-10- Wethouder Draisma zegt zich in de filosofie* die vanuit de stuurgroep is opgezet wel te kunnen vinden. Het gaat hier echter om een karakteristiek pand. Spreker gelooft dat er het meest behoefte is aan zicht naar links en dat er reeds een betere situatie ontstaat, wanneer het huisje op de N.W.-hoek wordt teruggerooid. Hieromtrent zijn reeds onderhandelingen be zig. Daarom zou het voorbarig zijn nu te zeggen: "We snijden een stuk van het op de NO-hoek staande huisje af". Verkeerstechnisch wordt het er niet beter van. De heer Schermer meent, dat het gemeentehuisje uit verkeerstechnisch oogpunt juist wel belangrijk is, in verband met de grote vrachtwagens die van en naar de Volma moeten rijden en moeilijk de bocht kunnen nemen, In de commissie van het komplan is ook gezegd, dat er een stukje van de woning af moest. De voorzitter antwoordt, dat aanvankelijk dit de idee was. Maar toen er nogal wat bezwaren tegen kwamen, hebben burgemeester en wethouders moeten kiezen en om de zaak van het komplan niet langer op te houden,is aan de wens van de stuurgroep tegemoet gekomen. Wethouder Terpstra antwoordt de heer Schermer, dat in het gebied rond om de N.H.-kerk geen borden zullen worden geplaatst. Si^reker zegt, dat de Kleine Buren wel in het rehabilitatieplan is opgenomen. Verkeerstechnisch is het zo, dat aan weerszijden van de ingang tussen de VIVO en Steegstra een blauwe zone wordt ingevoerd. In de Kleine Buren zelf worden geen auto's toegelaten. Spreker zegt dat de Kleine Buren met gele stenen wordt be straat. De verlichtingsarmaturen zijn reeds aangebracht. Ook de uitgang van radiozaak de Groot wordt aan het verkeer aangepast, zoals uit het laatste punt van deze agenda blijkt. Wat de blauwe zone betreft merkt spreker op, dat het verstandig is de tijden eens rustig te bezien. Par keren tijdens de weekends in de blauwe zone is vrij. Het is mogelijk dat voor de Meersweg hierop een uitzondering kan worden gemaakt. Burgemeester en wethouders zullen dit nog eens bezien. Spreker handhaaft het voorstel van het college voor de aanleg van nieuwe parkeerhavens bij het nieuwe postkantoor. Wanneer deze plaatsen alle bezet zijn worden de automobilisten automatisch naar de volgende parkeerplaatsen verwezen. Spreker recapituleert vervolgens de wijzigingen a. geen fietsen in het wandelgebied; b. parkeertijd blauwe zone uitbreiden tot lh uur; c. invoering blauwe zone op de Meersweg, zo mogelijk ook op zaterdag en zondag; d. bezien of aanbrengen van kleine verkeersborden mogelijk is. Voor het overige blijft het voorstel van burgemeester en wethouders ge handhaafd. De heer de Boer stelt voor eerst het aanbrengen van nieuwe parkeer plaatsen aan de Volma- en Meersweg aan de orde te stellen en dan te bezien, of de aanleg van 10 plaatsen bij het postkantoor nodig is. Het blijkt, dat dit voorstel geen voldoende steun krijgt, zodat het geen deel uitmaakt van de discussie. Wethouder Terpstra merkt nog op, dat te zijner tijd met de eigenaren van de grond aan de Volmaweg en de Meersweg contact zal worden opgenomen. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. De heer de Boer wenst aantekening tegen het voorstel te hebben gestemd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 25