-2-
Gelijk u bekend is, wordt door de afdeling Friesland van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten momenteel een onderzoek ingesteld naar deze pro
blematiek. Zodra de resultaten van dit onderzoek bekend zijn, zijn wij voor
nemens, hieromtrent met de hoofden der scholen van gedachten te wisselen.
Daarbij zal ons streven er op gericht zijn, om tot een zo goed mogelijke
oplossing te komen.
Vooralsnog zijn wij de mening toegedaan, dat het totnutoe gehanteerde
systeem, ook met het oog op de financiële verhouding tot het bijzonder on
derwijs in onze gemeente, moet worden gecontinueerd, waarbij de Trije
Doarpenskoalle naast het bedrag van f. 67,— per leerling, binnen het raam
van de terzake geldende wettelijke bepalingen, aanspraak kan maken op een ex
tra krediet.
Met inachtneming van het vorenstaande en op grond van het terzake door
de inspekteur van het kleuter- en basisonderwijs in de inspektie Leeuwarden
uitgebrachte advies, merken wij omtrent de onderhavige verzoeken het navol
gende op.
Reken- en taalmethode.
De in de school aanwezige reken- en taalmethode, die al enkele tientallen
jaren oud is, moet als versleten worden aangemerkt en dient uit dien hoofde
uit het normale leermiddelenkrediet te worden betaald. Een uitzondering vormt
het individueel/concreet hulpmateriaal voor het vak rekenen, dat als een
nieuw facet kan worden bestempeld. Met het op de overgelegde begroting ver
melde bedrag ter grootte van f. 508,09 (incl. b.t.w.) kan akkoord worden ge
gaan. De vervanging van de versleten rekenmethode kan over een aantal jaren
worden verdeeld en van :!onderen op" worden ingevoerd. Dit geldt eveneens voor
de beoogde taalmethode. Een uitzondering hier dient o.i. te worden gemaakt
ten aanzien van de methode "Taal is niet zo moeilijk"Conform het advies
van de inspekteur lijkt ons 3 boekjes per leerling alleszins acceptabel. Hier
mee is een uitgaaf van f. 217,05 (incl. b.t.w.) gemoeid.
Eiologie.
Aangezien een systematisch opgezette methode voor het vak biologie ontbreekt
-de lessen worden totnutoe grotendeeld door de leerkrachten zelf samengesteld-
kan in dit geval niet van vervanging worden gesproken. Op de overgelegde be
groting worden ook werkschriften en werkbiocs vermeld. Deze leermiddelen
behoren tot het jaarlijks verbruiksmateriaal voor dit vak en moeten daardoor
aangeschaft worden via het gewone exploitatiebudget. Voor verlening van een
extra krediet resteert derhalve een bedrag van f. 893,30.
Geschiedenis
De huidige geschiedenismethode moet als versleten worden beschouwd, waardoor
vervanging door aanwending van het normale krediet dient te geschieden. Vol
gens de inspekteur kan deze vervanging, evenals met betrekking tot een nieuwe
reken- en taalmethode geleidelijk plaatsvinden. Met de inspekteur zij wij
van mening, dat tegen het verlenen van een extra krediet voor het aanvanke
lijk geschiedenisonderwijs (3e leerjaar) geen bezwaar bestaat, mits een er ander
eerst wordt verwoord in het leerplan, opdat duidelijk wordt, dat werkelijk
behoefte bestaat aan geschiedenisonderwijs in het derde leerjaar.
Matuurkunde
Omtrent de invoering van de gewenste natuurkunde-methode gelden dezelfde op
merkingen als gemaakt voor de beoogde geschiedenis-methode. Wij kunnen ons
vinden in het standpunt van de inspektie, hetgeen dus betekent, dat het leer
plan ook op dit punt in eerste instantie wordt aangepast. In verband met over
schrijding van de normale eisen, zal het extra krediet voor dit vak tot maxi
maal f. 600,beperkt moeten blijven. Gelet op het aantal leerlingen, kan
naar onze mening met een aantal boekjes van 20 stuks per deeltje voorlopig
worden volstaan.