-2- Van de direktiezijde werd in de bespreking naar voren gebracht, dat het instituut van de gemeenschappelijke direktie weliswaar in de persoon lijke sfeer goed voldoet, maar overigens niet beantwoordt aan hetgeen daar van zou mogen worden verwacht. Ondanks regelmatig contact blijkt het voor de direktieleden niet goed mogelijk zich .in het gehele gebied van beide kringen in te werken. Dit is vooral een gevolg van de feitelijke situatie, waarin zelfstandige keuringsdiensten in Wolvega en in Heerenveen bestaan, welke voor vrat de dagelijkse gang van zaken betreft, respectievelijk worden geleid door de direkteur en de adjunct-direkteurIn feite is hier sprake van een communicatieprobleem,, dat volgens de direktie slechts kan worden opgelost als beide diensten in principe centraal zijn gehuisvest. Daarmee zou dan tevens de mogelijkheid ontstaan het keuringspersoneel op een efficiënte manier in het totale gebied van de kringen in te zetten. De door de direktie op praktische gronden bepleite centrale huisvesting c.a. komt in wezen neer op een voorstel tot volledige fusie. Ma uitvoerige bespreking hebben de beide beheerscommissies zich unaniem voor één dienst uitgesproken. Daarbij werd overwogen, dat integratie van beide keuringsdiensten om redenen van efficiënt beheer als een logisch ge volg op de huidige samenwerking op direktie-niveau moet worden beschouwd. Ook bestuurlijk is er naar de mening van de beheerscommissies alle aan leiding voor een fusie en wel om weerstand te bieden aan het streven naar centralisatie door het rijk. Als de gemeenten op dit terrein - zo zeggen de commissies - prijs stellen op het behoud van een gemeentelijke taak, zal naar zo sterk mogelijke eenheden moetenvorden gestreefd. De kans op een rijksdienst zou ook naar onze mening wel eens aanzienlijk kunnen worden verkleind als de gemeenten zelf initiatieven tot een verdergaande samen werking ontplooien. In dit verband is van belang te weten, dat de veterinair inspecteur van de volksgezondheid van mening is dat, gelet op de concentratie van de slachtingen, in Friesland slechts plaats is voor een drietal vlees keuringsdiensten De beheerscommissies zijn van mening, dat zich voor het gebied van de kringen Heerenveen en De Stellingwerven zo'n dienst laat denken, waarbij zij zich kunnen voorstellen dat de uiteindelijke omvang van de dienst af hankelijk is van de ontwikkelingen op slachtgebied. Voor de verwerkelijking van de fusie zullen de gemeenten behorende tot de huidige kringen Heerenveen en De Stellingwerven,een gemeenschappelijke regeling dienen aan te gaan. Een ontwerp voor een dergelijke regeling is bij dit preadvies gevoegd. Ter toelichting hierop delen wij het volgende mede. Artikel 2 bepaalt, dat de kring zijn zetel heeft in Wolvega. Hierbij is uitgegaan van de organisatorische wenselijkheid de dienst daar tevsstigen, waar de meeste slachtingen plaats vinden. Hiervoor komt binnen het gebied van de te fuseren kringen als enige Uolvega, met een slachthuis annex bij zondere slachtplaats en een export-slagerij, in aanmerking. De bestaande gemeenschappelijke regeling kent als bestuursorgaan een commissie, waarin elke gemeente vertegenwoordig!is door een lid, te benoemen door het college van burgemeester en wethouders uit zijn midden of uit het midden van de raad.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 116