7Voorstel tot aanvaarding van een legaat. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 8. Voorstel tot instelling van, een parkeerverbod te Wartena. De heer Zwart zegt blij te zijn met dit voorstel en de gevolgde procedure. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. 8- Voorstel tot het treffen van enige nadere verkeersmaatregelen in de kom van Grouw. De heer Knossen zegt, met de meeste suggesties in het voorstel mee te kunnen gaan. Spreker vraagt, wat men van plan is in de Hoofdstraat en wat de reden is van het verlenen van individuele ontheffingen. Met het opheffen van de blauwe zone achter de muziektent gaat spreker akkoord. Ook is hij ingenomen met het aanbrengen van de strepen op het Waagplein. Hij heeft hier al eerder op gewezen. Voorts meent sprekerdat er eerst eens een volledig seizoen moet worden gedraaid alvorens verdere maatregelen worden genomen. De heer Draisma meent ook, dat G.W.H.I. en K.N.O.V. in een te vroeg stadium de gemeente hebben benaderd. Voordat men zich een juist beeld kan vormen, zal men eerst eens een 'heet" seizoen moeten afwachten. Spreker meent voorts, dat ten aan zien van punt d. van het voorstel (inrijverbod noordzijde parkeerterrein achter muziektent)nooit door de raad een besluit is genomen. Overigens acht spreker de aversie, die de middenstand tegen de blauwe zone-gebieden heeft, wat overdreven. De keerzijde van de medaille is, dat bij opheffing hiervan de langparkeerders (o.a. watersporters) van die plaatsen gebruik zullen maken. Daarom kan punt c beter voorlopig worden uitgesteld. Verder vraagt spreker zich af, of de punten a en b hun doel niet voorbij schieten. De situatie ter plaatse leent zich er niet voor, dat de bocht met snel heid wordt genomen. Het euvel van hardrijden lost men met een stopverbod niet op. Het aanbrengen van een verkeersdrempel 10 meter voor de hoek zou wellicht een betere oplossing zijn. De heer van der Goot vraagt, wat het college wil doen aan het verkeer in de Hoogstraat. Deze wordt nu vaak gebruikt als vluchtstraat. Verder merkt spreker op, dat er in de Hoofdstraat veel gefietst wordt. Als hiertegen niets gedaan wordt, kan men beter de borden weg-halen. De heer Bouma merkt op, dat vorig jaar na gemeenschappelijk overleg deze maatregelen zijn genomen. Spreker meent, dat men nu de zaak wel wat vreemd afdoet met de opmerking^ dat men eerst maar eens een jaar moet wachten. Waarom wachten? Het is zeker, dat hierdoor klanten wegblijven. Het is beter gelegenheid tot parkeren voor langere duur te scheppen. Daarom stelt spreker voor de blauwe zone van 9 parkeerplaatsen bij het postkantoor op te heffen en dit nog voor het seizoen uit te voeren. Een ö;opgebod voor de hoek Boogstraat/Raadhuisstraat acht spreker ook over dreven Spreker concludeert derhalve de punten a en b niet over te nemen, de punten c en d wel, en stelt verder opheffing van de blauwe zóne voor de 9 plaatsen ten zui den van het postkantoor voor. Wethouder Terpstra antwoordt, dat hem aangaande plannen voor de Hoofdstraat niets bekend is. Burgemeester en wethouders hebben op dit punt geen andere ideeën.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 16