esq
9. Voorstel tot het treffen van enige
nadere verkeersmaatregelen in de kom
van Grouw.
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 1164.
Aan de gemeenteraad
Grouw, 4 mei 1979
Zoals u bekend is, hebt u in uw vergadering van 20 juni 1978 besloten
tot de instelling van een aantal verkeersmaatregelen in de kom van Grouv;.
Op verzoek van de Ondernemersvereniging G.W.H.I. te Grouw heeft het
Koninklijk Nederlands Ondernemersverbond (K.N.O.V.) onlangs enige bezwaren
geuit tegen het functioneren van de getroffen maatregelen.
Gesteld wordt, dat de ondernemers te Grouw van mening zijn, dat aan
bedoelde bezwaren deels kan worden tegemoetgekomen, indien:
1. De volgende parkeerterreinen niet langer als blauwe zone zullen worden
aangewezen
a. het parkeerterrein, omvattende 9 parkeerplaatsen, gelegen oostelijk
van het postkantoor?
b. het parkeerterrein, omvattende circa 20 parkeerplaatsen, gelegen achter
de muziektent.
2. De blauwe zones duidelijker herkenbaar maken door een betere bebording en
duidelijker aanwijzing op de bestrating.
3. Het herinrichten van de plaatsen voor langparkeerdersmet name op het
'ïïaagplein"
Wij zijn van oordeel - en met ons de groepscommandant der rijkspolitie -
dat-de indertijd getroffen maatregelen van té recente datum zijn, om daarin
reeds thans ingrijpende wijzigingen aan te brengen. In het komende seizoen
zal onzes inziens meer ervaring moeten worden opgedaan met het functioneren
van deze maatregelen in de praktijk. Mochten er gegronde bezwaren rijzen, dan
kan aan het eind van dit jaar daaraan eventueel tegemoet worden gekomen.
Vooruitlopende op meer ingrijpende wijzigingen zouden wijmede naar aan
leiding van een door genoemde groepscommandant uitgebracht advies en een
onderhoud, dat wij met het bestuur van de G.W.H.I. hebben gehad, willen vol
staan met enkele beperkte veranderingen.
Gebleken is namelijk, dat het circulatieplan op en rond het Halbertsma-
plein onvoldoende of in het geheel niet werkt. Bovendien is de verkeerssituatie
on de onoverzichtelijke wegkruising Raadhuisstraat-Hoogstraat hierdoor ge
vaarlijker geworden. Nu de Hoofdstraat voor het verkeer is afgesloten, maakt
het verkeer - voornamelijk het rijwiel - en bromfietsverkeer - meer gebruik
van de Boogstraat, om naar het centrum te komen.
Ook het inrijverbod aan de noordzijde van het parkeerterrein, gelegen
achter de muziektent, doet naar onze mening wat onwezenlijk aan.
Verder is voor handhaving van de blauwe zone op dit parkeerterrein geen
directe noodzaak aanwezig. Bestemming van dit terrein voor langparkeren zou
aan de wensen van vele in de nabijheid wonende middenstanders tegemoet komen.
Tenslotte zal zonder bezwaar aan het aanbrengen van parkeervakken door
middel van witte strepen op het Halbertsmaplein - waartoe u reeds hebt besloten-
nog voor het seizoen kunnen worden voldaan.