-4- De heer van Essen zegt met de opzegging akkoord te gaan maar geeft de voorkeur aan tijdelijke verlenging van de bestaande regeling met Haskerland als de regio niet op tijd klaar is. Wetnouder Terpstra antwoordt, dat de weg naar twee kanten open blijft. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. Voorstel tot het aangaan van een gemeenschappenjke regeling inzake het open bare bibliotheekwerk in de gemeenten Idaarderadeel, Utingeradeel, Baardera- deel en RauwerderhemT voorbitter merkt op, dat de in artikel 28 genoemde termijn van 5 jaren moet worden gewijzigd in 3 jaar. De heer van ^sscn zegt, dat wat zoeven bij punt 13 is gesteld ook hier geldt. Daarom is ook een termijn van 3 jaar gesteld. De voorzitter antwoordt, dat de termijn van 3 jaar vastzit op de merk- T aardige positie van Utingeradeel. Regionaal is deze gemeente bij de Schoter- werven ingedeeld en voor de herindeling van gemeenten bij de Oostelijke midden gemeenten ~owel bestuurlijk als financieel zitten hieraan consequenties vast. Daarom is eerst een termijn van 3 jaar gekozen, die later kan worden verlengd. De heer de Wolf zegt, dat er nog al eens geklaagd wordt, dat "Gemeenschap pelijke regelingen", zoals die steeds meer tussen gemeenten worden aangegaan, te veel in het verborgene zouden werken. Democratische controle voor de burger, en zelfs voor gemeenteraadsleden, zou moeilijk zijn. Nu is het inderdaad zo, dat, als de vertegenwoordigers uit de raad eenmaal zijn benoemd, er van het werken van de regeling vaak niet veel meer wordt vernomen. Alleen een begroting, een jaarverslag of een enkele reglementswijziging ver schijnen in de raadsstukken. Het publiek heeft praktisch geen mogelijkheid inzicht te krijgen in wat er gebeurt, het ervaart eventueel alleen de maat regelen die uit de regeling voortvloeien. Dit bezwaar was misschien grotendeels te ondervangen, als getracht werd in de reglementen van de regelingen een aantal bepalingen van ongeveer de volgende strekking dwingend op te nemen: 1. de vergaderingen van het algemeen bestuur (A.B.) zijn openbaar; 2. de vergaderingen van het A.B. worden aannekondigd aan de gemeentehuizen en in de oproepingsbrieven voor de raadsvergaderingen van de deelnemende ge meenten, alsmede in de voor het gebied van de regeling representatieve nieuwsbladen; 3. van de vergaderingen van het A.B. worden notulen gemaakt, die o.a. bevatten een zakelijke weergave van het besprokene, waaruit de meningen van de onder scheidene sprekers blijken; 4. van de vergaderingen van het dagelijks bestuur wordt een besluitenlijst ge maakt, die deel uitmaakt van de stukken voor de vergaderingen van het A.B.; 5. de oproepingsbrief (agenda) en de notulen voor, respektievelijk van de A.B. vergaderingen liggen op de gemeentehuizen voor ieder ter inzage en worden voor ieder verkrijgbaar gesteld (Eventueel tegen betaling van een vergoeding) 6. de stukken voor de A.B.-vergaderingen liggen op de gemeentehuizen voor ieder ter inzage, met uitzondering van die stukken welker openbare ter inzage legging de belangen van de gemeenschappelijke regeling of die van derden, onevenredig zou kunnen schaden; 7. voor eventueel door de gemeenschappelijke regeling in te stellen commissies gelden overeenkomstige regels. Spreker merkt op, dat het misschien voor de praktijk weinig verschil maakt en er voor de meeste regelingen nauwelijte belangstelling zal bestaan. Naar de mogelijkheid van democratische controle of het bevredigen van interesse is dan in ieder geval gegeven, zodat het verwijt niet meer kan worden gemaakt. Als er weinig belangstelling blijkt, brengt de voorgestelde regeling nauwelijks extra werk en kosten mee, is die belangstelling er wel, dat kost het ook weinig, maar is het goed besteed.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 13