-10- Spreker vraagt tenslotte vrat dient te worden verstaan onder aanmerkelijk hoger dan 13.50. Is dit met cijfers aan te geven? Volgens het voorstel blijft het ver schil tussen het totale en het minimum pakket relatief klein, omdat de kosten van de jeugdgezondheidszorg en de indicatiecommissie gezamenlijk met het toe te redenen gedeelte van de overheadskosten deel uitmaken van het totale kostenbedrag. Wat verstaat men onder relatief klein en is d.it met cijfers aan te geven. De heer Draisna meent, dat het vorige punt dit soort zaken beïnvloedt en dat benauwt hem. Dit geldt ook voor de onderwijsbegeleidingsdienst en de bibliotheek dienst. Dit soort zaken bepalen,Xdat de heer Schaafsma de plank heeft mis geslagen. Volgens het voorstel zal de gemeente Leeuwarden een te groot stuk overheadskosten op de D.G.D. gaan afwentelen. Ook spreker vraagt zich af, of deze gemeente behoerte heeft aan het totale pakket. Spreker heeft het gevoel, dat er zaken bijstaan, waarom de gemeente niet zit te springen. Het zou mooi zijn, wanneer de D.G.D. een tarief stelling voor taken zou kunnen geven. Spreker zegt mee te kunnen gaan met de suggestie van de heren van Gorkum en v.d. Wagen om aan te sluiten op een minimum takenpakket met daarbij een tariefstelling voor zaken die niet direkt nodig zijn. Ook de heer de Wolf zegt moeite te hebben met de enorme kostenstijging. Ook de bibliotheekvoorziening is zo de gemeente opgedrongen. Spreker is benieuwd, wanneer de wal het schip keert. Overigens spreekt de suggestie van de voorgaande sprekers hem wel aan. De heer Van der Goot meent, dat de gemeente met 3 tot 5 taken reeds uit de brand zou zijn. Een Leeuwarder raadslid heeft al opgemerkt, aat straks andere ge meenten de overige taken in D.G.D.-verband moeten slikken. Leeuwarden schrijft maar voor. Spreker meent, dat de gemeente hier nie-^moet in treden Wethouder Terpstra antwoordt, ook moeite te hebben met de veel hogere kosten. Het is bekend, dat deHTchoolartsendienst Haskerland stopt. Er moet dus iets anders gebeuren. Spreker zegt, dat geen enkele politieke partij tegen een gezondheidsdienst neen kan zeggen. Leeuwarden had een G.G.D. opgebouwd. Deze wordt nu afgebroken naar de andere gemeenten toe in een D.G.D. Men is hiertoe bereid, ook om eerst de overheadskosten zelf te betalen. Ook in de komende jaren komt Leeuwarden de' andere gemeenten nog tegemoet. Een deputatie van Leeuwarden is bij de gemeenten op bezoek geweest om de verlangens en wensen te noteren. Uit al deze wensen is een grootste gemene deler uitgezocht, die geresulteerd heeft in het totale pakket van 15 zaken. De raad wil hiervan nu 12 punten laten vallen. Spreker zegt, dat in wezen deze voorzieningen die in veel gemeenten uit elkaar lopen, zo'n klein bedrag vragen, dat men deze er bij kan nemen. In die geest is er ook in de regio over gediscussieerd. Spreker meent, dat de gemeente er niet onderuit kan zo een achttal punten ever te nemen. Spreker meent, dat het geen haalbare zaak is om de taken uit te splitsen. Dan lopen we de kans,dat alles naar de knoppen gaat. Wat de heer v.d. Wagen heeft opgemerkt over het aanbrengen van een correctie over latere jaren ligt in de be- doelina. Er komen begrotingen voor afzonderlijke taken. Spreker zegt, dat het regio bestuur tot nog toe de door mevr. de Haan van Franeker genoemde steunvlak.-.en er uit heeft gehouden, omdat dit de besluitsvorming naar de raden toe nog moeilijker zou maken. Het zou dan kunnen uitlopen op een onderhandse touwtrekkerij tussen de gemeenten om zo'n steunpunt aan te trekken en te behouden. x) de financiële consequenties voor de gemeenten op langere termijn. Spreker is ook van mening,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 25