-32-
Spreker zegt, dat een passende invulling voor het gehele gebied van de C.N.S.
eerst kan worden gevonden, wanneer het gymnastieklokaal is afgebroken. Wat
de handtekeningactie betreft, indien een petitie eenzijdig gesteld is, is het
vrij gemakkelijk hiermee enig succes te boeken.
Aangaande het niet houden van hearings in de dorpen merkt spreker op,
dat burgemeester en wethouders veel contacten hebben met de verenigingen en
Plaatselijk Belang, derhalve in kleiner verband.
Wethouder Terpstra antwoordt de heer Schermer, dat het plaatsnaambord
"Wergea" aan öe oostkant van het dorp volgens het raadsbesluit van 1929 op de
juiste plaats staat.
Over het muziekonderwijs heeft spreker een onderhoud gehad met de heren
Nijboer, Sinnema en Bokma. Aan hen is het advies gegeven om bij elkaar te stap
pen en te proberen een basisplan op ta zetten.
Tegelijk wordt in regioverband ook aan "net muziekonderwijs gewerkt. Ge
probeerd moet worden deze zaak te combineren en te zijner tijd aan de raad
over te leggen.
Het rijwielpad Werpsterhoek-Leeuwarden hangt samen met het ruilverkave
lingsplan De Jokse. Op dit moment is hiervan nog niets te zeggen.
Spreker zegt, dat de besturen van de U.R.B.I.-gemeenten en Leeuwarden met
C.R.M. het eens zijn geworden over een fusie tussen de Stichting Midden Fries
land met de Stichting Leeuwarden van de Maatschappelijke Dienstverlening. Laatst
genoemde stichting heeft meegedeeld.dat zij bereid is met een onpartijdige
voorzitter over deze fusie te praten, indien de noodzaak daarvan gemotiveerd
kan worden aangetoond. Spreker zegt, dat zowel wethouder de Vries van Leeu
warden als C.R.M. zich over dit standpunt van de Stichting Leeuwarden hebben
geërgerd. Ook de gezinsverzorging is bij deze fusie betrokken, vandaar dat
het zo belangrijk is.
De heer de Wolf dankt de voorzitter voor het magnifitke verhaal over de
rioolzuivering. Verder is de voorzitter niet ingegaan op het punt, dat zowel
de heer Schermer als spreker heeft aangehaald. Beiden hebben benadrukt, dat
het van groot belang is, dat in zaken behorende tot bestemmingsplannen met
belanghebbende groepen uit de bevolking wordt samengewerktEen voorbeeld is
het komplan van Grouw. Spreker hoopt, dat burgemeester en wethouders dit plan
zullen doorzetten.
Voorts zegt spreker, dat tot de gemeenschappelijke regelingen, waar de
gemeenten nu eenmaal niet zonder kanteen ieder die daar in geïnteresseerd
is, toegang moet hebben. Deze moeten derhalve ter inzage liggen met de daar
bij behorende verslagen.
Met het verhaal van wethouder Draisma over de huisvesting van Whyrgaat
spreker volledig akkoord. Spreker zou gaarne zien, dat het cultureel jongeren
werk wat beter georganiseerd werd.
De voorzitter antwoordt, dat vaststaat, waar het bestemmingsplan voor
Wartena komt. Men kan hierover wel met Plaatselijk Belang praten, maar deze
weet weinig meer dan de gemeente. In het schetsplan zijn 45 woningen opgenomen.
Of dit te veel of te weinig is, kan men moeilijk met Plaatselijk Belang be
spreken. Een ontwerpschets zegt niks, zolang dit ontwerp niet economisch haal
baar is. Spreker meent, dat men dan ook alleen de ontv;erpen kan laten zien.
Bij het buitengebied is het wel anders aangepakt. Hierbij zijn eerst de land
bouworganisaties (Krite-coromissie) uitgenodigd om over hun wensen te praten.
Dit is een goed en nuttig gesprek geweest.