-23- Mede met het oog op beleidszaken, die in de toekomst nog wel eens aan de orde kunnen komen, vervult de taktiek en de techniek, die de gemeente Leeuwarden met betrekking tot de vuilophaaldienst toepast, hem toch wel met enige zorg. Via de stemverhouding van 3/4 voor kan de gemeente in dit opzicht toch wel eens voor bepaalde konsekwenties komen te staan. Het kan ook gevolgen hebben bij het accepteren van artikel 42. Er kun nen zich straks gevallen voordoen, waarvan de individuele gemeente zegt: er is een beter alternatief. Als voorbeeld noemt hij de vuilverwerkings- problematiek. In het kader van de zorg voor het milieu, zou een andere beslissing kunnen vallen, in de zin van het opnieuw gebruiken van ma terialen. Dan zou het kunnen gebeuren, dat de regio Idaarderadeel ver biedt anders te handelen, omdat alsdan een bepaalde financiële ver houding zou worden ondergraven. Spreker acht het dan ook niet denkbeel dig, dat, hoewel daaraan behoefte zou kunnen zijn, er geen weg terug is. Op dit punt ontbreekt de nodige duidelijkheid.vindt spreker. Spreker heeft in dat licht bezien, dan ook grote moeite met do op merkingen, die door de heer de Wolf in hot kader-van artikel 42 zijn go maaktmi >»-»: $u±l tu, L-c lvy~tw- De heer Knossen is ook van mening, dat voorwaarden dienen te worden opgenomen omtrent de partij-politiek^feamenstellingen, zoals door de heer de Wolf reeds naar voren is gebracht. In feite is de regioraad een voortzetting van de gemeenteraad, waardoor diezelfde politieke basis in de regio terug te vinden moet zijn. Met betrekking tot de laatst gehouden verkiezingen, hebben we wat dit betreft niet geheel de goede weg gevolgd, vindt spreker. Spreker is ook van mening, dat de naamgeving niet geheel juist is. Verder ergert spreker zich al jaren aan de ver slaggeving met betrekking tot de vergaderingen van de regioraad. Men dient zich daar eens goed over te beraden. Toch vreest spreker ander zijds, dat bij hantering van een minder woordelijk verslag, de verschil lende gemeentelijke vertegenwoordigers naderhand nog diverse toevoe gingen laten opnemen, teneinde de mening van de betreffende gemeente maar zo goed mogelijk te laten doorklinken. Spreker vindt het dan ook te gemak!., elijk gesteld: "We moeten een een voudiger verslaggeving hebben" Verder is spreker van mening, dat de zin het het rapport van de 3e af deling :"De afdeling is verder van mening, dat het geen bezwaar behoeft te ontmoeten, dat in regiocommissies met een uitsluitend adviserende taak ook ambtenaren van één der deelnemende gemeenten worden opgenomen1,' niet geheel de bedoeling in dezen vertolkt. Men heeft hier kennelijk het oog op personen zoals de heren Bouma en van der Goot en zijn eigen persoon. De zin in het rapport wekt de indruk of zouden ook ambtenaren van financiën of de sekretarie in bedoelde commissies zitting kunnen nemen. Spreker vraagt zich af, wat nu precies de bedoeling is van de suggestie van de 3e afdeling. Spreker vindt, dat de nodige voorzichtigheid moet worden betracht, om dat wel eens vergeten wordt welke pet men op heeft in bepaalde zaken. Spreker wil de suggestie van de 3e afdeling in dezen dan ook niet onder schrijven. Verder vindt spreker het niet reëel om steeds over de vierde bestuurslaag te spreken. Tenslotte wil spreker nog graag een nadere ver klaring van de heer de Wolf, omtrent zijn bedoelingen met betrekking tot de financiële perikelen van de regio.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 49