16. Voorstel tot aanschaffing van een nieuwe pont en het maken van nieuwe insteekhavens ten behoeve van een betere ontsluiting van De Bird. Aan de gemeenteraad. Grouw, 10 juni 1977. In ons voorstel d.d. 4 maart j.l. no. 969, hebben wij onder meer ge steld, dat het in ons voornemen lag, om, zodra de subsidietoezegging voor een nieuwe pont met insteekhavens zou zijn afgekomen, wij u een voorstel zouden doen omtrent het al dan niet verlenen van medewerking aan de totstandkoming van de hierbedoelde voorzieningen. Onlangs heeft het Hoofd van het district Noord voor Aanvullende Civieltechnische Werken ons medegedeeld, dat zowel de aanschaffing van de pont als het maken van insteekhavens in het kader van de door de rege ring genomen maatregelen ter bestrijding van de werkloosheid voor uit voering is vrijgegeven. In de werkelijke kosten van de objecten zal, voor zover deze subsidi abel worden gesteld, een subsidie worden verleend van maximaal 95%. Dit subsidie zal uitsluitend worden verleend in de kosten van de aanneemsom, direktiekosten en omzetbelasting. Bij de uitvoering zal worden nagegaan, of het niet subsidiabele bedrag nog gewijzigd moet worden, dan wel, of er bepaalde posten zijn, die niet subsidiabel worden geacht, hetgeen bij de eindafrekening wordt vastgesteld. De werken moeten vóór 1 juli a.s. worden aanbesteed, terwijl kosten, gemaakt na 1 augustus 1978 in principe niet meer voor subsidie in aanmerking komen Aangezien het waterschap De Bird onvoldoende geëquipeerd is, om deze werken uit te voeren, zijn wij van mening, dat de gemeente een bemiddelende rol in deze moet spelen en tot uitvoering moet overgaan. Wij menen daarbij wel de eis te moeten stellen, dat het waterschap de niet-subsidiabele kosten voor zijn rekening neemt, zodat de voorzieningen buiten bezwaar van de gemeentekas tot stand komen. Behalve deze kosten, zal het waterschap het renteverlies, dat de gemeente als gevolg van de voorfinanciering zal lijden, te zijnen laste moeten nemen. Ter meerdere zekerheid achten wij het noodzakelijk, dat het waterschap, voordat met de werkzaamheden wordt begonnen, 5% van de totaal geraamde kosten in de gemeentekas stort. De B.V. Scheepswerf G. Bijlsma en Zn. te Wartena ^eeft een^prijsopgave gedaan van f.304.000,— exclusief B.T.W. voor de bouweWl ëlh Pierpont met een draagvermogen van 25 ton,en met hoofdafmetingen: lengte over dek ca. 18 meter, breedte ca 5.50 meter en holte ca. 1.60 meter volgens het voor u ter inzage liggende ontwerp-plan A 852 en bestek BW 761020. Zoals u moge blijken, wordt een rijdek van 3 meter breedte voor wagens etc. aangebracht, terwijl aan één zijde een voetpad ter breedte van 1-25^ meter en aan de andere zijde een looppad voor de pontwachter wordt gecreëerd. Midscheeps bevindt zich de stuurhut op een hoogte van 2.50 meter boven het dek, aan weerszijde door middel van een stalen trap bereikbaar. Op- en afrijden van de pont geschiedt via de ter plaatse bedienbare op- en afrijkleppen. In de beide motorkamers wordt een voortstuwings/stuurinstallatie aange bracht, bestaande uit een roerpropeller, die wordt aangedreven via een cardanas door een dieselmotor van 75 PK, fabrikaat Ford, type 2712 E. De be- GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No. 2150.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1977 | | pagina 141