-20- 26. Voorstel tot wijziging van het Algemeen Ambtenarenreglement. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 27Voorstel tot continuering van de samenwerking in de regio Leeuwarden. De heer van der Goot zegt, dat de incidentele samenwerking tussen verschillende gemeenten van lieverlede is uitgegroeid tot een samenwer king op allerlei terreinen tussen een "vaste ploeg" van gemeenten. In het onderhavige geval gaat het om de regio Leeuwarden, waarvan men de naam gevoelsmatig wil veranderen in Regio Friesland-Noord. Spreker konstateert, dat men de vrijwillige samenwerking thans wil ver breken. Hij wijst er op, dat het werken in groter verband vaak minder goed bevalt, dan vooraf was gedacht. In de ontwerp-regeling wordt zover ge gaan, dat bij meerderheid van stemmen een gemeente kan worden gedwongen mee te doen. Deze ontwikkeling stuit spreker tegen de borst, omdat nog meer bevoegdheden uit handen worden gegeven en medewerking wordt ver leend aan de zogenaamde grootschaligheid. Spreker is niet tegen gemeen telijke samenwerking, maar dan uitsluitend op vrijwillige basis. Op het dwangmatig element, dat men thans wil invoeren, is spreker tegen. Daar om is spreker er voor, dat de samenwerking in deze regio wordt verbroken. Spreker ziet in deze ontwikkeling een vierde bestuurslaag. Hij kan dit niet rijmen met de decentralisatie gedachte, waarbij meer taken aan de gemeenten worden toebedacht Het lijkt spreker erg moeilijk om in een dergelijk groot verband ook nog rekening te houden met elke gemeente. Op deze wijze zou het bestuur nog verder van de bevolking worden ge bracht, aldus spreker. De heer de Wolf zegt, dat een belangrijk voorstel op tafel ligt, een principe-besluit, dat de indruk wekt, dat je je standpunt nog kunt wijzigen. Praktisch is men er echter aan gebonden,aldus spreker, die daarom van oordeel is, dat deze zaak erg voorzichtig moet worden bena derd. De regio kan een erg zinvolle instelling zijn, als praktische ge- bieds-begrenzing voor allerlei gemeenschappelijke regelingen tussen ge meenten op bepaalde gebieden. Het is een voordeel, dat in zo'n regio belangenafweging kan plaatsvinden van regelingen ten opzichte van elkaar. Er is een centraal administratief orgaan, dat als een soort dienstencen trum voor de gemeentelijke samenwerkingsregelingen kan fungeren. Met de heer van der Goot is spreker het eens, dat opgepast moet worden, dat de regio geen 4e bestuurslaag wordt tussen gemeenten en provinciën. Het dient een democratisch apparaat te blijven, dat geen eigen leven gaat leiden en dat de burger niet onevenredig belast. Vanuit die filosofie kan spreker wel meegaan met het voorstel om in prin cipe voor de voortzetting van de regio met de 10 andere gemeenten te stemmen. Toch wil spreker de volgende kanttekeningen plaatsen en voor waarden noemen: 1. De naam Friesland-Noord dekt de aardrijkskundige toestand niet, omdat het onderhavige gebied bepaald niet het noorde .lijkste gedeelte van Friesland is. Ook taalkundig vindt spreker de naam niet juist. Het is in de Nederlandse taal gebruikelijk, dat wanneer men het over windstreken heeft, de aanduiding er voor te zetten. Spreker denkt in dit verband aan Noord-Limburg, Noord- en Zuid Holland en Noord-Brabant. Wanneer het gaat om wijken van steden spreekt men gewoonlijk van b.v. Amsterdam-Zuid, Amstelveen-West enz. Om deze redenen wil spreker dan ook liever de naam Noord-lJest Friesland. In de praktijk zal mogelijk de afkorting F.N. worden gebezigd, hetgeen veel doet denken aan een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 43