Spreker zegt, dat bij dit voorstel de volgende overwegingen een rol hebben gespeeld: 1. de overplaatsingvan de Halbertsma 3.V. zal doorgaan. Hiervoor is vrij veel grond nodig. Naast deze verplaatsing komt de normale uitbreiding. In 11 jaar is 22300 m2 grond bebouwd, waarbij dan nog het omringende terrein komt. Voor de verplaatsing is 23000 m2 grond nodig, alsmede 1500 m2 voor verplaatsing van de luchthal. Er blijft dan nog 12000 m2 over voor uitbreiding, of wel 6 jaar. Dit betekent, dat in 1985 alle grond is opgesoupeerd. Afgaande op het verleden en de prognose tot het jaar 2000 zal Halbertsma tenminste 60.000 m2 geschat nodig hebben, buiten het terrein, dat men nu bezit. 2. het terrein ten oosten en westen van de Blieken. Ten oosten heeft de gemeente 16 ha in eigendom.Voor een nieuwe jachthavenkolk is 6 ha nodig. Afgaande op het tempo, waarmee het terrein aan de Oedsmawei bebouwd is, betekent dit, dat er voor 10 jaar genoeg bedrijfsgrond is. Maar bij de Oedsmawei waren geen dwingende maatregelen van het komplan bekend. Daarom zal de periode van 10 jaar niet helemaal opgaan. Aan de westkant van de Blieken ligt een erg gadelijk terrein. Dit behoort er bij te worden betrokken. Spreker zegt, dat rondom het terrein, wat de Halbertsma B.V. nodig heeft, een ontsluitingsweg moet komen. Hiervoor zijn 2 vaste punten aangegeven, namelijk het punt waar de Garde Jagerswei het "Höflan" kruist en de uitwe^ia een ge deelte van de Oedsmawei naar de Stationsweg. Als ontsluitingsweg is het doortrekken van de Garde Jagerswei enorm belangrijk. 1Goede aansluiting op rijksweg 32 voor personen - en goederenvervoer van in Grouw-Noord reeds gevestigde en nog te vestigen bedrijven. 2. Hij betekent een aanzienlijke en noodzakelijke verlichting voor: a. drukste traject in kom: Stationsweg tussen gemeentehuis en Tjallinga op 300 meter van de rijksweg) b. drukste traject van J.W. de Visserwei, tussen Stationsweg en Garde Jagers wei 3. Groot deel van in- en uitgaande verkeer, waaronder veel zwaar verkeer, van Grouw is gericht op 4 categorieën van bedrijvigheid: a. Halbertsma; b. de in Grouw-Noord gevestigde bedrijven: Recreatieoord, watersportbedrijven (met aanzienlijke uitbreidingsplannen)de jachthavens (thans twee, straks drie, dan totaal 1000 schepen)vele vroonschepen en zomerhuisjes; c. landbouwbedrijven in Bird, Hofland en Laagland; d. de nog in Grouw-Noord te vestigen bedrijven (met tussen 250-500 arbeids plaatsen) De verkeersstromen die deze categorieën in toenemende mate gaan veroor zaken, moeten thans via Stationsweg en J.W. de Visserwei hun bestemming bereiken of verlaten - De geprojecteerde ontsluitingsweg zal het op Grouw-Noord gerichte binnen komende verkeer nog vóór het begin van de dorpskom opvangen en het uitgaande verkeer op hetzelfde punt weer afleiden naar de rijksweg. - De ontsluitinsweg tevens van groot belang voor het op Halbertsma gerichte externe verkeer, zodra dit bedrijf zijn bedrijfsterrein op deze weg kan ont sluiten. - De v/eg zal zelfs van belang zijn voor het verkeer van de nieuwbouwwijk van Grouw en voor een deel van de bedrijven in het gebied van de Oedsmawei, voor zover dit verkeer in en uit de richting van Drachten en Groningen gaat of komt. - De aanlegkosten van de weg en de brug over de Rechte Grouw zullen, zo niet geheel, dan toch voor het allergrootste deel gedragen moeten worden door de nieuwe bedrijfsgronden, zoals die zijn weergegeven in het thans aan u voor gelegde voorstel.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 13