-3-
Wij benadrukken nogmaals ons volledig te kunnen scharen achter het stimuleren
van de woningbouw en de bevolkingsgroei van Leeuwarden. De wenselijkheid hiervan
levert echter geen rechtvaardigingsgrond op voor een aan de randgemeenten opge
legde geleidelijke afbouw van hun woningbouw en bevolkingsgroei. De vrijheidsbe
perking, die hieruit voortvloeit voor de individuele burger en voor het beleid
van de betrokken gemeentebesturen, gaat naar onze mening te ver.
Er kunnen voor een gemeentebestuur belangrijke beleidsoverwegingen zijn, in
bepaalde kernen de woningbouw sterk te stimuleren.
Roordahuizum en Wartena zijn daarvan in Idaarderadeel een voorbeeld. De hieraan
verbonden sociale en maatschappelijke belangen mogen niet worden tegengegaan
door beperkingen, die aan de gemeente van buiten af kunnen worden opgelegd.
Idaarderadeel bezit een belangrijke eigen werkgelegenheid in een grote ver
scheidenheid van bedrijven. Deze werkgelegenheid heeft zich in de loop der jaren
vrij ongevoelig getoond voor schommelingen in de economische conjunctuur. Deze
positie vereist het blijven beschikken over voldoende beleidsruimte voor het voeren
van een op de behoeften van onze gemeente afgestemd eigen woningbouw- en be
volkingsbeleid
III Uitgangspunten voor de ruimtelijke ordening en de woningbouw.
Hoofdstuk 8 (het groene deel van de nota) geeft een opsomming van de uitgangs
punten voor de ruimtelijke ordening en de woningbouw. In dit hoofdstuk wordt in
kort bestek aangegeven, wat binnen de regio van ruimtelijke ordening en woningbouw
wenselijk is. Dit hoofdstuk is dan ook het belangrijkste van de gehele nota.
Hetgeen hier geformuleerd is, verdient naar onze mening in het algemeen in
stemming. Slechts bij een aantal punten dient een kritische noot te worden geplaatst.
Onder punt 5 op pagina 26 wordt gesteld, dat het gewenst is, dat de regio
komt tot een integrale aanpak van het buitengebied. Het is erg belangrijk te
weten hoe de regio zich dit in de praktijk voorstelt. Alleen afhankelijk daarvan,
kunnen de konsekwenties voor onze gemeente worden overzien. Wij zullen ons af
moeten vragen, welke gevolgen, dit nu reeds heeft voor de opdracht zoals deze aan
onze stedebouwkundige is verleend voor het maken van het bestemmingsplan buitenge
bied.
Aan het slot van onderdeel II van dit rapport is aandacht geschonken aan de. rol
van Leeuwarden bij de opvang van het vestigingsoverschot. Daar wordt gesproken
over een geleidelijke afbouw van de woningbouw. Onder 14 sub b op pagina 29 wordt
het hiervoor gestelde iets sterker verwoord. Kier wordt slechts een bescheiden
aandeel in de huisvesting van het vestigingsoverschot van de regio, aan de gemeenten
rondom Leeuwarden toebedeeld. Naar onze mening is enige afzwakking van dit uitgangs
punt vereist. Op dit moment zijn de gevolgen van deze stelling voor het huisvestings
beleid van de eigen gemeente nog niet te overzien. Aan de hand van een woning-
contingentering in regio-verband zal duidelijk moeten worden,welke ruimte op dit
punt daadwerkelijk aan de regio-gemeenten wordt gelaten.
IV Het verhaal Idaarderadeel.
In de bijlagen - het gele gedeelte van de nota - wordt van de regio-gemeenten,
per gemeente in grote trekken een schets van die gemeenten gegeven.
Door interne komplikaties hebben vrij zeer tot onze spijt niet tijdig de aan
dacht kunnen vestigen op enkele onvolkomenheden. De schets van Idaarderadeel be
hoeft naar onze mening de volgende aanvulling: Grouw beschikt over 3 kleuter
scholen, 3 lagere scholen en 1 mavo-school. Voor het doen van dagelijkse bood
schappen beschikt Grouw over 3 supermarkten. Bovendien zijn in Grouw 3 kleding
zaken gevestigd. Warga, welk dorp beschikt over belangrijke werkgelegenheid en
een goed verzorgingsniveau, ontbreekt in hoofdstuk 7, paragraaf 4 (bovenaan
pagina 24) als zelfstandig dorp.
Naar onze mening behoort Warga hier wei te worden vermeld.