De individuele ontheffingen betreft enkele winkeliers die in of vlak bij de
blauwe zone wonen. Het gaat hier om 3 winkels. Voor het gebied achter de muziek
tent gold éénrichtingsverkeer. Dit wordt nu opgeheven. Spreker zegt, dat het in
de bedoeling ligt de witte strepen op het Waagplein zo spoedig mogelijk aan te
brengen. Dit moest indertijd wachten op de herstrating van de Raadhuisstraat,,
waarna de winter er inviel. De heer Draisma meent, dat het te vroeg is om nu al
veranderingen aan te brengen. Spreker is het hiermee eens en had liever 2 seizoenen
afgewacht. Er was echter beloofd na één seizoen de zaak nog eens te bekijken. Het
éénrichtingsverkeer was bedoeld om een betere doorstroming te krijaen. Dit is
helaas niet gelukt. Over het verzoek van enkele winkeliers om hun auto dichtbij
hun zaak te parkeren is uitvoerig gepraat. Ook particulieren kunnen nu achter de
muziektent lang parkeren.
Spreker meent, dat het wel zaak is de punten a en b uit te voeren. Er zijn
nogal veel klachten van omwonenden geweest. De Boogstraat is een sluipweg geworden.
Spreker zegt, dat bij invoering van een stopgebod bij een ongeval op de hoek de
schuldvraag duidelijker is aan te tonen. De politie is het hiermee eens.
Het voorstel van de heer Bouma om voor 9 plaatsen de blauwe zóne op te heffen
acht spreker niet urgent. De mensen moeten nog aan de blauwe zóne wennen. De af
standen in Grouw zijn overigens betrekkelijk gering.
De heer van der Goot vraagt of de Boogstraat niet voor autoverkeer kan worden
afgesloten.
Wethouder Terpstra zegt, dat dit wel betekent, dat aan aanwonenden een ont
heffing moet worden verleend.
De heer Draisma meent, dat de schuldvraag geen wezenlijk punt is. Het gaat om
het snelle rijden. Daarom zou een verkeershobbel een goede zaak zijn. Het verhaal
van de heer Bouma begrijpt spreker niet helemaal. Deze stelt de zaak niet juist
voor als hij een oordeel over een heel seizoen uitspreekt. Dan moet er eerst wel
een volledig seizoen geweest zijn. Het kan ook zijn, dat het doel dat de heer
Bouma voor ogen staat juist bij lang-parkeren wordt voorbij geschoten.
Wel acht spreker het zinvol op 2 plaatsen een parkeergelegenheid voor invaliden
te scheppen. De heer Bouma merkt op, dat het punt om de blauwe zóne voor 9 plaatsen
op te heffen na een gesprek met de G.W.H.I. is aangedragen. Het doet wat vreemd
aan dat hier in de raad naar argumenten wordt gezocht. Het lang-parkeren is tot
nog toe nooit een probleem geweest. Wethouder Terpstra heeft opgemerkt dat de mensen
nog aan de blauwe zóne moeten wennen. Maar dan moet dit ook beter worden aangegeven.
Spreker vindt het tref fenvan maatregelen voor d Boogstraat overdreven. Op dat punt
zou hij liever de suggestie van de heer Draisma (verkeershobbel) willen overnemen.
De heer Knossen merkt nog op, dat men vroeger vanaf het oude gemeentehuis
de Raadhuisstraat naar het oosten niet mocht inrijden. Men raag nu dit gedeelte
in beide richtingen berijden. Wanneer men nu vanaf het Halbertsmaplein de parkeer
plaatsen mag in- en uitrijden is dan een 2-richtingsverkeer overbodig.
De heer de Wolf zegt indertijd om kleine verkeersborden te hebben gevraagd.
Er komen nu nog meer borden bij. Daarom pleit spieker nogmaals voor een kleiner model.
De heer Draisma heeft een opmerking gemaakt over het nemen van een besluit, dat
nooit genomen is. Spreker zit zelf ook met zo'n punt. Bij de invoering van de
blauwe zóne voor de Meersweg is het nooit de bedoeling geweest het gedeelte vanaf
de Drachtsterweg tot het Theehuis hieronder te flappen. Toch is hier de blauwe zóne
ingevoerd, zodat men nu langs de Meersweg nergens lang parkeren mag. Spreker ver
zoekt burgemeester en wethouders dit nog eens na te gaan.
Wethouder Terpstra antwoordt, dat het eventueel aanbrengen van een verkeers
drempel in de Boogstraat met overige punten in de herfst nog eens zal worden be
zien. Zelf is spreker hier overigens niet zo'n voorstander van. Het scheppen van
invalide parkeerplaatsen acht spreker niet nodig. Invaliden kunnen hiervoor speciale
parkeerkaarten krijgen, waarmee men overal mag staan.