De voorzitter antwoordt, dat dit in de vergadering van 8 augustus of 5 september zal zijn. Bladzijde 4. De heer de Wolf zou het woord "gemeentebestuur" in regel 30 graag gewijzigd zien in "bestuur van IDA". Aldus wordt besloten. Hierna worden de notulen vastgesteld. 2. Mededelingen Punt a. De heer de wolf zegt, dat het duidelijk is, dat door de onwaar schijnlijk hoge kosten het moeilijk wordt deze plannetjes via het bureau uit te voerenSpreker kan zich dan ook wel vinden in de suggestie om het op deze manier niet te doen. Wel verbaast het voorstel van burgemeester en wethouders hem, om de zaak te laten zoals ze is. Spreker zegt, dat de raad onlangs geld heeft gevoteerd voor het aantrekken van een extra kracht in verband met een reorganisatie in het ambtelijk apparaat, zodat men meer jaandacht aan de ruimtelijke ordening kan besteden. In de vergadering van f 18 april j.l. is unaniem besloten 6 plannetjes in het bestemmingsplan op te nemen en wel om reden, dat het gezag van de raad en de rechtszekerheid van de burger ter discussie stond. Deskundigen noemen deze kleine wijzigingen postzegelplannetjes. Dergelijke kleine plannetjes kunnen de ambtenaren dan zelf wel uitvoeren. Eventueel is de P.P.D. bereid daarbij te helpen. Er is hem verzekerd, dat het volkomen correct is, wanneer de raad staat op uit voering van de besluiten. Daarom zou spreker willen voorstellen, dat de ge meente deze plannetjes door de eigen dienst laat uitvoeren. Ook de heer Schermer is van mening, dat een bedrag van f.72.000,voor dergelijke plannetjes aan de hoge kant is en in zoverre kan spreker met het voorstel meegaan. De suggestie van de heer de Wolf werpt een nieuw licht op de zaak. Spreker kan hier wel achter staan. Wanneer de gemeente deze plan nen door eigen mensen kan uitvoeren, dein moet dit niet worden nagelaten. Dergelijke kleine plannen moeten niet in de mist verdwijnen. Spreker zegt het voorstel van de heer de Wolf te onder-steunen. De voorzitter antwoordt, dat het er om gaat, vanuit welke invalshoek men de zaak benadert. Spreker zegt, dat de heer de Wolf in zijn denken recht lijnig is. Natuurlijk moeten raadsbesluiten worden uitgevoerd. De vraag is alleen wanneer en op welke x^ijze. Men kan het meteen doen, maar dan blijft de vraag of men niet beter deze principe-besluiten kan verzamelen en te zijner tijd bij een wijziging van het bestemmingsplan verwerken. De meeste gemeenten handelen zo, omdat het een heel stuk in de tijd en kosten scheelt. Spreker zegt, dat zijn adviseurs over dit soort zaken hun hoofd schudden. Het commentaar dat hij van een groep van deskundigen op een des betreffende vraag kreeg, was niet bepaald vriendelijk. Deze besluiten be waart men, tot de eerstvolgende wijziging van het bestemmingsplan, was het antwoord dat spreker kreeg. Spreker zegt, dat de heer de Wolf roet zijn opmerking over aantasting van het gezag van de raad en de rechtszekerheid van de burgers zware woorden heeft gebruikt. Eerder vaststellen van de plannetjes heeft geen zin, omdat vooruitlopende op een bestemmingsplan de ingediende bouwaanvragen via artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en met toepassing van ar tikel 50, 8e lid van de Woningwet, kunnen worden gehonoreerd. Het gezag van de raad komt op het moment, dat een voorbereidingsbesluit moet worden genomen. Strikt formeel juridisch geredeneerd is het plan daarmee reeds in het bestemmingsplan opgenomen. Waarom moet men nu kosten maken en er veel tijd aan spanderen, terwijl er in feite niets verandert. Spreker zegt, dat de heer de Wolf wel vaker met zijn adviseurs schermt. Het hangt er overigens helemaal van af hoe men deze benadert.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 9