-3-
Wethouder Terpstra zegt, dat hij met het standpunt van de heer de Wolf
vrede kan hebben. Wel is het dan tegelijk onmogelijk op de nota recreëren
van de P.P.D. in te gaan, omdat daarvoor geen tijd is. Spreker zegt,dat de
heer ICnossen de zaak goed getypeerd heeft. Bij de verdediging in de regio
raad heeft spreker gezegd, dat de procedure kan werden vergeleken met een
3-traps-raket. We hebben nu te maken met ds Ie trap. De brandstof voor de
2e trap moet nu worden aangedragen, de zogenaamde alternatieve nota. Ver
volgens kunnen de alternatieven worden behandeld, waarna het eigenlijke be
leidsplan ter sprake komt. Dan pas komen de zaken aan de orde, die de heren
de Boer en van Belle nu naar voren brengen. Spreker zegt, dat de regio zich
eigenlijk van Idaarderadeel heeft gedistancieerd, omdat in deze gemeente
heel exceptionele voorzieningen moeten worden getroffen. Met name het rem-
mechanisme speelt in de andere gemeenten niet. Dit hoofdstuk mag de gemeente
derhalve zelf invullen. Het college van burgemeester en wethouders heeft
toen gezegd, dat we dit beter in het schap met de drie gemeenten gezamenlijk
konden invullen.
De voorzitter zou willen adviseren niet het voorstel van de heer de Wolf
te volgen om de punten 1 t/m 16 buiten beschouwing te laten. Dit zou be
tekenen, dat de regio Leeuwarden geen mening zou hebben gevormd over de re
creatie ta water. En dit betreft grotendeels Idaarderadeel. Wethouder Terp
stra heeft reeds gezegd, dat Idaarderadeel zelf zijn standpunt mag bepalen.
Dit standpunt is nu gezamenlijk met de beide andere watersportgemeenten be
paald. De heer de Wolf heeft critiek op de tekst. Misschien wel terecht.
Het hoofddoel is echter een stukje beleidsvisie bij gedeputeerde staten op
tafel te brengen,dat straks verder kan worden uitgewerkt. Op dit moment gaat
het alleen om de grote lijnen.
De heer van Belle zegt te hebben begrepen, dat de reactie van De Lege
Midden als een aanvulling op het stuk van de regio moet worden gezien. Op
zich is dit juist. Maar spreker vindt het stuk van de regio te vaag. Spreker
begrijpt.dat er straks alternatieven ter tafel komen. Maar in de nota zijn
de beleidsvormen al aangegeven. Daarom dient de gemeente nu al duidelijk aan
te geven,hoe die beleidsvormen moeten luiden. Op dit punt is het stuk van
de regio te algemeen.
De voorzitter zegt, dat men de kerk midden in het dorp moet laten. Wan
neer nu al concreet moet worden aangegeven, wat men bijvoorbeeld bij punt 7
wil, dan smoren zowel de regio, het schap of de gemeente daarin. Als be
stuurder kan men een richtsnoer aangeven. Maar de uitwerking dient bij des
kundigen te liggen.
De heer Zwart zegt, dat de raad er nu al in smoort. Daarom moet men zich
aan de grote lijnen houden en later hier verder over praten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. De
heer van Belle wenst aantekening tegen het voorstel te zijn.
6. Voorstel tot vaststelling van een nieuwe Algemene Politieverordening.
De voorzitter merkt op, dat hij indertijd met de exploitanten van de
horecabedrijven een onderhoud heeft gehad, waarin unaniem werd aangedrongen
op het algemeen sluitingsuur op 1 uur te brengen. De aanleiding hiertoe is
geweest een algemene verschuiving in het gedragspatroon van de bezoekers.
Vaak bepaalt de T.V. het tijdstip van het cafébezoek. De meeste bezoekers
komen omstreeks half elf en dan is de tijd tot 12 uur veel te kort. Dit
verzoek werd bovendien door de politie ondersteund, omdat de controle op
de naleving van het sluitingsuur vaak erg moeilijk is, omdat men altijd
niet weet hoe lang het bedrijf open mag. Afgesproken is toen in de nieuwe
A.P.V. het sluitingsuur op 1 uur te brengen, maar spreker heeft grandioos