-6-
Daarom stellen burgemeester en wethouders voor om de mogelijkheden te
onderzoeken voor een eventueel gebruikt gebouw. Spreker zegt dezer
dagen nog een onderhoud met de stichting IDA te hebben gehad. Daarbij
is gezegd, dat, alsvorens de gemeente tot eventuele aankoop zou over
gaaf eerst verschillende zaken op een rijtje zullen worden gezet, net
name wat de veran tv/oor de li jkheid van de Stichting over beheer en onder
houd aangaat. Dij een gemeentelijke investering zal de raad moeten weten
wat er in het gebouw gebeurt.De heer de Wolf heeft opgemerkt, dat de
stichting IDA zich tot nog toe wat afstandelijk heeft gehouden. Bij een
investering door de gemeente moet dit anders. Overigens heeft het be
stuur van IDA hiervoor wel begrip getoond. Ook is er over gesproken, die
taken in handen te leggen van een eventuele beheerscommissie. Spreker
meent, dat het zoeken naar een plaats en de indeling van het gebouw een
te magere taaie voor een commissie is. Hij zegt, dat deze taak wel aan
burgemeester en wethouders in overleg met IDA en eventueel Why kan worden
overgelaten. Maar dan zal nog afgewacht moeten worden,of zich tussen
tijds nog een andere mogelijkheid voordoet, die nog betere perspektieven
biedt voor dat ideaalmodel.
Wethouder Terpstra, die de portefeuille voor het welzijnswerk be
heert, zegt, dat het college voornemens is nog voor de vakantie een plan
voor het welzijnswerk in de gemeente te raaken. Spreker zegt, dat de
heer van Essen voorstelt om een raadscommissie in het leven te roepen.
Nu de eerste informatieve gesprekken met belanghebbenden reeds hebben
plaatsgevonden (het muziekleven en peuterspeelplaats volgen nog) zal bin
nenkort een concept-plan kunnen worden opgesteld, waarna aan de hand van
dit plan met inwoners uit de diverse dorpen verder kan worden gewerkt.
Spreker stelt zich voor na de vakantie een gespreksgroep te vormen, die
verder kan uitzoeken waar de plaats van het gebouw moet komen, welk ge
bouw er moet komen etc. Spreker zegt, dat de historie ons wel heeft ge
leerd, dat er ook een bepaalde verantwoordelijkheid -wethouder Draisraa
heeft hierover ook gesproken- moet komen voor degenen.die het gebouw
krijgen toegewezen. Dal zal dan de stichting IDA zijn. Wanneer alles op
een rijtje staat dan kan het werk beginnen. De heer de Wolf heeft zoeven
opgemerkt, dat het gebouw ook voor andere doeleinden dient te worden ge
bruikt. Dit is best mogelijk. Maar men dient nu nog niet ad hoe te zeg
gen hoe een en ander moet gebeuren. De planning moet er komen. Dat staat
vast. Voor november/december moet er een definitief welzijnsplan zijn.
Spreker zegt, dat het de raad bekend is, dat de planning uiteen valt in
een periode van 4 jaar en 1 jaar. Laatstgenoemde planning moet door ge
deputeerde staten worden goedgekeurd. Spreker bepleit daarom de instel
ling van een commissie na de zomervakantie, hoe die dan ook raag heten.
De voorzitter antwoordt de heer de Wolf, dat de gemeente in zee gaat
met een te goeder naam en faam bekend staand bedrijf, dat ten behoeve van
zijn eigen werkzaamheden zich bezig houdt met de ontwikkeling van pro
jecten. Op de projecten behoeft dus geen winst te worden gemaakt. Spreker
wil hier aan vastknopen, dat de punten a, b en c te zijner tijd zullen
uitmonden in voorstellen aan de raad binnen het kader van de 5-jarenplan-
ning. Men zal hierbij andere behoeften, zoals de verbouwing van het dorps
huis te Warga, duidelijk moeten afwegen. Spreker zegt, dat het hier gaat
om het nemen van een principe-besluit, dat de raad en burgemeester en wet
houders bij voorbaat niet bindt. Een onderhandelingspositie moet men niet
ingaan met gebonden handen, maar men moet de handen vrij hebben wat de
plaats van het gebouw, het gebruik daarvan en het jongeren- en jeugdwerk
in't algemeen betreft. Spreker zegt,dat Why zich in de afgelopen jaren