-2- geboden. Bovendien zal reeds nu een aanvang gemaakt moeten worden met de voor bereiding van bestemmingsplannen voor de periode na CamminghaburenDit betekent, dat vanuit deze taakstelling in de overige gemeenten in de regio en met name de randgemeenten rond Leeuwarden, geen verstorende invloeden mogen optreden voor de woningmarkt van Leeuwarden. Dit houdt in, dat de snelgroeiende kernen rondom Leeuwarden, naar mate de ontwikkeling van Camminghaburen voortduurt, een geleidelijke afbouw van de woningbouw an dus de bevolkingsgroei zullen moeten bevorderen" De grote betekenis, die de concept-nota toekent aan de centrale funktie van Leeuwarden, willen wij graag onderschrijven. Dit houdt in, dat ook naar onze mening de bevolkingsgroei van deze kern moet worden gestimuleerd en dat aan een voort gaande ontwikkeling van haar werkgelegenheid en algemeen verzorgende functies, ruimte en medewerking moet werden gegeven. Stimulerende maatregelen, van de rijks- en provinciale overheid voor een veelzijdige groei van Leeuwarden, zijn daarbij noodzakelijk. De uitstralende effecten, die het gevolg zijn van een sterke en veel zijdige centrale kern, zijn ook van belang voor een zeer wijde omgeving. Het zou naar onze mening echter te ver gaan, wanneer in zo stringente vorm als in de hierboven geciteerde alinea wordt gesteld (zie ook punt 14 sub b, op pag. 29) de voor Leeuwarden gewenste woningbouw en bevolkingsgroei als norm wordt gehanteerd, voor wat op dit terrein in de omliggende gemeenten nog zou kunnen gebeuren. Wij geloven dat het een illusie is te menen, dat de betrokken gemeenten "een geleidelijke afbouw van de woningbouw en dus de bevolkingsgroei" uit eigen initiatief zullen..bevorderen"Een dergelijk beleid zal moeten worden opge legd, indien beperkingen in hun woningbouw en dus bevolkingsgroei zouden moeten worden bereikt. Een opgelegde beperking echter, zal in de praktijk van het gemeentelijk be leid op tal van moeilijkheden en bezwaren stuiten. Het belangrijke goed van de persoonlijke vrijheid in het kiezen van een woonplaatskan er zodanig door worden aangetast, dat betwijfeld moet worden, of het beoogde doel het middel wel recht vaardigt. De beperking zou zelfs averechtse gevolgen kunnen hebben voor de totali teit van de regio. De gevolgen kunnen in het bijzonder optreden bij degenen, die buiten Fries land of buiten de Regio Leeuwarden woonachtig zijn en aan wie de mogelijkheid wordt geboden, in Leeuwarden een werkkring te vinden. Bij de beslissing, of de werkkring wel of niet aanvaard zal worden, kunnen de wensen ten aanzien van de huisvesting een belangrijke rol spelen. Wie in Leeuwarden niet wenst te wonen en in de randgemeenten niet kan wonen (vanwege beperkingen in de woningbouw)zal geneigd zijn, de werkkring niet te aanvaarden. Noch Leeuwarden, noch de randgemeenten zijn bij die beslissing gebaat. Dit negatieve effect zal bij vrijheid in de keuze van woonplaats niet optreden. Naar onze mening behoeft het ingrijpende middel van een min of meer gedwongen woonkeuze, in het ruimtelijk beleid van de regio niet te worden toegepast, wanneer in Leeuwarden een evenwaardige of nog aantrekkelijker huisvesting wordt geboden dan in de randgemeenten. De woningzoekenden zullen zich dan vanzelf richten op huis vesting in de omgeving van hun werkkring. Wij hebben de indruk, dat in de voorgaande jaren het woningbouv7beleid van de rand gemeenten een bijdrage heeft geleverd aan de werkgelegenheid van Leeuwarden. Zouden namelijk degenen, die in Leeuvrarden zijn blijven werken, maar naar een rand gemeente zijn verhuisd, in die laatste mogelijkheid niet zijn geslaagd, dan ware het heel wel mogelijk geweest, dat een aantal van hen buiten de regio een werkkring had gezocht met een passende huisvesting. Anderzijds mag worden gesteld, dat een aantal van degenen, die in dezelfde periode een werkkring in Leeuwarden hebben geaccepteerd, dit hebben gedaan onder het voorbehoud in een der randgemeenten te kunnen gaan wonen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 76