Het overzicht van de kosten van de sportvoorzieningen was erg leerzaam,
al was het dan misschien niet helemaal exact. Het is bijna ongelooflijk,
dat, waar vergelijkbare gemeenten rond f. 60,besteden per inwoner, wij
f. 80,en straks misschien f. 100,a f. 120,cyaan besteden.
De onroerendgoedbelasting is nu ingevoerd, gelukkig zitten we met het
tarief van f. 14,50 in de lage middenmoot (de 17 gemeenten uit het lijstje
vragen gemiddeld ongeveer f15,50) Het zal nu duidelijk en publiekelijk
blijken, dat de raad de geldelijke gevolgen van zijn beleid moet verant
woorden. Een niet gering voordeel van deze vorm van belasting.
Bij het gasbedrijf viel het ons op, dat het gasverbruik per huisaan
sluiting steeg van gemiddeld 3100 tot 3400 ra3. En dat de aardgasprijs in
enkele jaren meer dan verdubbelde. Dat betekent voor de gemiddelde verbrui
ker een lastenverhoging van f. 500,per jaar, voornamelijk ten voordele
van de staatskas I
De in onze gemeente ter discussie staande verhoging van de onroerend
goedbelasting is daarbij vergeleken gering.
Een van de interessantste activiteiten van de gemeente wordt de ruimte
lijke ordening. Deze bepaalt de grenzen waarbinnen onze bevolking zich in
de toekomst zal kunnen ontplooien.
Het wordt een levensbelang, de bestemmingsplannen kundig voor te be
reiden en verstandig en soepel te hanteren. Met respect voor de rechten van
de individuele burger, en met visie voor de overzienbare toekomst. Verstar
ring moet worden voorkomen.
Wij vragen ons af, of wij hiervoor voldoende zijn toegerust. Of niet te
veel moet worden overgelaten aan het inzicht van stedebouwkundigen van bui
ten. Of wel voldoende tegenspel zal kunnen worden gegeven aan de provinci
ale advies organen
Wij zien dan ook met belangstelling de toegezegde werkvergadering in
februari over dit onderwerp tegemoet.
Wij zijn vóór keuzevrijheid van woonplaats, als dat maar enigszins te
verantwoorden is, o.a. in verband met de kosten van voorzieningen.
Wij hopen dan ook, dat het plan "üartena" spoedig gereed zal zijn, zo
dat daar weer kan worden gebouwd. En ook dat mogelijkheden worden gevonden
om aan de woonwensen in de kleine kernen te voldoen.
Het in bewerking zijnde plan t:Buitengebied" zal veel aandacht vragen,
in samenhang met de in voorbereiding zijnde rui—1 verkaveling "De Aide Jokse".
Wij vertrouwen dat hier, evenals bij de voorbereiding van het "Komplan",
vroegtijdig overleg met de bewoners van dat gebied zal plaatsvinden, bij-
voorbeeld via de "Krite- commissie"
Wij hopen, dat wij als gemeente zelf het initiatief in handen zullen
kunnen houden, en dat wij allerlei luxe eisen, die strijdig zijn met de be
langen van de streek, zullen kunnen keren: Friesland mag geen natuurhis
torisch museum worden. Alleen als wij Friezen en onze kinderen er kunnen
blijven werken, wonen en recreëren, zal Friesland voor ons mooi blijven)
Wij willen besluiten, met u, voorzitter, onze hard werkende wethouders,
en de medewerkers van het gemeentelijk apparaat, die hun werk weer deden
in het besef dat overheid en wetten er zijn ten dienste van öe burgers,te
danken
Een bijzonder woord van dank ditmaal aan onze notularis Pijlman, die
altijd weer kans ziet, onze woordenbrij tot de wezenlijke punten samen te
vatten
Wij wensen u, voorzitter, collega's en alle aanwezigen en medeburgers
een gezond, en goed 1978 toe.