-20-
26. Voorstel tot wijziging van het Algemeen Ambtenarenreglement.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het
voorstel besloten.
27Voorstel tot continuering van de samenwerking in de regio Leeuwarden.
De heer van der Goot zegt, dat de incidentele samenwerking tussen
verschillende gemeenten van lieverlede is uitgegroeid tot een samenwer
king op allerlei terreinen tussen een "vaste ploeg" van gemeenten. In
het onderhavige geval gaat het om de regio Leeuwarden, waarvan men de
naam gevoelsmatig wil veranderen in Regio Friesland-Noord.
Spreker konstateert, dat men de vrijwillige samenwerking thans wil ver
breken. Hij wijst er op, dat het werken in groter verband vaak minder goed
bevalt, dan vooraf was gedacht. In de ontwerp-regeling wordt zover ge
gaan, dat bij meerderheid van stemmen een gemeente kan worden gedwongen
mee te doen. Deze ontwikkeling stuit spreker tegen de borst, omdat nog
meer bevoegdheden uit handen worden gegeven en medewerking wordt ver
leend aan de zogenaamde grootschaligheid. Spreker is niet tegen gemeen
telijke samenwerking, maar dan uitsluitend op vrijwillige basis. Op het
dwangmatig element, dat men thans wil invoeren, is spreker tegen. Daar
om is spreker er voor, dat de samenwerking in deze regio wordt verbroken.
Spreker ziet in deze ontwikkeling een vierde bestuurslaag. Hij kan dit
niet rijmen met de decentralisatie gedachte, waarbij meer taken aan de
gemeenten worden toebedacht Het lijkt spreker erg moeilijk om in een
dergelijk groot verband ook nog rekening te houden met elke gemeente.
Op deze wijze zou het bestuur nog verder van de bevolking worden ge
bracht, aldus spreker.
De heer de Wolf zegt, dat een belangrijk voorstel op tafel ligt,
een principe-besluit, dat de indruk wekt, dat je je standpunt nog kunt
wijzigen. Praktisch is men er echter aan gebonden,aldus spreker, die
daarom van oordeel is, dat deze zaak erg voorzichtig moet worden bena
derd. De regio kan een erg zinvolle instelling zijn, als praktische ge-
bieds-begrenzing voor allerlei gemeenschappelijke regelingen tussen ge
meenten op bepaalde gebieden. Het is een voordeel, dat in zo'n regio
belangenafweging kan plaatsvinden van regelingen ten opzichte van elkaar.
Er is een centraal administratief orgaan, dat als een soort dienstencen
trum voor de gemeentelijke samenwerkingsregelingen kan fungeren. Met
de heer van der Goot is spreker het eens, dat opgepast moet worden, dat
de regio geen 4e bestuurslaag wordt tussen gemeenten en provinciën. Het
dient een democratisch apparaat te blijven, dat geen eigen leven gaat
leiden en dat de burger niet onevenredig belast.
Vanuit die filosofie kan spreker wel meegaan met het voorstel om in prin
cipe voor de voortzetting van de regio met de 10 andere gemeenten te
stemmen. Toch wil spreker de volgende kanttekeningen plaatsen en voor
waarden noemen:
1. De naam Friesland-Noord dekt de aardrijkskundige toestand niet, omdat
het onderhavige gebied bepaald niet het noorde .lijkste gedeelte van
Friesland is. Ook taalkundig vindt spreker de naam niet juist.
Het is in de Nederlandse taal gebruikelijk, dat wanneer men het over
windstreken heeft, de aanduiding er voor te zetten. Spreker denkt in
dit verband aan Noord-Limburg, Noord- en Zuid Holland en Noord-Brabant.
Wanneer het gaat om wijken van steden spreekt men gewoonlijk van b.v.
Amsterdam-Zuid, Amstelveen-West enz. Om deze redenen wil spreker dan
ook liever de naam Noord-lJest Friesland. In de praktijk zal mogelijk
de afkorting F.N. worden gebezigd, hetgeen veel doet denken aan een