20. Voorstel tot aankoop van een brug ter vervanging van de bestaande brug over de Rechte Grouw. Aan de gemeenteraad. Grouw, 7 oktober 1977. In de zomer van 1974 heeft, in verband met de reconstructie van de weg Grouw-Uartenaeen zeer intensief transport plaats gevonden over de brug in de Rechte Grouw. Als gevolg hiervan zijn het brugdek met de opleggingen zodanig van hun plaats geraakt, dat de klap slechts met grote moeite is te bewegen. Op een onzerzijds gedaan verzoek aan de Gedeputeerde Staten om een bij drage in de herstelkosten- de brug ligt in de quartaire weg Grouw-TJartena- is afwijzend beschikt, omdat deze werkzaamheden naar de mening van dit college gewoon onderhoud betreffen Een bijdrage uit de voor de quartaire wegen bestemde middelen zou alleen in overweging kunnen worden genomen, indien de draag-kracht van de brug zou worden verhoogd tot klasse 30. V.O.S.B. 1963. een gelijkmatig verdeelde belasting van 200 kg/m2, te zamen met 3 asdrukken van 10 ton; de asdrukken steeds verdeeld over 4 wielen) Uit een door het ingenieursbureau ICielman en Bootsma b.v. ingesteld onderzoek is gebleken, dat na het voorgenomen herstel de brug nog niet aan de eisen, gesteld in klasse 30, zal voldoen. Een zeer globale raming van de kosten van herstel om de brug wel aan deze eisen te laten voldoen^ werd door dit bureau becijferd op 250.000,exclusief b.t.w. Op grond hiervan is door ons nagegaan, of het mogelijk was de be staande brug te vervangen door een andere brug. Daarbij is gebleken, dat de machinefabriek Hubert en Co te Sneek de beschikking heeft over de voor malige "Pypsterbrug11 van Drachten. Deze brug heeft een breedte van 8 meter en een doorvaart van 5,80 meter. De brug voldoet aan de eisen van verkeersklasse 45 van de V.O.S.B. 1963 3 aslasten van 15 ton) In verband met de omstandigheid, dat het gewicht van de transporten van en naar de ten noorden van de Rechte Grouw gelegen bedrijven onder anderen Halbertsma) dikwijls groter dan toelaatbaar is voor een brug van klasse 30 V.O.S.B. 1963 en te vervrachten is,dat het gewicht en de intensi teit van de wegtransporten over de brug nog zullen toenemen, is aanschaffing van een brug, die voldoet aan de eisen van klasse 45 van de V.O.S.B. 1963 zeer gewenst. Met de aankoop van de brug, de montage te Grouw, alsmede het con serveren en het aanbrengen van enkele voorzieningen, is een bedrag van 260.000,(exclusief b.t.w.) gemoeid. De kosten van een geheel nieuwe brug worden door genoemd bureau geraamd op f 600.000,700.000, (exclusief b.t.w.). Omdat thans nog niet tot het plaatsen van een nieuwe brug kan worden overgegaan, is door ons een prijsaanbieding gevraagd voor: 1. het demonteren van de bestaande brug, welke momenteel in Staveren is opgeslagen; 2. het staalstralen en conserveren; 3. het opslaan, inclusief stoppen van de brug. Genoemde firma wil deze werkzaamheden, waarbij de staalconstructie van de brua eigendom van de gemeente wordt, uitvoeren voor een bedrag van 44.000,exclusief b.t.w. of in totaal 51.920,Voor opslag en onderhoudskosten is per jaar dan nog respectievelijk 500,en 800, te vermeerderen met b.t.w. verschuldigd. GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No. 3696.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1977 | | pagina 71