-3-
dan het dorp verlaten en er ontstaat een vergrijzing. Daarnaast komen er
mensen, die er eigenlijk niets te maken hebben. Deze werken in een grote
stad en willen buiten wonen, hetgeen betekent, dat alle leefpatronen zich
wijzigen, .let provinciaal standpunt is.ciat de groei toebedeeld moet worden
aan de grote kernen, hetgeen tot gevolg heeft, dat de mensen in de kleine
dorpen zich bedrogen voelen. Ze hebben het gevoel, dat ze niet meer mee tel
len en dat geeft spanningen. Vaak komt dit in de raad terecht. Spreker zegt,
dat het maken van plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening de pro
cessen uit de samenwerking niet kunnen keren. Door de inspraak van de kleine
dorpen heeft de provincie haar standpunt wat verzacht. Zij heeft de groei
factoren aan de gehele gemeente toegekend en de gemeente moet die dan maar
intern verdelen, misschien een beetje een bestuurlijk handige manoeuvre,
omdat de gehele problematiek nu naar de gemeente wordt overgeheveld. Aan de
andere kant is het wel essentieel, dat dit in de gemeente gebeurt.
Spreker zegt, dat het in sommige gemeenten met erg veel kleine dorpen
aanmerkelijk moeilijker ligt dan in Idaaraeradeei. Eigenlijk moet men met een
stukje wijsheid naar die kleine dorpen kijken en zich afvragen, wat er op
kleine, eenvoudige schaal incidenteel met begrip voor de problematiek kan
plaats vinden. Het gaat om een afweging van de belangen van het landschap, het
dorp en de karakteristiek. Afweging van het gevoel dat er ruimte moet zijn
waar mensen die er reeds wonen of hun kinderen incidenteel de gelegenheid
krijgen te bouwen. Aan de andere kant is er de zorg voor het voortbestaan
van het karakter van het dorp en dat blijkt dan een hele moeilijke afweging,
die vaak emotioneel diep ingrijpt in de beslissing. Als men echter nuchter
doordenkt, dan is het de taak van de adviseur om te zeggen: goed, als de
gemeente dat wil, dan is dat de consequentie daarvan. Als men die consequentie
voor zich ziet, dan kan de raad beter beslissen op inzichten, die vakmatig
zijn voorbereid. Het is dan ook niet de functie van de adviseur, dat hij
het beleid zal bepalen.
De heer Brouwer zegt, dat de struktuurschets voor een belangrijk deel
de moedertekening is. Het is niet de eerstestruktuurschets die voor Idaarde-
radeel is gemaakt. Soms is het begonnen met een bestemmingsplan, dat zeer ver
vooruitdacht, zoals in 1964. Daarnaast zijn tekeningen in hoofdlijnen ge
maakt. De achtergrond was dan, dat er harde punten waren en het verschrikke
lijk veel moeite kostte om over de grenzen heen te gaan. Binnen die grenzen
moet het gebied goed worden ingericht, men moet er alles in vinden wat een
dorp nodig heeft, dat het een evenwichtig geheel is.
Spreker zegt, dat de inzichten soms snel veranderen, soms met sprongen.
Hij hoopt dat deze schets globaal het beeld geeft tot het jaar 2000. Wel moeten
ontwikkelingen steeds getoetst werden aan dit plan en zonodig moeten er wij
zigingen worden aangebracht. Men zal steeds voor ogen moeten houden, hoe
de samenleving in Grouw meet zijn. Tegenwoordig zijn de stroomversnellingen
aan de gang, vooral in Grouw. De overplaatsing van Halbertsma uit de dorps
kom naar het industrieterrein, de bouw van een zwembad/sporthal zijn hiervan
duidelijk voorbeelden.
Deze dingen worden nu concreet op papier gezet, zodat men aan de hand van
schetsen kan zien, wat er allemaal gebeurt. Een ander probleem is de rijks
weg 32 tussen Heerenveen en Leeuwarden, nu nog enkelbaans. Rijkswaterstaat
heeft jarenlang het plan gehad deze weg te verdubbelen, waarmee in het be
stemmingsplan rekening moest worden gehouden. Op een gegeven moment is toen
tegen Rijkswaterstaat gezegd om eens op papier te zetten hoe de toekomstige
baan er zou komen uit te zien. Rijkswaterstaat weet nu nog niet hoe een en
ander zal worden uitgevoerd, maar men wil in de toekomst niet te weinig ruimte
hebben, liever wat te veel. Men kan nu die ruimte reserveren, men kan ook
zeggen, als we met ruimte moeten woekeren,dan Rijkswaterstaat ook.