelijk rechtstreeks wordt doorgespeeld naar de afdeling Recht
spraak van de Raad van State.
De heer de Polf vraagt,of degene, die een voor dit soort beroepen
vatbare beschikking ontvangt van één van de gemeentelijke bestuurs
organen, tegelijkertijd ook bericht ontvangt, dat hij met toepassing van
de hierbedoelde procedure beroep kan aantekenen.