Notulen van de openbare vergadering van de raad der gemeente Idaarderadeel op dinsdag 12 september 1978, 's avonds te 830 uur tjes en A. Dekker- Van Schaik, de heren Terpstra, beiden wethouder, alsmede de Bouma, Th. Zwart, D. van Gorkum, J. van P. Knossen, G. van der Wagen en Ir. F. g, burgemeester. de vergadering en deelt mee, dat verzuimd is de samenstelling van de afdelingen op de agenda te plaatsen. Spreker heeft voorts begrepen, dat de raad de sterkte van de afdelingen graag op 5 leden wil brengen. Volgens het reglement van orde is dit echter niet mogelijk. Het is noodzakelijk om het 2e lid van artikel 51 in dier voege te wijzigen, dat afdelingen voortaan, behalve uit de voorzitter, uit elk vijf leden bestaan, die door de raad uit zijn midden worden benoemd. Aldus wordt besloten. De heer Draisma zegt gaarne te willen ingaan op de op 8 september ontvangen portefeuille-indeling van het college. Zijn partij zou gaarne nadere infor matie ontvangen, over de achtergronden, welke aanleiding zijn geweest tot de aangegeven verdeling, alsmede wie de portefeuille recreatie krijgt. Spreker heeft hiertoe op 8 september j.l. een brief aan burgemeester en wethouders geschreven met verzoek via het reglement van orde op deze verdeling nader te mogen ingaan. Een deel der vragen is nu door de feiten reeds achterhaald. Spreker heeft namelijk van wethouder Van Essen vernomen, dat in de toege zonden verdeling een geringe verschuiving heeft plaats gehad. Zo is de porte feuille van het gasbedrijf weer naar de burgemeester gegaan, terwijl wet houder Terpstra de portefeuille van de recreatie zal beheren. Spreker zegt, dat bij de opsomming van de portefeuilles een aantal begrippen is gehanteerd, dat afwijkt van de tot nog toe gevolgde procedure. Zo staan er in het rijtje van de burgemeester onder meer de politie en openbare orde. Spreker meent, dat men onder dat begrip de brandweer en de BB rustig mag rekenen. Hij vraagt zich voorts af waarom er een splitsing is gemaakt tussen ruimtelijke ordening en volkshuisvesting en bijvoorbeeld sociale zaken en welzijnsbeleid. Waarom is maatschappelijk werk en cultuur gesplitst. Spreker zegt dat hij, sprekende uit ervaring, toch wel bezwaar heeft tegen een aantal verschuivingen. Graag zou hij nader worden geïnformeerd waarom een zware portefeuille als open bare werken niet bij de burgemeester is gebleven. Tot deze portefeuille be horen toch de wegen en bruggen, plantsoenen en reiniging alsmede het toe zicht op alle openbare gebouwen. Spreker meent, dat de wethouders als part time werkers veel zwaarder portefeuilles hebben dan de burgemeester, die toch een full-time functie heeft. Spreker vraagt zich af of deze onevenredig zware toedeling wel verstandig is. Onderdelen als vleeskeuringsdienst en noodslachtplaats zijn in het lijstje een leuke franje, waarvan men *s nachts niet wakker ligt. De portefeuille van wethouder Van Essen is duidelijk, maar die van wethouder Terpstra roept wel enige vragen op. Zo vragen de bemoeiingen met de regio veel tijd en leggen ze een zware druk op de schouders van de desbetreffende wethouder. Daarnaast is openbare werken een zwaar onderdeel. Spreker meent dat de toewijzing van het onderdeel recreatie er op duidt, dat over dit punt in het college een robbertje is gevochten. De burgemeester heeft vanaf het begin zeer intensief de problematiek van de waterrecreatie 23E 3|£ GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW Aanwezig Voorzitter Sekretaris Opening de dames A.Faber-Min G. van Essen en Th. heren K. Schermer, G der Goot, J. Draisma de Wolf. de heer K.J. Vrijlin de heer D. Smits. De voorzitter opent

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 3