-2- Ad.c. De parkeermogelijkheden in de kom. van Grouw zijn zeer beperkt. Het is daarom van het grootste belang de voor parkeren beschikbare ruimtes zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Op het Halbertsma'splein kan,na het met strepen aangeven van parkeervakken, een grotere hoeveelheid auto's worden geparkeerd dan nu het geval is. Hetzelfde geldt voor het parkeren langs de Volmaweg en de Meersweg ter hoogte van de G.W.S.-steigers. Het verdient aanbeveling op laatstgenoemde plaatsen, parkeerhavens aan te leggen, door het aanbrengen van vakken in de zich ter plaatse bevindende bermen. Met het oog op de financiële konsekwenties van het aanbrengen van deze parkeerplaatsen, hebben wij besloten, hierop terug te komen bij de behandeling van de begroting voor 1S79. In het kader van het nemen van verkeersmaatregelen, welke direkt noodzakelijk zijn. dienen 10 parkeerplaatsen te worden aangelegd op het terrein bij het postkantoor. Uit een oogpunt van verkeersveiligheid, is het verantwoord, het in 1964 ingestelde parkeerverbod voor de Meersweg, alleen voor de oostkant in te trekken Ad. d. Nu de Gedempte Haven de hoofdontsluitingsfunktie van de kom heeft overgenomen, dient de doorstroming van het verkeer in deze straat zoveel mogelijk te worden gewaarborgdHoewel een groot deel van de winkelbe bouwing in de Hoofdstraat vanaf de Gedempte Haven bevoorraad kan worden, is het uit een oogpunt van een verantwoorde doorstroming van belang, bedienend verkeer in de Hoofdstraat toe te staan. Om de Gedempte Haven als ontsluitingsweg optimaal tot z'n recht te laten komen,is het nood zakelijk voor deze straat parkeer- en stopverboden in te stellen. Om de zelfde reden dient aan de zuidkant van de Doorbraak en een gedeelte van de Gedempte Haven eveneens een stopverbod te worden ingesteld. Op de hoek van de Doorbraak/Gedempte Haven dienen, teneinde het gebruik van de Gedempte Haven voor het de kom verlatende verkeer te be vorderen, borden te worden geplaatst met de aanduiding "Doorgaand verkeer". Teneinde het keren op het Halbertsma'splein te voorkomen, dient op dit plein een circulatie mogelijk te zijn. Komend vanaf de Doorbraak dient het verkeer via de westzijde van het Halbertsma'splein te worden te ruggeleid naar de Doorbraak via het parkeerterrein achter de westelijke bebouwing aan de Hoofdstraat. Voor het gedeelte van de Hoofdstraat nabij de Sint Piterkerk dient voor dit deel in samenhang met de verbinding naar de Nieuwe Kade éénrichtings- verkeer te worden ingesteld. Om de ligging en ook het gebruik van de diverse parkeerterreinen in het komgebied aan te geven, dienen op een aantal plaatsen aanduidings- borden te worden aangebracht. Op deze wijze zal dan een soort parkeerroute ontstaan. Deze aanduiding zal moeten beginnen vóór de "vernauwing" in de Parkstraat. Bij de voor u ter inzage liggende stukken treft u een begroting aan van de kosten, welke voortvloeien uit de voorgestelde maatregelen. Resumerend stellen wij u voor de in dit voorstel bedoelde verkeers maatregelen voor de kom van Grouw vast te stellen, overeenkomstig het voor u bij de raadsstukken ter inzage liggende ontwerp-besluit met de daarbij behorende tekeningen en de daarvoor benodigde gelden beschikbaar te stellen. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel, J. Draisma, lo-burgemeester. D. Smits sekretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 64