Aanvulling raadsagenda van 2 maart 1978. 22 Voorstel met betrekkina tot het aan leggen van verkeersdrempels in de Ge- GEMEENTE IDAARDERADEEL dempte Haven te Grouw. GROUW No. 777 Aan de gemeenteraad. Grouw, 22 februari 1978. Van de bewoners en gebruikers van de Gedempte Haven is een verzoek ont vangen, om in genoemde straat een 3-tal verkeersdrempels aan te leggen. Adressanten motiveren hun verzoek door er op te wijzen, dat, nu binnen kort de Hoofdstraat voor alle gemotoriseerd verkeer zal worden afgesloten, voor de Gedempte Haven een gevaarlijke situatie zal ontstaan, omdat alle ver keer van en naar het centrum van het dorp gebruik zal maken van de verbrede en daardoor beter toegankelijk gemaakte Gedempte Haven. Gerekend wordt op een ver hoging van de drukte met iets minder dan 50% en met een daarmee gepaard gaande opvoering van de snelheid, vooral 's avonds en tijdens de weekends. Naar aanleiding van dit verzoek hebben wij advies gevraagd van de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten (V.N.G.en de Verkeersadviescommissie van de Rijkspolitie (V.A.C.). De V.N.G. heeft onlangs een werkgroep ingesteld, die de gehele problematiek van de woonerven, alsmede incidentele oplossingen (verkeersdrempels)heeft neergelegd in een rapport van de groene reeks. Volgens de werkgroep dient bij de aanleg van obstakels als verkeersdrempels de grootst mogelijke voorzichtigheid te worden betracht. Het aanbrengen van een enkele hobbel of drempel bij voorbeeld kan, ook al is deze verhoging aan de lage kant en ook al is zij goed gemarkeerd, grote risico's met zich brengen voor de veiligheid van automobilisten, fietsers en met name bromfietsers. Een drempel op straten buiten woonerven dient, volgens de werkgroep, ten behoeve van de herken baarheid, ook door achteropkomend verkeer, tenminste gecombineerd te worden met profielversmalling en/of een asverschuiving. Dit standpunt wordt ook ingenomen door de Verkeersdienst van Rotterdam. Ook de V.A.C. adviseert aan het verzoek van de bewoners niet te voldoen, omdat de Gedempte Haven zich er beslist niet voor leent. In een afgesloten woon wijk, samen met veel andere voorzieningen, geeft een drempel soms een oplossing tegen te snel rijden. De Gedempte Haven leent zich volgens de V.A.C. er niet voor om snel te rijden, omdat de straat veel te kort is en door de aan weerszijden be lendende percelen, heggen en struiken een smalle indruk maakt. De V.A.C. juicht het maken van een klinkerbestrating toe, omdat deze snel heidsbeperkend werkt. Nel vraagt de V.A.C. zich af, of het instellen van een eenrichtingsverkeer geen overweging waard is. Zeker zal het nodig zijn, hetzij voor één of voor beide zijden van de weg een parkeerverbod in te stellen, met name in het zomerseizoen. In het rapport wordt er verder nog op gewezen, dat verkeersdrempels zeer veel last bezorgen aan het verkeer, dat hier regelmatig passeert en extra slijtage geven aan de voertuigen. Bovendien is het voor de aanwonenden zeer storend door de steeds afremmende en optrekkende voertuigen, zoals op andere plaatsen reeds is gebleken. Dit remmen en weer optrekken gaat vaak gepaard met extra trillingen, wat zeer hinderlijk en zeer nadelig is voor de aanliggende gebouwen. Ook de Halbertsraa B.V. en Stork-Amsterdam hebben ons, blijkens bij de stukken voor u ter inzage liggende brieven, meegedeeld bezwaar te hebben teoen het aanbrengen van verkeersdrempels in de Gedempte Haven. De V.A.C. wijst er tenslotte nog op, dat verkeersdrempels vooral voor fietsen en bromfietsers erg hinderlijk en veelal gevaarlijk zijn. Bij duisternis dienen de drempels goed zichtbaar en verlicht te zijn, terwijl een duidelijke aan duiding niet mag ontbreken. Vooral bij sneeuwval kunnen era gevaarlijke situaties ontstaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 171