De commissie heeft in haar ontwerp geen regeling opgenomen van het algemeen sluitingsuur van Drank- en HorecainrichtingenVermoedelijk is zij er van uitge gaan, dat deze aangelegenheid in afzonderlijke gemeentelijke verordeningen was ge regeld. Het is echter ook mogelijk, dat zij deze regeling niet meer in overeen stemming heeft geacht met het rechtsbewustzijn van de burgers. Hoe dit ook zij, wij zijn van mening, dat er in deze gemeente aan een rege ling van dit onderwerp behoefte bestaat, zodat wij aan het ontwerp de artikelen C86 en CS7 hebben toegevoegd. Wat het afleveren en gebruik van vuurwerk betreft, mogen wij opmerken, dat het dagelijks bestuur van de Regio Leeuwarden de deelnemende gemeenten indertijd in overweging heeft gegeven, de zijnerzijds ontworpen vuurwerkverordening over te nemen, omdat men tot de conclusie was gekomen, dat op enige punten een wat strengere regeling voor het regiogebied de voorkeur verdiende De afwijkingen ten opzichte van de model-verordening van de V.N.G. betreffen in hoofdzaak de periode, waarin het bezigen van vuurwerk is toegestaan en de af levering van vuurwerk aan jeugdigen. De aflevering van de lichtere soorten vuur werk (de zgn. feestartikelen) is het gehele jaar toegestaan aan een ieder, zonder leeftijdsgrens, voor de wat zwaardere soorten betreft aan personen van 14 tot 18 jaar en voor de zwaarste soorten wordt de leeftijdsgrens van 18 jaar gehandhaafd, dit in tegenstelling tot de commissie, die voor deze laatste categorie de leef tijdsgrens tot 14 jaar wil terugbrengen. Wat het bezigen van vuurwerk betreft (het tot ontbranding of ontploffing brengen) wil het ontwerp van de regio de zwaardere soorten verbieden en de lichtere soorten vrij laten. Van het gestelde verbod ten aanzien van de zwaardere soorten wordt een algemene vrijstelling verleend voor de periode van 31 december te 18 uur tot 1 januari te 2 uur. Deze periode is aanmerkelijk korter dan door de commissie is voorgesteld (vanaf 27 december tot 1 januari te 2 uur). Ter bevordering van de totstandkoming van een uniforme regeling voor alle tot de regio behorende gemeenten hebben wij de bepalingen van de regioverorde ning overgenomen in plaats van die van het ontwerp van de commissie (zie de artikelen F2 en F6a) Tenslotte hebben wij aan de voorschriften betreffende het aanzien van de gemeente naar analogie van de Sneker verordening, die voor de tekstbehandeling uitgangspunt is geweest van de commissie, nog enkele artikelen toevoegd met be trekking tot de plaatsing van caravans en kampeerwagens, vrachtv/agensvoer tuigen met aanduiding van opvallende reclame en voertuigwrakken (artikelen G35 t/m G38) Voor het overige mogen wij verwijzen naar het ontwerp zelve met de daarbij behorende toelichting. De eerste afdeling van de raad heeft over het vorenstaande het hierbij gaande rapport uitgebracht, waarop wij hebben gereageerd, met de mede bijgevoegde memorie van antwoord. Wij zijn van oordeel, dat een alleszins bevredigende regelinc van het straf recht in deze gemeente wordt geschapen, wanneer het ontwerp met inachtneming van vorenstaande wijzigingen en aanvullingen en met de door ons in de memorie van antwoord gedane voorstellen, wordt vastgesteld. Wij stellen u dan ook voor, daartoe te besluiten. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel K.J. Vrijling, burgemeester. D. Smits sekretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1977 | | pagina 97