-9- Spreker zegt, dat het rauziek.0nden.7ijs alle raadsleden hoog zit. Getracht moet vorden jaarlijks 11.000,— extra in de begroting vrij te maken, Dit betekent een kaoitaalslast van 135.000,Spreker zegt, dat de gemeente wat het financiële beleid betreft op zijn tellen moet passen. Met de heer Draisma is spreker het eens, dat met zijn allen een inventief beleid moet worden gevoerd. De heer Douma zegt bereid te zijn met de heer Draisma om de tafel te gaan zitten. Spreker krijgt dan ook de gelegenheid het scheve beeld, dat de Oostergoo in een artikel over een standpunt van zijn fractie heeft regeven, recht te zetten. De heer Knossen zegt ook, met de suggestie van de heer Draisma akkoord te gaan. Sonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. 11Voorstel tot het nemen van een principe-besluit met betrekking tot de vorming van een regionale districts gezondheidsdienst. De heer Van Gorkum is het eens met de opzet van een goede gezondheidsdienst. De duurdere opzet spreekt hem echter minder aan. Men krijgt wel meer, maar is dit wel nodig? De wens van de gemeente was een minimum takenpakket met een kostenbudget. van 21.000,met de mogelijkheid tot uitbreiding. Spreker zou het college willen voorstellen hiervoor een opgaaf te doen. Spreker zegt, dat in de regioraad mevr. de Haan een voorstel heeft gedaan tot verdeling van de kosten in een Algemene Gezondheidszorg (A.G.Z.). Hierin ligt een verschil van 38.000,Ook begrijpt zijn fractie het verschil in kosten van de schoolartsendienst niet. Van f 21.000,naar f 60.000,in de komende jaren. Ligt dit aan de te hoge salarisser? Verschil is veel te hoog. Spreker zegt, dat zijn fractie achter het voorstel van mevr. de Haan staat en verzoekt het college dit aan de regio mee te delen. Spreker merkt tenslotte nog op, dat. de opmerking van de heer Schaafsma over de kosten van de gemeenschappenjke regelingen in de regioraad laag bij de grondse kritiek is geweest De heer v.d. Wagen merkt op, dat de gezondheidszorg raakvlakken heeft. Op dit terrein moet men samenwerken met andere instantiesook op het terrein van de welzijnszorg. Deze samenwerking zal zo dicht mogelijk bij de mensen gestalte moeten krijgen. Spreker zegt, dat zijn fractie voor de instelling van een D.G.D. voldoende punten aanwezig acht. Wel heeft zijn fractie, gezien de financiële consequenties en het takenpakket, tegen de vorming van een D.G.D. wel enige bedenking. Spreker vraagt, waarom het niet mogelijk is een begroting voor een minimum-takenpakket te krijgen en waarom het niet mogelijk is bepaalde taken op contractbasis te kopen. De kosten van de algemene gezondheidszorg zullen, volgens spreker, nader uitgewerkt moeten worden. Spreker zegt, dat de gemeente Leeuwarden de G.G.D. inlevert en dat de andere gemeenten de lusten en de lasten van de G.G.D. van Leeuwarden moeten overnemen. De gemeenten moeten taken aan .zich houden. Wanneer er een wet komt, die de gemeenten verplicht aan een D.G.D. mee te doen, zullen de gemeenten zich hierover eerst moeten uitspreken. Wanneer te zijner tijd blijkt, dat er verschil in profijt is, dan moet het mogelijk zijn een correctie op de verdeelsleutel aan te brengen. Spreker concludeert, dat er een G.G.D. moet komen met een minimumtakenpakket, dat in de loop der jaren wordt uitgebreid. Wanneer omtrent dit punt geen voorstel len komen, zou spreker graag het volgende voorstel indienen: le een opzet van een begroting voor het minimumtakenpakket2e een mogelijkheid om na 5 jaar te onder zoeken hoe de gezondheidszorg zich heeft ontvrikkeld en 3e het kopen van bepaalde taken op contractbasis.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 23