_7-
dat artikel 19 alleen maar mag worden toegepast, wanneer het bestemmingsplan
in ontwerp ter inzage is gelegd. Hoe nu artikel 19 zoveel mogelijk voorkomen.
De wetgeving in Nederland regelt wat men niet wil. De rest mag worden inge
vuld. Daardoor worden de voorschriften begrensd en afgestemd op dat moment.
Het is gewenst bij het maken van juridische voorschriften en de plankaarten
zich op het standpunt te stellen wat we niet willen. Wat men op dit moment
wil, kan over 2 jaar volstrekt anders zijn. Daarom moet er ruimte blijven
voor de toekomstige invulling. De ruimte moet ook niet weer te groot zijn,
wil men met de griffie geen moeilijkheden krijgen. Wanneer men op deze wijze
een bestemmingsplan opzet en het gaat niet ten koste van de kwaliteit, dan
is spreker daar een voorstander van.
De voorzitter meent, dat het er ook van afhangt hoeveel mensen er op een
bepaald grondgebied wonen. 3ij 8 miljoen inwoners zijn de voorschriften veel
soepeler dan bij 13 miljoen.
De heer ICnossen zegt dat de voorschriften hedentendage kunnen worden
aangevuld.
Ir. Heeling antwoordt, dat dan wel dezelfde procedure moet worden gevolgd
als bij de wijziging van een bestemmingsplan.
Ir. de Wolf zeat, dat de gemeente met bestaande plannen bij toepassing
van artikel 19 toch wel gedwongen is de gehele procedure weer door te nemen.
Men krijgt dan van die postzegelplannetjes. Dit beoogt het wetsontwerp toch.
Ir. Brouwer antwoordt, dat dit wel de bedoeling van het wetsontwerp is.
Het wil echter ook de procedure van de bestemmingsplannen bekorten. Tenge
volge van het enorm aantal ingekomen artikel 19-gevallen, blijven de bestem
mingsplannen bij de griffie wel eens liggen. De procedure van kleine plannetjes
is even lang als die van een bestemmingsplan.
De heer de Wolf zegt, dat hoofdzaak is dat de wijziging niet tot verstar
ring lijdt.
Grouw
De heer Zwart vraagt of de functie van de naar het noorden door te trek
ken rondweg afhankelijk is van de eventuele verplaatsing van de Ilalbertsma
B.V. Of heeft de weg ook nog een andere functie.
Ir. Brouwer antwoordt, dat de weg nodig is om het industrieterrein aan
drie zijden te ontsluiten. Dit gebeurt nu via de weg Grouw-Wartena. Het is
nu nog niet bekend, of er plaats blijft voor kleine industrieterreintjes met
eventuele handhaving van de bestaande boerderij. Misschien dat de weg nog
een functie krijgt door het verkeer via de Stationsweg af te leiden. Sou dit
laatste alleen de functie zijn, dan wordt het daarvoor een tamelijk ingewik
kelde zaak. Daarom moet men ca functies van de weg in combinatie zien, ook al
zijn de gedachten hierover nu nog vrij globaal.
Nadat Ir. Brouwer een vraag van de heer de Boer over de bouw van het
nieuwe verzorgingstehuis inzake de partiële wijziging van het bestemmingsplan
heeft beantwoord, merkt de voorzitter op, dat met het oog op de enorme nood
aan grond te Grouw, de sportterreinen en de ijsbaan zijn overgeplaatst naar
een gebied, waar geen huizen mogen worden gebouwd.
De heer Schermer vraagt of de gewijzigde structuurschets nog problemen
geeft wat betreft een goedgekeurd bestemmingsplan. Spreker denkt daarbij aan
het zwembad/sporthalplan
Ir. Brouwer zegt, dat er inderdaad een bestemmingsplan voor de bouw van
een zwembad/sporthal moet komen. Deze bouw kan niet meer op het oude plan. Op
het oude plan heeft men aangedurfd 15 jaar vooruit te kijken. Dat is niet meer
reëel, evenals woningbouw ten noorden van Grouw. Spreker zegt, dat voor het
plan "De Boeyer" een termijn van 10 jaar is gedacht. Over 2 jaar zal plan