-24-
In dit opzicht valt wel een onderscheid te constateren. Zo krijgt onze
gemeente een uitkering op basis van de grondsoort, terwijl Leeuwarden
op basis van andere grondslagen uitkeringen krijgt. Wat dit betreft,
zou toch wel een bepaalde modes gevonden moeten worden, wanneer er af
spraken omtrent bepaalde taken worden gemaakt. Spreker gelooft niet, dat
dit gebeuren moet ten aanzien van de kosten van het apparaat.
De heer de Wolf deelt mee, gedacht te hebben, aan de kosten van het
apparaat. Over de manier derhalve, waarop deze kosten zullen worden om
geslagen over de inwoners van de verschillende gemeenten. Daarin dient
dezelfde evenredigheid te zitten dan die, welke is opgenomen in de
uitkeringen uit het gemeentefonds. In de bijdrage in de kosten van de
regio dient derhalve tot uiting te komen, dat de gemeente Leeuwarden
meer ontvangt uit het gemeentefonds per inwoner.
Wethouder Terpstra is er blij mee, dat uitgezonderd de heer van der
Goot, de raad voor de voortzetting van de regio is. Spreker ziet niet
zo'n groot verschil in de regeling, zoals die tot nu toe gold en de re
geling, zoals die wordt voorgesteld. Wel is het zo, dat de 18 gemeen
schappelijke regelingen, waarbij Idaarderadeel ook is betrokken, niet
een zodanige vaste band hebben als het geval is, met de 11 gemeenten,
die in regionaal verband werken. Spreker ziet het financieel als een
voordeel, dat de 11 regio-gemeenten door één apparaat kunnen worden be
diend. Als voordeel ziet spreker ook de vaste groep van mensen, waarmee
wordt samengewerkt, waardoor meer informatie over en weer tot stand
komt. Spreker vindt het dan ook erg belangrijk, dat een en ander be
grensd kan worden binnen 11 gemeenten.
Verder is spreker niet bang, dat de regio zich zal ontwikkelen tot een
vierde bestuurslaag, zulks op grond van de omstandigheid, dat er geen
open taakopdracht is, omdat de regio slechts bestaat als hulpstruktuur
voor de gemeenten. De regio heeft geen bevoegdheid tot het creëren van
eigen belastingen. De gemeenten zullen met elkaar en voor elkaar moeten
zorgen, dat er geen vierde bestuurslaag komt. Evenals de heren de Wolf
en Knossen, tilt spreker ook niet zo zwaar aan de naam van de regio.
Spreker heeft gehoord, dat van bepaalde zijde ook wordt aangedrongen op
een Friese naam. Spreker wil dit maar afwachten. Het belangrijkste punt
is artikel 42, lid 6, aldus spreker.
Spreker vestigt er de aandacht op, dat in de 3e afdeling het woord veto
recht is gevallen. Spreker vindt dit niet zo'n gelukkige greep, omdat
één gemeente het recht van veto niet dient te hanteren ten opzichte
van andere gemeenten. Verder is spreker het met de heer Draisma eens,
dat geen duidelijk voorbeeld valt te geven met betrekking tot een meer
derheid van 3/4 deel der stemmen, waarop artikel 42 doelt. Spreker wil
daarom de regio vragen in dit opzicht eens met een exact voorbeeld te
komen. Een voorbeeld zou de bestrijding van calamiteiten kunnen zijn,
waarin de hulp van elke gemeente on-ontbeerlijk is. Spreker veronder
stelt, dat in meerdere gemeenten dit punt vraagtekens opwerpt. Verder
wijst spreker er in dit verband op, dat de zorg voor de vuilverbranding
is overgedragen aan de provincie, omdat de regio dit niet kon waar
maken. Spreker is er van overtuigd, dat de provincie straks met een re
geling terzake -wellicht in regionaal verband- zal komen, waaraan de
gemeenten gebonden zullen zijn. De kans is dan ook aanwezig, dat be
paalde gemeenten straks zullen worden gedwongen toch mee te doen aan
bepaalde regelingen, waarvan de provincie ook het belang onderschrijft.