Voorstel tot vaststelling van een verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften ingevolge de Pet administratieve rechtspraak overheids beschikkingen (Pet AP.03) De heer Schermer vraagt wat het verschil in uitvoering is tussen de commissie voor administratief beroep en de thans voorgestelde commissie voor de bezwaarschriften. Eerstgenoemde commissie kennen we al een aantal jaren. De voorzitter antwoordt, dat het moeilijk is dit verschil in enkele woorden aan te geven. De huidige commissie, de commissie voor admini stratief beroep blijft bestaan. Die commissie treedt op in gevallen, waarin de raad het laatste' woord heeft, behoudens indien beroep, op de Kroon open staat. Er zijn echter veel gevallen, waarin de raad niet het laatste woord heeft, maar wwa©Mj burgemeester en wethouders beslissen. Te denken valt hierbij aan beslissingen op het terrein van de sociale uitkeringen en dergelijke. Sr zijn ook gevallen, waarbij de burgemeester als bestuursorgaan beslist, beslissingen bijvoorbeeld, die op het terrein van de openbare orde liggen. Wanneer betrokkene een afwijzende beslissing krijgt, kan hij een bezwaarschrift indienen bij het orgaan, dat de be slissing heeft genomen. In dat geval wordt de commissie voor de bezwaar schriften ingeschakeld. Deze commissie bereidt de beslissing voor en brengt, evenals de commissie voor administratief beroep, rapport uit. Dat kan dus zijn aan de raad, aan burgemeester en wethoudersof aan de burgemeester. Daarnaast bestaat nog de mogelijkheid beroep in te stellen bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State, die binnen enkele maanden zal beslissen. Op die manier kan iemand vrij snel uitsluitsel krijgen, indien hij meent in zijn belangen te zijn getroffen. De heer de Wolf zegt, dat het dus zo is, dat wanneer er normaal beroep bij de raad wordt ingesteld, ten aanzien van die beslissing nog weer beroep kan worden ingesteld bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State. Als voorbeeld noemt hij de weigering van een bouwver gunning. De heer Schermer stelt met het oog op de mogelijk te vervrachten werkzaamheden van de commissie voor de bezwaarschriften,voor, in deze commissie drie nieuwe leden te benoemen en de leden van de commissie voor administratief beroep als plaatsvervangende leden voor de nieuwe commissie te laten fungeren. Allicht kan op die manier wat meer spreiding in het werk worden bevorderd. Overigens valt op dit moment moeilijk te voorspellen, hoeveel werk de taak van de nieuwe commissie met zich mee zal brengen. Toch is het zo, dat de commissie voor admini stratief beroep nogal eens vergadert. Sou de nieuwe commissie veel werk opgedragen krijgen, dan worden bedoelde mensen nog zwaarder be last; brengt het niet zoveel werk met zich mee, dan is dit ook niet erg. De voorzitter antwoordt, dat het college deze zaak praktisch heeft benaderd en heeft gesteld, dat de ?auidige commissie voor admini stratief beroep steeds goed heeft gewerkt. Ook burgemeester en wethouders kunnen op dit moment niet bezien hoeveel arbeid de nieuwe commissie straks krijgt te verwerken en of de commissie voor administratief be roep derhalve zal worden overbelast. Spreker licht toe, dat dit geen principieel punt is. Met de suggestie van de heer Schermer kan het college van burgemeester en wethouders eventueel akkoord gaan. De heer de Boer doet de suggestie, deze aangelegenheid eerst eens een jaar aan te zien. Spreker ziet deze materie meer als een puur administratief formele zaak. Volgens hem ligt het voor de hand, dat zo veel mogelijk rechtstreeks wordt doorgespeeld naar de afdeling Recht spraak van de Raad van State. De heer de Polf vraagt,of degene, die een voor dit soort beroepen vatbare beschikking ontvangt van één van de gemeentelijke bestuurs organen, tegelijkertijd ook bericht ontvangt, dat hij met toepassing van de hierbedoelde procedure beroep kan aantekenen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1977 | | pagina 13