-3- dan het dorp verlaten en er ontstaat een vergrijzing. Daarnaast komen er mensen, die er eigenlijk niets te maken hebben. Deze werken in een grote stad en willen buiten wonen, hetgeen betekent, dat alle leefpatronen zich wijzigen, .iet provinciaal standpunt is dat de groei toebedeeld moet worden aan de grote kernen, hetgeen tot gevolg heeft, dat de mensen in de kleine dorpen zich bedrogen voelen. Ze hebben het gevoel, dat ze niet meer mee tel len en dat geeft spanningen. Vaak komt dit in de raad terecht. Spreker zegt, dat het maken van plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening de pro cessen uit de samenwerking niet kunnen keren. Door de inspraak van de kleine dorpen heeft de provincie haar standpunt wat verzacht. Zij heeft de groei factoren aan de gehele gemeente toegekend en de gemeente moet die dan maar intern verdelen, misschien een beetje een bestuurlijk handige manoeuvre, omdat de gehele problematiek nu naar de gemeente wordt overgeheveld. Aan de andere kant is het wel essentieel, dat dit in de gemeente gebeurt. Spreker zegt, dat het in sommige gemeenten met erg veel kleine dorpen aanmerkelijk moeilijker ligt dan in Idaarderadeel. Eigenlijk moet men met een stukje wijsheid naar die kleine dorpen kijken en zich afvragen, wat er op kleine, eenvoudige schaal incidenteel met oegrip voor de problematiek kan plaats vinden, tiet gaat om een afweging van de belangen van het landschap, het dorp en de karakteristiek. Afweging van het gevoel dat er ruimte moet zijn waar mensen die er reeds wonen of hun kinderen incidenteel de gelegenheid krijgen te bouwen. Aan de andere kant is er de zorg voor het voortbestaan van het karakter van het dorp en dat blijkt dan een hele moeilijke afweging, die vaak emotioneel diep ingrijpt in de beslissing. Als men echter nuchter doordenkt, dan is het de taak van de adviseur om te zeggen: goed, als de gemeente dat wil, dan is dat de consequentie daarvan. Als men die consequentie voor zich ziet, dan kan de raad beter beslissen op inzichten, die vakmatig zijn voorbereid. Het is dan ook niet de functie van de adviseur, dat hij het beleid zal bepalen. De heer Brouwer zegt, dat de struktuurschets voor een belangrijk deel de moedertekening is. Het is niet de eerste struktuurschets die voor Idaarde radeel is gemaakt. Soms is het begonnen met een bestemmingsplan, dat zeer ver vooruitdacht, zoals in 1964. Daarnaast zijn tekeningen in hoofdlijnen ge maakt. De achtergrond was dan, dat er harde punten waren en het verschrikke lijk veel moeite kostte om over de grenzen heen te gaan. Binnen die grenzen moet het gebied goed worden ingericht, men moet er alles in vinden wat een dorp nodig heeft, dat het een evenwichtig geheel is. Spreker zegt, dat de inzichten soms snel veranderen, soms met sprongen. Hij hoopt dat deze schets globaal het beeld geeft tot het jaar 2000. Wel moeten ontwikkelingen steeds getoetst werden aan dit plan en zonodig moeten er wij zigingen worden aangebracht. Men zal steeds voor ogen moeten houden, hoe de samenleving in Grouw meet zijn. Tegenwoordig zijn de stroomversnellingen aan de gang, vooral in Grouw. De overplaatsing van Halbertsma uit de dorps kom naar het industrieterrein, de bouw van een zwembad/sporthal zijn hiervan duidelijk voorbeelden. Deze dingen worden nu concreet op papier gezet, zodat men aan de hand van schetsen kan zien, wat er allemaal gebeurt. Een ander probleem is de rijks weg 32 tussen Heerenveen en Leeuwarden, nu nog enkelbaans. Rijkswaterstaat heeft jarenlang het plan gehad deze weg te verdubbelen, waarmee in het be stemmingsplan rekening moest worden gehouden. Op een gegeven moment is toen tegen Rijkswaterstaat gezegd om eens op papier te zetten hoe de toekomstige baan er zou komen uit te zien. Rijkswaterstaat weet nu nog niet hoe een en ander zal worden uitgevoerd, maar men wil in de toekomst niet te weinig ruimte hebben, liever wat te veel. Men kan nu die ruimte reserveren, men kan ook zeggen, als we met ruimte moeten woekeren,dan Rijkswaterstaat ook.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 17