De individuele ontheffingen betreft enkele winkeliers die in of vlak bij de blauwe zone wonen. Het gaat hier om 3 winkels. Voor het gebied achter de muziek tent gold éénrichtingsverkeer. Dit wordt nu opgeheven. Spreker zegt, dat het in de bedoeling ligt de witte strepen op het Waagplein zo spoedig mogelijk aan te brengen. Dit moest indertijd wachten op de herstrating van de Raadhuisstraat,, waarna de winter er inviel. De heer Draisma meent, dat het te vroeg is om nu al veranderingen aan te brengen. Spreker is het hiermee eens en had liever 2 seizoenen afgewacht. Er was echter beloofd na één seizoen de zaak nog eens te bekijken. Het éénrichtingsverkeer was bedoeld om een betere doorstroming te krijaen. Dit is helaas niet gelukt. Over het verzoek van enkele winkeliers om hun auto dichtbij hun zaak te parkeren is uitvoerig gepraat. Ook particulieren kunnen nu achter de muziektent lang parkeren. Spreker meent, dat het wel zaak is de punten a en b uit te voeren. Er zijn nogal veel klachten van omwonenden geweest. De Boogstraat is een sluipweg geworden. Spreker zegt, dat bij invoering van een stopgebod bij een ongeval op de hoek de schuldvraag duidelijker is aan te tonen. De politie is het hiermee eens. Het voorstel van de heer Bouma om voor 9 plaatsen de blauwe zóne op te heffen acht spreker niet urgent. De mensen moeten nog aan de blauwe zóne wennen. De af standen in Grouw zijn overigens betrekkelijk gering. De heer van der Goot vraagt of de Boogstraat niet voor autoverkeer kan worden afgesloten. Wethouder Terpstra zegt, dat dit wel betekent, dat aan aanwonenden een ont heffing moet worden verleend. De heer Draisma meent, dat de schuldvraag geen wezenlijk punt is. Het gaat om het snelle rijden. Daarom zou een verkeershobbel een goede zaak zijn. Het verhaal van de heer Bouma begrijpt spreker niet helemaal. Deze stelt de zaak niet juist voor als hij een oordeel over een heel seizoen uitspreekt. Dan moet er eerst wel een volledig seizoen geweest zijn. Het kan ook zijn, dat het doel dat de heer Bouma voor ogen staat juist bij lang-parkeren wordt voorbij geschoten. Wel acht spreker het zinvol op 2 plaatsen een parkeergelegenheid voor invaliden te scheppen. De heer Bouma merkt op, dat het punt om de blauwe zóne voor 9 plaatsen op te heffen na een gesprek met de G.W.H.I. is aangedragen. Het doet wat vreemd aan dat hier in de raad naar argumenten wordt gezocht. Het lang-parkeren is tot nog toe nooit een probleem geweest. Wethouder Terpstra heeft opgemerkt dat de mensen nog aan de blauwe zóne moeten wennen. Maar dan moet dit ook beter worden aangegeven. Spreker vindt het tref fenvan maatregelen voor d Boogstraat overdreven. Op dat punt zou hij liever de suggestie van de heer Draisma (verkeershobbel) willen overnemen. De heer Knossen merkt nog op, dat men vroeger vanaf het oude gemeentehuis de Raadhuisstraat naar het oosten niet mocht inrijden. Men raag nu dit gedeelte in beide richtingen berijden. Wanneer men nu vanaf het Halbertsmaplein de parkeer plaatsen mag in- en uitrijden is dan een 2-richtingsverkeer overbodig. De heer de Wolf zegt indertijd om kleine verkeersborden te hebben gevraagd. Er komen nu nog meer borden bij. Daarom pleit spieker nogmaals voor een kleiner model. De heer Draisma heeft een opmerking gemaakt over het nemen van een besluit, dat nooit genomen is. Spreker zit zelf ook met zo'n punt. Bij de invoering van de blauwe zóne voor de Meersweg is het nooit de bedoeling geweest het gedeelte vanaf de Drachtsterweg tot het Theehuis hieronder te flappen. Toch is hier de blauwe zóne ingevoerd, zodat men nu langs de Meersweg nergens lang parkeren mag. Spreker ver zoekt burgemeester en wethouders dit nog eens na te gaan. Wethouder Terpstra antwoordt, dat het eventueel aanbrengen van een verkeers drempel in de Boogstraat met overige punten in de herfst nog eens zal worden be zien. Zelf is spreker hier overigens niet zo'n voorstander van. Het scheppen van invalide parkeerplaatsen acht spreker niet nodig. Invaliden kunnen hiervoor speciale parkeerkaarten krijgen, waarmee men overal mag staan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 18