-4-
De heer van Essen zegt met de opzegging akkoord te gaan maar geeft de
voorkeur aan tijdelijke verlenging van de bestaande regeling met Haskerland
als de regio niet op tijd klaar is.
Wetnouder Terpstra antwoordt, dat de weg naar twee kanten open blijft.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
Voorstel tot het aangaan van een gemeenschappenjke regeling inzake het open
bare bibliotheekwerk in de gemeenten Idaarderadeel, Utingeradeel, Baardera-
deel en RauwerderhemT
voorbitter merkt op, dat de in artikel 28 genoemde termijn van 5 jaren
moet worden gewijzigd in 3 jaar.
De heer van ^sscn zegt, dat wat zoeven bij punt 13 is gesteld ook hier
geldt. Daarom is ook een termijn van 3 jaar gesteld.
De voorzitter antwoordt, dat de termijn van 3 jaar vastzit op de merk-
T aardige positie van Utingeradeel. Regionaal is deze gemeente bij de Schoter-
werven ingedeeld en voor de herindeling van gemeenten bij de Oostelijke midden
gemeenten
~owel bestuurlijk als financieel zitten hieraan consequenties vast. Daarom is
eerst een termijn van 3 jaar gekozen, die later kan worden verlengd.
De heer de Wolf zegt, dat er nog al eens geklaagd wordt, dat "Gemeenschap
pelijke regelingen", zoals die steeds meer tussen gemeenten worden aangegaan,
te veel in het verborgene zouden werken. Democratische controle voor de burger,
en zelfs voor gemeenteraadsleden, zou moeilijk zijn.
Nu is het inderdaad zo, dat, als de vertegenwoordigers uit de raad eenmaal zijn
benoemd, er van het werken van de regeling vaak niet veel meer wordt vernomen.
Alleen een begroting, een jaarverslag of een enkele reglementswijziging ver
schijnen in de raadsstukken. Het publiek heeft praktisch geen mogelijkheid
inzicht te krijgen in wat er gebeurt, het ervaart eventueel alleen de maat
regelen die uit de regeling voortvloeien.
Dit bezwaar was misschien grotendeels te ondervangen, als getracht werd in de
reglementen van de regelingen een aantal bepalingen van ongeveer de volgende
strekking dwingend op te nemen:
1. de vergaderingen van het algemeen bestuur (A.B.) zijn openbaar;
2. de vergaderingen van het A.B. worden aannekondigd aan de gemeentehuizen en
in de oproepingsbrieven voor de raadsvergaderingen van de deelnemende ge
meenten, alsmede in de voor het gebied van de regeling representatieve
nieuwsbladen;
3. van de vergaderingen van het A.B. worden notulen gemaakt, die o.a. bevatten een
zakelijke weergave van het besprokene, waaruit de meningen van de onder
scheidene sprekers blijken;
4. van de vergaderingen van het dagelijks bestuur wordt een besluitenlijst ge
maakt, die deel uitmaakt van de stukken voor de vergaderingen van het A.B.;
5. de oproepingsbrief (agenda) en de notulen voor, respektievelijk van de A.B.
vergaderingen liggen op de gemeentehuizen voor ieder ter inzage en worden voor
ieder verkrijgbaar gesteld (Eventueel tegen betaling van een vergoeding)
6. de stukken voor de A.B.-vergaderingen liggen op de gemeentehuizen voor
ieder ter inzage, met uitzondering van die stukken welker openbare ter inzage
legging de belangen van de gemeenschappelijke regeling of die van derden,
onevenredig zou kunnen schaden;
7. voor eventueel door de gemeenschappelijke regeling in te stellen commissies
gelden overeenkomstige regels.
Spreker merkt op, dat het misschien voor de praktijk weinig verschil
maakt en er voor de meeste regelingen nauwelijte belangstelling zal bestaan.
Naar de mogelijkheid van democratische controle of het bevredigen van interesse
is dan in ieder geval gegeven, zodat het verwijt niet meer kan worden gemaakt.
Als er weinig belangstelling blijkt, brengt de voorgestelde regeling nauwelijks
extra werk en kosten mee, is die belangstelling er wel, dat kost het ook weinig,
maar is het goed besteed.