-3-
De heer Draisma zegt, dat bewust voor de leeftijd van 35-50 jaar gekozen
is, omdat deze gemeente, hoewel behorende tot de kleinere gemeenten, qua
bedrijvigheid en structuur en andere activiteiten duidelijk behoefte heeft aan
een ervaren bestuurder. Spreker wil het risico ontlopen, dat een burgemeester
wordt benoemd, die het nog moet leren. Dit is overigens niet denigrerend bedoeld.
Een man of vrouw maakt geen verschil. Spreker zegt, dat punt 3 van het Ge
meenschappelijk standpunt al aangeeft, dat deze raad van gevoelen is, dat er
behoefte is aan een burgemeester met bestuurservaring. Er wordt een persoon
gevraagd, die met de part.-time wethouders dagelijks een stuk bestuurlijke
continuïteit inbrengt.
De Commissaris heeft gevraagd om een karakterschets van de gemeente. Spreker
meent, dat in dit stuk enkele fundamentele problemen ontbreken, zoals de ver
plaatsing van Halbertsma, de ruilverkaveling "De Oude Jokse", de rioolzuiverings
installatie, de rehabilitatie van de dorpskom, alsmede de uitvoering van de
Landschapsverordening Friesland 1975. Daarom moet de nieuwe burgemeester zich
actief opstellen, zowel naar de provincie als naar den Haag. Hij dient over een
goed financieel-economisch inzicht te beschikken. Spreker zegt, dat er geen
burgemeester uit een polariserende groep moet komen, zoals uit een stroming
binnen de P.v.d.A.die een 25~urige werkweek wenst.
Uit de karakterschets blijkt duidelijk, dat er ook nog andere linkse groepe
ringen zijn, die genoegen willen nemen met een sociaal-democraat, bijvoorbeeld
uit D®66.
De heer Knossen, sprekende namens de C.D.A.-fractie, geeft de volgende
toelichting;
"De burgemeester zal vooral een coördinator moeten zijn. Hij zal moeten zor
gen voor eenheid van beleid.
Een burgemeester behoort boven de partijen te staan en daarom hoort hij zich
niet in te laten met gemeentelijke politieke activiteiten.
Om deze reden vinden wij het niet interessant tot welke partij de burgemeester
behoort; voor ons zal hij vooral moeten voldoen aan de zes criteria.
Wij wensen geen burgemeester die zijn functie gebruikt als een politiek
middel om bepaalde beginselen te verwezenlijken.
Hij zal goede contacten moeten hebben met alle raadsfracties.
Wat betreft de leeftijdsnorm gaat onze voorkeur toch wel uit tot 45 jaar.
Men moet zoveel mogelijk doorstromen, dit is voor een gemeente maar ook voor de
betrokkene zeer goed.
Hij moet een duidelijke antenne hebben voor minderheden en van hun inzicht
goede nota nemen.
Wij hebben er geen bezwaar tegen dat de burgemeester nevenfuncties bekleedt".
De heer van der Goot (F.N.P.) vraagt zich af, of het zin heeft, aan deze
profielschets mee te doen. Hij meent van wel, want wanneer er kritiek is, dan
is het hier de plaats om deze naar voren te brengen. Spreker zegt, dat de
Commissaris luistert naar de wensen van de raad, waaraan de candidaat zal moeten
voldoen. Zo zal het moeten zijn, want anders heeft deze "vertoning" weinig zin.
Als F.N.P.-er stuit deze procedure spreker tegen de borst. Dit ligt niet aan
de commissaris, maar is in de wet opgenomen. Spreker acht het niet juist, dat
in den Haag wordt uitgemaakt, wie in Friesland burgemeester moet worden.
Hij acht het beter, dat een burgemeester door de bevolking wordt gekozen. Wel
licht dat de commissaris helpen wil dit te bereiken. Spreker refereert zich aan
de 6 gemeenschappelijk opgestelde punten. Hij is een voorstander van een
friese burgemeester. Tegen iemand van buiten de provincie heeft spreker geen
enkel bezwaar, mits hij maar actief en passief de friese taal wil gaan beheersen.
-4