-3-
orde te stellen. Spreker gaat akkoord met de voorgestelde grenzen en stelt het
college voor contact op te nemen met De Oude Jokse.
De heer Knossen betreurt het, dat dit punt niet van tevoren in de le afdeling
is besproken.
De voorzitter heeft eens gezegd dat het des colleges is, de handen vrij te
houden. Maar de raad moet uiteindelijk beslissen. Waarom heeft het college dan dit
werk gedaan zonder dat de le afdeling is geraadpleegd? Spreker vindt het ook een
probleem, dat hier een structuurschets ontbreekt. Hij zegt zich de inhoud van de
brief te kunnen indenken. Spreker vraagt waar de grenzen van het oude plan liggen.
Indertijd heeft hij zijn stem aan een voorbereidingsbesluit (Bouma) gegeven. Als
men nu dit voorstel ziet, dan betreurt spreker zijn beslissing. Spreker zal gaarne
worden ingelicht waarom nu zo'n extra groot gebied voor industrie wordt geclaimd.
De heer De Wolf merkt op, dat de burgemeester van Smallingerland onlangs de
volgende stelling poneerde:"De ongeremdheid, waarmee de vrijheid van anderen wordt
beperkt, moet worden beteugeld". Spreker zegt, dat de briefschrijvers niet vragen
om de grenzen te wijzigen, maar om naar mogelijkheden te zoeken om de benadeling
van hun ontplooiingsmogelijkheden te voorkomen, omdat zij zich bedreigd voelen.
Daarom vragen zij het besluit uit te stellen. Tegenover hun recht staan de be
langen van de industrie. Men kan zich afvragen wanneer de behoefte reëel is.
In beide richtingen kan deze behoefte vlug veranderen. Spreker meent, dat enkele
maanden uitstel wel te accepteren is en dat het niet verstandig is om bestemmings
plannen onnodig groot te maken.
Tegen het plan Grouw-Blieken heeft spreker geen bezwaar. Men kan hier 10 jaar
vooruit.
Spreker meent, dat er een wezenlijk verschil is tussen industrie- en bedrijfs
terrein. Het eerste wordt weinig gebruikt.
De voorzitter interrumpeert, dat de Halbertsma B.V. in de laatste 11 jaar
gemiddeld 2000 m2 per jaar voor industriedoeleinden heeft gebouwd. Dat zijn feiten.
De heer De Wolf meent, dat in dat tempo men roet dit plan 30 jaar vooruit kan.
Het gaat hier om de rechten van de burgers.
Spreker zegt, dat hij, wat het terrein ten noorden van de Garde Jagerswei be
treft zich aansluit bij de woorden van de heren Draisma en Van Gorkum, om dit in
de le afdeling te bepraten. Ook dient daarbij een uitweg naar de Nauwe Galle van
een eventuele derde jachthavenkolk te worden overwogen.
Ook de grond aan de westkant van de weg, die nog geen eigendom van de gemeente is,
dient nader te worden bekeken, maar nog niet in de besluitvorming te worden betrokken.
Met de eigenaren dient eerst overleg te worden gepleegd.
Ook de heer Van der Goot gaat akoord met het plan Grouw-Blieken, wel voelt
spreker voor een praatplan, zoals is gesuggereerd. Spreker ziet wat het andere
plan betreft, achter Halbertsma direct nog geen industrie. Direct liggen daar voor
betrokkenen nog geen problemen. Wel is het belangrijk te weten hoe het er over 10
jaar uitziet. Anders zou het voor betrokkenen wel eens pijnlijk kunnen zijn,
wanneer de grond wel in ruilverkavelingsverband zou worden opgenomen. Daarom is
spreker er voor het voorstel, zoals dat er nu ligt, aan te nemen.
De voorzitter antwoordt, dat men niet al te grote waarde aan de tekening moet
hechten. Men moet de kaart met de rode lijnen zien als een aanduiding van een
gebied, waarbinnen de planoloog zich moet bewegen. Het voorstel van burgemeester
en wethouders behelst om een krediet beschikbaar te stellen voor het maken van
een bestemmingsplan voor het gebied ten noorden van Grouw. Het is een uitdrukkelijke
wens van de raad geweest om tijdig geïnformeerd te worden over bestemmingsplannen,
wanneer hiervoor een krediet werd gevraagd.
Spreker zegt^ dat burgemeester en wethouders niet van plan zijn dit eerst in de
le afdeling te bespreken (vraag Knossen)
Het college gaat die weg niet op. Burgemeester en wethouders maken een eigen
voorstel, dat te zijner tijd in de le afdeling wordt besproken. Dat is de gang
van zaken.