•4- opzet van de algemene uitkeringen over 1979-1982 is deze factor daarom buiten beschouwing gelaten. Een berekening van de groei van de algemene uitkering is opgenomen in bijlage III. ad b. Het eigen belastinggebied van de gemeente. Omdat uitgegaan wordt van de fictie, dat lonen en prijzen gelijk blijven mag met de belastingverhogingen als gevolg van de inflatie geen rekening worden gehouden. Alleen met de groei meer honden, meer aansluitingen voor de reinigingsdienst mag rekening worden gehouden. Alleen de reinigingsrechten hebben een opbrengst van betekenis. De meerop brengst door de groei van het aantal woningen gaat vermoedelijk wel op aan de hogere kosten van de vuilverbranding, zodat deze belasting geen rol speelt. Ook bij de onroerend goedbelastingen kan een meerdere opbrengst worden verwacht. Uitgaande van 20 woningen tegen een gemiddelde waarde van 42.000, of totaal 840.000,wordt een meerdere opbrengst verwacht van 840.000, 3000 280 x 15,50 tarief 1978 of 4.400,rond. Deze opbrengst neemt bij tariefsverhogingen iets toe. Voorlopig wordt van deze groei uitgegaan, welke vermoedelijk wel aan de lage kant is, omdat ook verbouwingen en bedrijfsge bouwen een rol spelen bij de waardestijging. ad c. Andere inkomsten. Het betreft hier voornamelijk huren, pachten en vergoedingen voor gebruik van sportaccommodaties. Alleen van de sportaccommodaties is een groei te verwachten, omdat deze tarieven sterk zijn achtergebleven. Hiervoor is geen bedrag opgenomen. UITWERKING. In het bovenstaande is dus aangegeven tot welke bedragen de inkomsten van de gemeente in de komende jaren zullen groeien, terwijl tevens is aangegeven, op welke wijze de gemeente denkt haar uitgavenpatroon uit te zetten. Zoals in het advies inzake de sporthal/zwembadcombinatie is aangegeven, is, nadat het investeringsplan 1978 inclusief de sporthal/zwembadcombinatie is uitge voerd, het overschot op de post voor Onvoorziene uitgaven dat gebruikt mag worden voor uitzetting van de uitgaven: nihil. Aangenomen is tevens dat het uitgavenniveau,zoals vermeld in de begroting 1978kvoldoende is voor de uitvoering van de gemeentelijke taken. Tenslotte wordt ervan uitgegaan dat geen loon- en prijsstijgingen zullen plaatsvinden bij wel doorgaan van deze stijgingen worden ze geacht gedekt te worden door verhoging van de rijksuitkeringen en gemeentelijke belastingen Wanneer de begroting 1978 derhalve geen overschot vertoont, zal ook de pri mitieve begroting 1979 geen overschot hebben. Hierbij wordt het goedkoper worden van de sporthal/zwembadexploitatie even buiten beschouwing gelaten (ca. 40.000, Vanaf het standpunt 1 januari79 kan nu de groei van de inkomsten worden uitge zet, terwijl daartegenover de groei van de uitgaven tot 1 januari 1982 kan worden berekend. Uit deze twee gegevens volgt het verloop van de tekorten en overschotten. Zie bijlage IV. Op grond van het bovenstaande stellen wij u voor, de op bijlage II aangegeven planning voor de jaren 1978 t/m 1982 als richtsnoer voor het te voeren beleid te aanvaarden. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel, K.J. Vrij ling, burgemeester. D. Smits sekretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 157