11Welzijnsplanning Zoals u bekend zal zijn, staat de rijksoverheid op grond van de in 1974 verschenen knelpuntennota, harmonisatiedecentralisatie en democratisering van het welzijnsbeleid "oor. De bedoeling is, dat een aantal rijkstaken en bevoegdheden vooral naar de gemeenten en in geringe mate naar de provincies zullen overgaan. Een en ander zal worden verwoord in de Kaderwet Specific]: Welzijn. Het ontwerp van deze raamwet is 20 mei 1977 bij de tweede kamer der staten-gene- raal ingediend. Gezien de vele kcmmentarendie op dit ontwerp zijn geleverd, o.a. van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, zullen de nodige^v/ijzigingen nog in dit ontwerp worden aangebracht. Het ziet ernhaar uit, dat de Kaderwet voor 1985 in werking zal treden. Vooruitlopend op deze wet zijn c.q. worden verschillende rijks bijdrageregelingen vastgesteld. Gesteld is, dat met deze rijksbij drageregelingen de nodige ervaringen kunnen worden opgedaan. De rijksbijdrageregelingen zijn voor wat betreft opzet en systematiek praktisch identiek aan de omwerp-kaderwet. Een der belangrijkste regelingen is de Rijksbijdrageregeling Sociaal-Cultureel werk, die, naar het zich iaat aanzien, per 1 januari 1979 in werking zal tre den. Belangrijkste elementen van deze regelingen zijn: decentrali satie, planning en democratisering. Zo zullen de gemeenten, willen zij voor een rijksbijdrage in aanmerking komen, een 4-jarenplan en een jaarlijks programma moeten vaststellen. Deze bepaling wordt met ingang van 1 januari 1981 van kracht. Met het oog op de nieuwe bepalingen heeft het toenmalige col lege begin dit jaar richtlijnen voor een educatief- en sociaal-cul tureel plan opgesteld en met een enquête-formulie^al^ruimïsö verenigingen en instanties in deze gemeente. Van deze formulieren zijn circa 80 formulieren ingevuld torug ontvangen (50%)Zij vor men een inventarisatie van diverse verenigingsaktivifceiten en een eerste aanzet tot een concept-plan.. Aangezien veie gemeenten -vooral de kleinere- in deze behoefte hebben aan hst. uitwisselen van gegevens, ervaringen etc., is door de V.N.G. afdeling Friesland een overleggroep welzijnsplannen in leve Ti geroepen, die als volgt is samengesteld: 2 leden van het afdelingsbestuur, 2 leden per regio var. de 5 bestaande regio's, 2 leden van de samenwerkende provinciale raden en het opbouworgaan en 1 adjunkt-sekretaris. Deze werkgroep heeft onder meer tot taak, een model subsidie- en inspraakverordening op te stellen. Totnutoe hebben deze modelverordeningen de gemeente nog niet bereikt. Hoe wel daartoe de wenselijkheid is uitgesproken, is de instelling van een overleggroep welzijnsplanusn in de regio Leeuwarden nog niet tot stand gekomen. Begin dim jaar heelt ten oriënterende vergadering plaatsgevonden. Wefunktioneert. sedert begin dim jaar een overleg kader welzijnsambtenaren Friesland. Hoewel geen welzijnsambtenaren zijnde, volgen 2 ambtenaren, t.w. 1 ambtenaar van de afdeling finan ciën en 1 ambtenaar van de afdeling algemene zaken van de sekretarie deze bijeenkomsten, die tot nu toe slechts een oriënterend en voor lichtend karakter hebben gehad. Zoals u wellicht bekend .is, gaat de nieuwe rijksbijdragerege ling S.C.W. uit van het principe: wie bepaalt, betaalt. Het behoeft geen betoog, dat de beoogde decentralisatie van het welzijnsbeleid ingrijpende financiële gevolgen voor de gemeente heeft, in de eerste plaats de personeelssector.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 191