-2-
geboden. Bovendien zal reeds nu een aanvang gemaakt moeten worden met de voor
bereiding van bestemmingsplannen voor de periode na CamminghaburenDit betekent,
dat vanuit deze taakstelling in de overige gemeenten in de regio en met name
de randgemeenten rond Leeuwarden, geen verstorende invloeden mogen optreden voor
de woningmarkt van Leeuwarden. Dit houdt in, dat de snelgroeiende kernen rondom
Leeuwarden, naar mate de ontwikkeling van Camminghaburen voortduurt, een
geleidelijke afbouw van de woningbouw an dus de bevolkingsgroei zullen moeten
bevorderen"
De grote betekenis, die de concept-nota toekent aan de centrale funktie van
Leeuwarden, willen wij graag onderschrijven. Dit houdt in, dat ook naar onze mening
de bevolkingsgroei van deze kern moet worden gestimuleerd en dat aan een voort
gaande ontwikkeling van haar werkgelegenheid en algemeen verzorgende functies,
ruimte en medewerking moet werden gegeven. Stimulerende maatregelen, van de rijks-
en provinciale overheid voor een veelzijdige groei van Leeuwarden, zijn daarbij
noodzakelijk. De uitstralende effecten, die het gevolg zijn van een sterke en veel
zijdige centrale kern, zijn ook van belang voor een zeer wijde omgeving.
Het zou naar onze mening echter te ver gaan, wanneer in zo stringente vorm als in
de hierboven geciteerde alinea wordt gesteld (zie ook punt 14 sub b, op pag. 29)
de voor Leeuwarden gewenste woningbouw en bevolkingsgroei als norm wordt gehanteerd,
voor wat op dit terrein in de omliggende gemeenten nog zou kunnen gebeuren.
Wij geloven dat het een illusie is te menen, dat de betrokken gemeenten
"een geleidelijke afbouw van de woningbouw en dus de bevolkingsgroei" uit eigen
initiatief zullen..bevorderen"Een dergelijk beleid zal moeten worden opge
legd, indien beperkingen in hun woningbouw en dus bevolkingsgroei zouden moeten
worden bereikt.
Een opgelegde beperking echter, zal in de praktijk van het gemeentelijk be
leid op tal van moeilijkheden en bezwaren stuiten. Het belangrijke goed van de
persoonlijke vrijheid in het kiezen van een woonplaatskan er zodanig door worden
aangetast, dat betwijfeld moet worden, of het beoogde doel het middel wel recht
vaardigt. De beperking zou zelfs averechtse gevolgen kunnen hebben voor de totali
teit van de regio.
De gevolgen kunnen in het bijzonder optreden bij degenen, die buiten Fries
land of buiten de Regio Leeuwarden woonachtig zijn en aan wie de mogelijkheid
wordt geboden, in Leeuwarden een werkkring te vinden. Bij de beslissing, of de
werkkring wel of niet aanvaard zal worden, kunnen de wensen ten aanzien van de
huisvesting een belangrijke rol spelen.
Wie in Leeuwarden niet wenst te wonen en in de randgemeenten niet kan wonen
(vanwege beperkingen in de woningbouw)zal geneigd zijn, de werkkring niet te
aanvaarden. Noch Leeuwarden, noch de randgemeenten zijn bij die beslissing gebaat.
Dit negatieve effect zal bij vrijheid in de keuze van woonplaats niet optreden.
Naar onze mening behoeft het ingrijpende middel van een min of meer gedwongen
woonkeuze, in het ruimtelijk beleid van de regio niet te worden toegepast, wanneer
in Leeuwarden een evenwaardige of nog aantrekkelijker huisvesting wordt geboden dan
in de randgemeenten. De woningzoekenden zullen zich dan vanzelf richten op huis
vesting in de omgeving van hun werkkring.
Wij hebben de indruk, dat in de voorgaande jaren het woningbouv7beleid van de rand
gemeenten een bijdrage heeft geleverd aan de werkgelegenheid van Leeuwarden.
Zouden namelijk degenen, die in Leeuvrarden zijn blijven werken, maar naar een rand
gemeente zijn verhuisd, in die laatste mogelijkheid niet zijn geslaagd, dan ware
het heel wel mogelijk geweest, dat een aantal van hen buiten de regio een werkkring
had gezocht met een passende huisvesting.
Anderzijds mag worden gesteld, dat een aantal van degenen, die in dezelfde
periode een werkkring in Leeuwarden hebben geaccepteerd, dit hebben gedaan onder
het voorbehoud in een der randgemeenten te kunnen gaan wonen.