De kapitaallasten van de in 1979 t/m 1982 te investeren bedragen moeten
echter gedekt worden uit de groei van de inkomsten of uit de verlaging van de
andere kapitaallasten. Voor deze lasten verwijzen wij u naar de bijlage II.
Uit de opsomming, gegeven in de meerjarenplanning, is verwijderd de last
van 22.000,no. 9 voor de rehabilitatie. Deze last is reeds verwerkt
in de begroting 1978 en loopt door in volgende jaren, evenals de andere in
vroegere jaren geraamde kapitaallasten. Ook no. 4 aankoop brug Rechte Grouw
kan vervallen omdat deze kosten ten laste van 1978 zijn gebracht.
OVERIGE UITGAVEN
In de meerjarenplanning is rekening gehouden met uitbreiding van personeel
3 x 35.000,Wij hebben dit bedrag iets hoger gesteld 50.000,— -
45.000,en 40.000,omdat de uitbreiding vermoedelijk plaats moet vinden
in hoger personeel (uitvoering rehabilitatieplannen, welzijn enz.)
Voor de ten laste van de gemeente komende kosten van bijstand door de
stichting van het nieuwe verzorgingstehuis is hetzelfde bedrag gehanteerd
65.000,—
Met verdere groei van de uitgaven van de gewone dienst is geen rekening ge
houden. Er is dus verondersteld, dat het geldvolume van de begroting 1978 vol
doende is voor de komende jaren. Nel zal er enige groei zijn in het onderhoud van
de stratenplannen, de groenvoorziening enz., doch wat de scholen betreft, zal niet
op grote uitbreiding behoeven te worden gerekend. Bovendien staan tegenover de
kapitaallasten van de scholen ook weer rijksuitkeringen.
INKOMSTEN- NIVEAU
Wat de inkomstenkant betreft, moet onderscheid worden genaakt tussen de
volgende soorten:
a. rijksuitkeringen- waarvan de algemene uitkering de voornaamste is;
b. het eigen belastinggebied van de gemeente en
c. andere inkomsten.
ad a. Algemene uitkering.
Eoals in het begin reeds werd opgemerkt, wordt er vanuitgegaan, dat loon- en
prijsstijgingen door het rijk via een verhoging van de algemene uitkering worden
gecompenseerd. Door deze fictie behoeven deze uitgaven dus niet te worden ver
hoogd
Voor de verwachte groei van het uitgavenniveau - waardoor dus meerdere taken
kunnen worden aangevat - heeft het rijk de hierboven genoemde uitkeringspercen
tages verstrekt. Daarnaast spelen in de individuele gemeenten nog een aantal
factoren een rol, namelijk
1. de groei van het aantal inwoners;
2. de toename van de bebouwing en
3. bepaalde kosten van sociale zorg.
ad_l^. De groei van de bevolking. Wanneer u de bijlage van de begroting inzake de
groei over de periode 1970-1978 beziet, dan blijkt, dat deze groei zeer oneven
wichtig is. In 8 jaar steeg de bevolking met 1097, dit is met 137 per jaar. Vanaf
1 januari 1975 is de gemiddelde stijging echter slechts 35. Voor de prognose is
uitgegaan van 50 per jaar 0,6%
ad_2^. Toename bebouwing. Bij een bevolkingsgroei van 50 zullen er ongeveer 20
nieuwe woningen komen. Van dit aantal - dat vermoedelijk aan de lage kant is -
zijn wij voorlopig uitgegaan. Het speelt een rol bij de algemene uitkering - onder
deel belastbare opbrengst gebouwde eigendommen - en bij de opbrengst van de
Onroerend goedbelasting.
ad_3^ Onder deze factor vallen o.m. de kosten van de schoolartsendienst, het Groene
kruissubsidie, de werkvoorzieningsschappen en het maatschappelijk werk Midden-
Friesland. Omdat 80% van de desbetreffende uitgaven via de algemene uitkering
worden terugontvangen is de invloed op de begroting vrijwel te verwaarlozen. In de