7Voorstel tot aanvaarding van een legaat.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel
besloten.
8. Voorstel tot instelling van, een parkeerverbod te Wartena.
De heer Zwart zegt blij te zijn met dit voorstel en de gevolgde procedure.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
8- Voorstel tot het treffen van enige nadere verkeersmaatregelen in de kom van Grouw.
De heer Knossen zegt, met de meeste suggesties in het voorstel mee te kunnen
gaan. Spreker vraagt, wat men van plan is in de Hoofdstraat en wat de reden is van
het verlenen van individuele ontheffingen. Met het opheffen van de blauwe zone achter
de muziektent gaat spreker akkoord. Ook is hij ingenomen met het aanbrengen van
de strepen op het Waagplein. Hij heeft hier al eerder op gewezen. Voorts meent
sprekerdat er eerst eens een volledig seizoen moet worden gedraaid alvorens
verdere maatregelen worden genomen.
De heer Draisma meent ook, dat G.W.H.I. en K.N.O.V. in een te vroeg stadium
de gemeente hebben benaderd. Voordat men zich een juist beeld kan vormen, zal men
eerst eens een 'heet" seizoen moeten afwachten. Spreker meent voorts, dat ten aan
zien van punt d. van het voorstel (inrijverbod noordzijde parkeerterrein achter
muziektent)nooit door de raad een besluit is genomen. Overigens acht spreker de
aversie, die de middenstand tegen de blauwe zone-gebieden heeft, wat overdreven.
De keerzijde van de medaille is, dat bij opheffing hiervan de langparkeerders
(o.a. watersporters) van die plaatsen gebruik zullen maken. Daarom kan punt c
beter voorlopig worden uitgesteld.
Verder vraagt spreker zich af, of de punten a en b hun doel niet voorbij
schieten. De situatie ter plaatse leent zich er niet voor, dat de bocht met snel
heid wordt genomen. Het euvel van hardrijden lost men met een stopverbod niet op.
Het aanbrengen van een verkeersdrempel 10 meter voor de hoek zou wellicht een
betere oplossing zijn.
De heer van der Goot vraagt, wat het college wil doen aan het verkeer in de
Hoogstraat. Deze wordt nu vaak gebruikt als vluchtstraat. Verder merkt spreker
op, dat er in de Hoofdstraat veel gefietst wordt. Als hiertegen niets gedaan wordt,
kan men beter de borden weg-halen.
De heer Bouma merkt op, dat vorig jaar na gemeenschappelijk overleg deze
maatregelen zijn genomen. Spreker meent, dat men nu de zaak wel wat vreemd afdoet
met de opmerking^ dat men eerst maar eens een jaar moet wachten. Waarom wachten?
Het is zeker, dat hierdoor klanten wegblijven. Het is beter gelegenheid tot
parkeren voor langere duur te scheppen. Daarom stelt spreker voor de blauwe zone
van 9 parkeerplaatsen bij het postkantoor op te heffen en dit nog voor het seizoen
uit te voeren.
Een ö;opgebod voor de hoek Boogstraat/Raadhuisstraat acht spreker ook over
dreven
Spreker concludeert derhalve de punten a en b niet over te nemen, de punten c
en d wel, en stelt verder opheffing van de blauwe zóne voor de 9 plaatsen ten zui
den van het postkantoor voor.
Wethouder Terpstra antwoordt, dat hem aangaande plannen voor de Hoofdstraat
niets bekend is. Burgemeester en wethouders hebben op dit punt geen andere ideeën.