-9-
Spreker zegt, dat het rauziek.0nden.7ijs alle raadsleden hoog zit. Getracht moet
vorden jaarlijks 11.000,— extra in de begroting vrij te maken, Dit betekent
een kaoitaalslast van 135.000,Spreker zegt, dat de gemeente wat het
financiële beleid betreft op zijn tellen moet passen. Met de heer Draisma is
spreker het eens, dat met zijn allen een inventief beleid moet worden gevoerd.
De heer Douma zegt bereid te zijn met de heer Draisma om de tafel te gaan
zitten. Spreker krijgt dan ook de gelegenheid het scheve beeld, dat de Oostergoo
in een artikel over een standpunt van zijn fractie heeft regeven, recht te zetten.
De heer Knossen zegt ook, met de suggestie van de heer Draisma akkoord te gaan.
Sonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
11Voorstel tot het nemen van een principe-besluit met betrekking tot de vorming
van een regionale districts gezondheidsdienst.
De heer Van Gorkum is het eens met de opzet van een goede gezondheidsdienst.
De duurdere opzet spreekt hem echter minder aan. Men krijgt wel meer, maar is dit
wel nodig? De wens van de gemeente was een minimum takenpakket met een kostenbudget.
van 21.000,met de mogelijkheid tot uitbreiding. Spreker zou het college
willen voorstellen hiervoor een opgaaf te doen. Spreker zegt, dat in de regioraad
mevr. de Haan een voorstel heeft gedaan tot verdeling van de kosten in een
Algemene Gezondheidszorg (A.G.Z.). Hierin ligt een verschil van 38.000,Ook
begrijpt zijn fractie het verschil in kosten van de schoolartsendienst niet. Van
f 21.000,naar f 60.000,in de komende jaren. Ligt dit aan de te hoge salarisser?
Verschil is veel te hoog. Spreker zegt, dat zijn fractie achter het voorstel van
mevr. de Haan staat en verzoekt het college dit aan de regio mee te delen. Spreker
merkt tenslotte nog op, dat. de opmerking van de heer Schaafsma over de kosten van
de gemeenschappenjke regelingen in de regioraad laag bij de grondse kritiek is
geweest
De heer v.d. Wagen merkt op, dat de gezondheidszorg raakvlakken heeft. Op
dit terrein moet men samenwerken met andere instantiesook op het terrein van de
welzijnszorg. Deze samenwerking zal zo dicht mogelijk bij de mensen gestalte
moeten krijgen. Spreker zegt, dat zijn fractie voor de instelling van een D.G.D.
voldoende punten aanwezig acht. Wel heeft zijn fractie, gezien de financiële
consequenties en het takenpakket, tegen de vorming van een D.G.D. wel enige
bedenking. Spreker vraagt, waarom het niet mogelijk is een begroting voor een
minimum-takenpakket te krijgen en waarom het niet mogelijk is bepaalde taken op
contractbasis te kopen. De kosten van de algemene gezondheidszorg zullen, volgens
spreker, nader uitgewerkt moeten worden. Spreker zegt, dat de gemeente Leeuwarden
de G.G.D. inlevert en dat de andere gemeenten de lusten en de lasten van de G.G.D. van
Leeuwarden moeten overnemen. De gemeenten moeten taken aan .zich houden. Wanneer er
een wet komt, die de gemeenten verplicht aan een D.G.D. mee te doen, zullen de
gemeenten zich hierover eerst moeten uitspreken. Wanneer te zijner tijd blijkt,
dat er verschil in profijt is, dan moet het mogelijk zijn een correctie op de
verdeelsleutel aan te brengen.
Spreker concludeert, dat er een G.G.D. moet komen met een minimumtakenpakket,
dat in de loop der jaren wordt uitgebreid. Wanneer omtrent dit punt geen voorstel
len komen, zou spreker graag het volgende voorstel indienen: le een opzet van een
begroting voor het minimumtakenpakket2e een mogelijkheid om na 5 jaar te onder
zoeken hoe de gezondheidszorg zich heeft ontvrikkeld en 3e het kopen van bepaalde
taken op contractbasis.