-16-
Tevens is volstrekt onvoldoende geargumenteerd, waarom een extra
offer van de gemeenten moet worden gevraagd. De regering trekt wél meer
geld uit voor defensie, civiele verdediging en dergelijke, dit in schrille
tegenstelling tot de aanpak ten opzichte van vele zwakkeren in de samen
leving
Dat er bezuinigd moet worden erkent een ieder, ook dat in dit kader de
gemeenten in beschouwing moeten worden genomen.
Maar om dan botweg een keuze te maken, zonder onderzoek, zonder overleg
en zonder de vraag te stellen.of een en ander maatschappelijk wel
aanvaardbaar is, maakt dit beleid op langere termijn onhoudbaar.
Vele gemeenten zullen in een moeilijke financiële positie komen, die toch
weer een financiële bijstelling noodzakelijk maakt.
Naast deze algemene verslechtering, moeten met name het onderwijs
en het welzijnsbeleid het ontgelden.
Reeds nu is het gezamenlijk onderwijstekort van alle gemeenten: kleuter
onderwijs 120 miljoen; lager onderwijs 130 miljoen; voortgezet onder
wijs f 120 miljoen! Nu wil de regering nog eens 160 miljoen besparen op
de materiële uitgaven voor het lager onderwijs.
Wiegel zegt, dat dit tekort de schuld van het beleid van de gemeenten is!
Paj-S zegt echter, na uitkomsten van de kommissie Londo, dat de tekorten
onstaan door: "het niet aangepast zijn van de vergoedingen aan de
werkelijke kosten van de gemeenten"Maar er gebeurt niets om dit probleem
op te lossen, sterker nog: door uit te gaan van de 0% prijsstijging en
1% loonstijging, worden de tekorten nog veel groter. Het tekort moet weer
worden opgevangen uit het normale accres van de algemene uitkering.
Aangezien dit accres al verminderd wordt, wordt de gemeente op zo'n manier
dubbel gepakt!
Dit is een willekeurig voorbeeld uit het schijnbaar willekeurig
beleid van het huidige kabinet.
Het lijkt ons zeker ook de taak van de lagere overheden dit beleid aan
de kaak te stellen. Dit beleid, dat uitgaat van afbraak van onze
prioriteiten. Je zou kunnen zeggen: Wiegel is aan het puin makerif om toch
nog te kunnen puinruimen.
Ik zou dit onderdeel willen besluiten met de uitspraak van de ontevreden
V.N.G. betreffende Bestek '81: "de nood van de burger laat zich niet ombuigen,
noch uitstellen of opschuiven":
Gelukkig zijn er ook enkele positieve zaken te konstateren in dit jaar
van de verkiezingen:
Het zwembad/sporthal projekt is in aanbouw en, wat nog het meest hoop
gevend voor de gemeente is, de P.v.d.A. heeft weer een wethouder in het
college:
Genoeg over 1978, het lijkt ons wenselijk de blik te richten op 1979.
Je zou dan direkt weer een verhaal over Bestek '81 kunnen gaan houden,
daar dit dé bepalende faktor is, die de financiële ruimte van de gemeente
beperkt en de gemeente tegelijk afhankelijker maakt van het rijk.
Ook wijzelf hebben er dit jaar voor gezorgd, de speelruimte voor 1979 en
vercfejejaren te verkleinen. Dit echter met onze volledige instemming. Het
betreft hier het sporthal/zwembad projekt.