-3- De heer Draisma zegt, dat bewust voor de leeftijd van 35-50 jaar gekozen is, omdat deze gemeente, hoewel behorende tot de kleinere gemeenten, qua bedrijvigheid en structuur en andere activiteiten duidelijk behoefte heeft aan een ervaren bestuurder. Spreker wil het risico ontlopen, dat een burgemeester wordt benoemd, die het nog moet leren. Dit is overigens niet denigrerend bedoeld. Een man of vrouw maakt geen verschil. Spreker zegt, dat punt 3 van het Ge meenschappelijk standpunt al aangeeft, dat deze raad van gevoelen is, dat er behoefte is aan een burgemeester met bestuurservaring. Er wordt een persoon gevraagd, die met de part.-time wethouders dagelijks een stuk bestuurlijke continuïteit inbrengt. De Commissaris heeft gevraagd om een karakterschets van de gemeente. Spreker meent, dat in dit stuk enkele fundamentele problemen ontbreken, zoals de ver plaatsing van Halbertsma, de ruilverkaveling "De Oude Jokse", de rioolzuiverings installatie, de rehabilitatie van de dorpskom, alsmede de uitvoering van de Landschapsverordening Friesland 1975. Daarom moet de nieuwe burgemeester zich actief opstellen, zowel naar de provincie als naar den Haag. Hij dient over een goed financieel-economisch inzicht te beschikken. Spreker zegt, dat er geen burgemeester uit een polariserende groep moet komen, zoals uit een stroming binnen de P.v.d.A.die een 25~urige werkweek wenst. Uit de karakterschets blijkt duidelijk, dat er ook nog andere linkse groepe ringen zijn, die genoegen willen nemen met een sociaal-democraat, bijvoorbeeld uit D®66. De heer Knossen, sprekende namens de C.D.A.-fractie, geeft de volgende toelichting; "De burgemeester zal vooral een coördinator moeten zijn. Hij zal moeten zor gen voor eenheid van beleid. Een burgemeester behoort boven de partijen te staan en daarom hoort hij zich niet in te laten met gemeentelijke politieke activiteiten. Om deze reden vinden wij het niet interessant tot welke partij de burgemeester behoort; voor ons zal hij vooral moeten voldoen aan de zes criteria. Wij wensen geen burgemeester die zijn functie gebruikt als een politiek middel om bepaalde beginselen te verwezenlijken. Hij zal goede contacten moeten hebben met alle raadsfracties. Wat betreft de leeftijdsnorm gaat onze voorkeur toch wel uit tot 45 jaar. Men moet zoveel mogelijk doorstromen, dit is voor een gemeente maar ook voor de betrokkene zeer goed. Hij moet een duidelijke antenne hebben voor minderheden en van hun inzicht goede nota nemen. Wij hebben er geen bezwaar tegen dat de burgemeester nevenfuncties bekleedt". De heer van der Goot (F.N.P.) vraagt zich af, of het zin heeft, aan deze profielschets mee te doen. Hij meent van wel, want wanneer er kritiek is, dan is het hier de plaats om deze naar voren te brengen. Spreker zegt, dat de Commissaris luistert naar de wensen van de raad, waaraan de candidaat zal moeten voldoen. Zo zal het moeten zijn, want anders heeft deze "vertoning" weinig zin. Als F.N.P.-er stuit deze procedure spreker tegen de borst. Dit ligt niet aan de commissaris, maar is in de wet opgenomen. Spreker acht het niet juist, dat in den Haag wordt uitgemaakt, wie in Friesland burgemeester moet worden. Hij acht het beter, dat een burgemeester door de bevolking wordt gekozen. Wel licht dat de commissaris helpen wil dit te bereiken. Spreker refereert zich aan de 6 gemeenschappelijk opgestelde punten. Hij is een voorstander van een friese burgemeester. Tegen iemand van buiten de provincie heeft spreker geen enkel bezwaar, mits hij maar actief en passief de friese taal wil gaan beheersen. -4

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 26